tisdag 23 juni 2009

Jag skäms!

Jag skäms något så hemskt.
Jag har kallat någon ett öknamn öga mot öga med personen i fråga. Jag hade ingen aning om att det var ett öknamn, jag tyckte det var ganska gulligt och jag har aldrig hört ett riktigt namn på karlen. Maken ringde när jag och denna man stod i båthamnen och pratade. Vi pratade länge och väl om allt möjligt när Maken ringde. Jag sa då att jag pratade med en stuggranne och han frågade då såklart vem. Jag mitt arma åbeläte tänkte mig inte för utan sa namnet rakt ut, han stod ju bredvid mig, han rynkade lite på ögonbrynen och snörpte lite på munnen.
En hastig glimt bara, sen var han som vanligt igen.
Sen efter samtalet med Maken så fortsatte vi prata precis som innan. Inga sura miner eller något.

När Maken kom ut till båthamnen så frågade jag honom vad detta namn betydde och han hade ingen aning. Jag tyckte som sagt det var gulligt men ringde en kompis och frågade om hon visste. Till slut kom vi fram till att det hade tydligen med något talfel som barn (han är ca 55år) att göra.
blev det jättepinsamt. Inte när jag sa det så han hörde och inte efteråt. Utan först nu.
Gud så hemskt, jag gjorde det ju inte av illvilja utan jag trodde det var ett allmänt namn typ gårdsnamn.
Huvva så hemsk jag känner mig.
Jag ska prata med honom när jag träffar honom nästa gång, och säga att jag trodde det var ett smeknamn, typ gårdsnamn. För det trodde jag.

Jag tänker mig öknamn som elaka hånfulla namn, t.ex tjockerik, mördaren, tjyven, dumanders, stammaren.. något som pekar på nåt elände eller problem.
Jag sitter nu bara och tänker på detta. Ångrar mig. Tänker varför?? Tog han hemskt illa vid sig?
Tror kanske inte det egentligen men jag vet ju inte.

Precis som när Maken kom ut hit för några år sen, alldeles förstörd. Det var då han hade pinkat i båthamnen, bredvid vår bil i spöregnet väntandes på uppehåll så han kunde ta båten ut. När han satte sig i bilen efteråt såg han att det var folk i bilen bredvid, kvinnan satt och stirrade på honom, och där hade han slitit fram den och pinkat två meter från henne. Då skämdes han.
u skrattar han bara och kommer med pikar hela tiden, av typen "Tänk dig för lite", "det skulle jag aldrig ha gjort" etc. Tack Älskling för ditt stöd! ;)

Jag skyller på Maken, varför har han inte sagt riktiga namnet till mig då. Aldrig har jag hört hans riktiga namn, och ingen har pratat skit om honom heller för då hade jag kanske tänkt att detta namn är något fult.
Precis, det är Makens fel när jag nu tänker efter.
Helt hans fel.
Absolut inte mitt.
Jag är oskuldsfull som en ängel.
Intet fel har jag gjort.
Någonsin.
Jo, kanske någongång då, men ni fattar poängen....

Nu känns det bättre.
Nu ska jag inte tänka på detta längre utan gå vidare utan att göra bort mig något mer.
Aldrig mer ska jag göra bort mig känner jag på ett övernaturligt sätt.
Skönt *andas ut*

Snälla ni, tala om att ni också gjort bort er så här. Jag är väl inte ensam?? Hallå...llå..å ååå (ekar)

Suckar djupt i min skämsiga ensamhet....

10 kommentarer:

  1. Hahaha!
    Han kommer förstå, när du förklarar, och då kommer du må mycket bättre!!!

    Och du, jag skulle kunna fylla hela min blogg med pinsamheter jag gjort och sagt! Herregud jag är Pinsamt personifierad.
    Jag pratar utan att tänka mig för, jag skojar och utgår från att alla fattar, fast det gör de inte... osv! Jag är fan hopplös!!!
    Du är absolut inte ensam!!!

    SvaraRadera
  2. Hahahahaha!
    Nej, jag har aldrig gjort bort mig. Tänker alltid omsorgsfullt innan jag säger något. Alltid.

    Säg bara som det är så kommer det där vara ur världen tror jag. Ni kanske får ett gott skratt tillsammans. Eller inte.

    (Känner att jag kanske inte gjorde saken bättre?)

    SvaraRadera
  3. Gjort bort mig?! Näe, aldrig.
    Ehum...kanske någon gång...herregudmännskajaggörbortmigvarjedag! Känns det fortfarande jobbigt nästa gång ni träffas kan du ju berätta som det var. Det ordnar sig!

    SvaraRadera
  4. ja du listan kan göras lååång....jag har tom blivit utskälld ordentlgt för vissa pinsamheter som jag gjort i mitt förvirrade töcken. så välkommen in i klubben....

    SvaraRadera
  5. Hahaha, jag LOVAR att vi ALLA har gjort bort oss alldeles utomordentligt mycket ;D !!! Och jag tror inte att han tog illa vid sig!
    Förklara för honom som du skrev, nästa gång ni ses, så känns det garanterat mycket bättre :) :) !

    Hahaha, att pinka mitt framför ansiktet på nån okänd, verkar liiite meeer piiinsamt ;D , haha!!!

    Japp, visst är det konstigt att kissar är sååå söta, fniss!
    Igår kväll träffade jag på en katt med en stor "ekorrsvans", haha!!! Den var otroligt charmig, med ett väldigt udda utseende ;) hihi!

    Önskar dig en riktigt fin dag :) !
    Kram!

    SvaraRadera
  6. *skrattar gott*
    Ja du Lrikan min, du är fan bäst!!

    Minns när jag i min ungdom (18-19 år) vikarierade i en klass med 10-åringar.
    Det kom fram en kille med JÄTTESTORA framtänder och ställde en fråga.
    Av någon outgrundlig anledning så höjde jag upp min egen överläpp och svarade på samma sätt.
    Med mina stora framtänder.
    Som naturligtvis inte var lika stora som hans men ändå.
    Det var ögonblickets ingivelse och naturligvis helt oförlåtligt.

    Jag tror inte barnet märkte så vansinnigt mycket *hoppas hoppas* men jag kan ångra mig än idag.

    Så....känns det bättre nu??

    SvaraRadera
  7. Vad snälla ni är som försöker lindra min skämsighet ;)


    Agneta, jag är nog ganska lik dig i det fallet. Jag tycker också att mina skämt är lätta att förstå, men jag börjar undra om min humor är så där alldeles vanlig ibland ;)

    Nilla, jag funderar på det. Att säga att jag inte visste vad det betydde utan trodde det var nåt fint. Fast då fattar han ju att alla säger det bakom hans rygg..
    Maken sa ju att jag nog är den enda som sagt det i hans närvaro *jäklaskit*
    Ska tänka efter före nästa gång.. lovar
    ;)

    Mockapocka, jag hoppas det. Det känns lite kymigt faktiskt.
    Elakt av mig i min oskuldsfullhet..

    Gladmymlan, Jag tackar min lyckliga stjärna att han tog det så bra. Han kunde ju ha blivit fly förb-ad också..

    Nettis, du har så rätt i allt du säger ;) ska försöka påminna maken om hans mycket större fadäs.. ofta..

    Annika. Jaså, du gör lika dumma saker du ;)
    Ibland tänker man sig ju inte för. Fast jag är ju inte tonåring precis, just klivit över det sträcket men ändå..

    SvaraRadera
  8. Min oskyldiga bortgjordhet är ju inget jämfört med ditt präcktiga klavertramp men här är det i alla fall: blogg.bums.nu/2009/06/det-kan-ga-illa-om-man-inte-har-koll-pa.html

    SvaraRadera
  9. Bums.nu. Tack för den ;) det känns så mycket bättre när jag hör alla andras fadäser..
    Jag är inte ensam!

    SvaraRadera
  10. Ditt inlägg har spridit sej så du är inte ensam. Jag läste om Maj Korners handväska som trampades sönder, därifrån gick jag bakåt till Nilla som refererade vidare till detta underbara inlägg. Det syntes alldeles säkert att du kallade honom det utan att mena något illa med det. Hahaha, du berättar väl vad han svarar när du pratat med honom.

    SvaraRadera