måndag 29 juni 2009

Börja svalt sluta hett

Imorse var det lite molnigt och lite svalare.
Härligt. Kan städa lite tänkte jag, kan röja lite ute tänkte jag, tänkte till och med handtvätta lite.
Det höll förmiddagen, svalkan. Då var jag hemma och betalade räkningar, handlade torrfoder hos veterinären och handlade människomat i människomatbutiken.
Sen kom jag ut igen. Svalkan var då något mindre svalkig och alla tankar på städning, röjning och tvätt var mer av den flyktiga arten dvs i princip obefintliga eller bortglömda.


Maken är fortfarande risig, t.o.m ännu risigare än igår. Feber och svullna mandlar.
Stackarn, feber i värmen dessutom.
Han var helt enkelt för risig för allt, endast tv-tittning och glassätning orkades med.
Jag är inte den som är den-jag hängde på.
Vi har kollat på film. Flera gånger fast på olika filmer förstås.

På eftermiddagen började svalkan kännas mer avlägsen.
Solen tittade fram och det är ju alltid roligt. Fast då kom ju värmen som ett mail på datorn.
Det blev faktiskt lite väl varmt för städning, jag började men svetten lackade så jag beslutade att vänta litet längre.
Väntar på kvällssvalkan.
Och myggen.
DÅ ska jag städa. Utav tusan.

Om jag orkar vill säga.
Orkar jag inte städa utav tusan så ska jag kämpa mig till att städa utav ungefär sjuhundra, det kan räcka en dag som denna känner jag.

Jag måste dock städa i kammaren, där odågan Allis rev ner ljuslyktan häromkvällen.
Jag måste skura och sopa, sopa och skura igen, för jag är livrädd för glas i foten.
Det vill jag inte ha, om jag får välja, så därför ska det sopas mer och moppas med specialmoppen.
Det tar ju bara en halvtimme så jag ska ägna förkvällen till att ladda upp.
Imorgon lär det bli upp till 30 grader, *gud den som ändå hade källare, eller ännu hellre:ett ishotell att gömma sig i* så då lär städning kännas ännu mindre inspirerande.

Detta att jag har lite extrakilon *tjena, underdrifter på gång* gör ju extra svettiga och extra många svettiga områden på kroppen, t.ex under magar och under den numera mindre fasta bysten, detta känns inte sensuellt eller erotiskt på nåt sätt, ej heller mer inspirerande till stordåd i hushållet.
Känns mer irriterande om jag ska vara ärlig.
Denna känsla motverkar med kraft och styrka städbehovskänslan.

Om jag kommer mig så långt som till avslut på min städning, halvtimmen jag pratar om, då väntar belöningen-duschen.
Eller belöning och belöning, jag ska duscha ändå, men jag kan ju tänka på det som belöning för mitt slit och för min excellenta husmorsådra så känner jag mig mer duktig och kanske (bara kanske) så kan detta motivera till ett ryck av städdille, vem vet.
Tokvärsta husmodern.
Det är jag det.

Så det så!



6 kommentarer:

  1. Du kan få bo i min lägenhet =) ! Håller sig supersval trots att det är trettio grader varmt ute, fniss!

    Jag behöver oxå städa!!! Men det ger jag f-n i när solen skiner från morgon till kväll ;) !

    Ja pelargoner är så fina :) ! Men jag övervintrar dom inne. Dom får stå i ett ljust fönster, och får lite mer sparsamt med vatten bara :) . Sen klipper jag ner dom på våren :) .

    Stackars maken :( . Sommarförkylningar är PEST!!!
    Krya på dig-hälsning till honom, och hoppas att han inte smittar dig!!!

    Kramis!

    SvaraRadera
  2. Men vem orkar städa i denna värmen?? Jag har planerat en dammsugning ända sedan i *tänker* torsdags. Det är ju snart en vecka sedan så idag MÅSTE jag dammsuga! *tar mig i örat för att förstå att jag menar ALLVAR*

    Tvättar ju idag oxå så lite nytta gör jag ju faktiskt redan. :)

    Ha en bra dag på dig och hoppas maken kryar på sig.

    Kramen

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är tillräckligt imponerande att du ens tänker på att städa. Diplom för det!
    Jag tänker bara ... öhh varmt. Längre kommer jag aldrig i tankekedjan just nu.

    SvaraRadera
  4. Hej hej!
    Tittar in för att se hur det är med dig?

    Kram Pia

    SvaraRadera