måndag 1 november 2010

Blekte mitt anus, fick åka ambulans!

Nej, där lurade jag er bestämt. Jag har inte blekt mitt anus men jag har fått åka ambulans.
Anledningen att jag googlade bleka anus var att min svåger hade sett på tv om en kvinna som gjort det och fått biverkningar av det.
Fattas bara annat.
Själv har jag inte haft en enda tanke på det och har aldrig ens trott att det var något man kunde göra.

Vi åkte ut till stugan igår eftermiddag. Maken hade lagt ut några nät på förmiddagen och börjat elda.
Vi for ut och allt var frid och fröjd.
En timme ungefär.
Då började jag må illa.
Jäkligt illa.
Började tomkräkas också, så fort jag rörde mig eller stod upp så började kräkningarna.
Hade ätit mannagrynsgröt till lunch och illamåendet började tre timmar efter det.

Åt potatismos och lite köttfärs till middag. Det var gott och jag mådde också gott efter maten. Åt ganska sakta och rätt lite.
Tills jag rörde mig.
Då jäklar började illamåendet och kräkningarna igen.
Satt med en hink och spydde. Spydde upp... ingenting. Tomkräktes hela tiden. Det enda som kom upp var slem.

När detta pågått ett par timmar sa Maken stopp. Han ville åka hem när jag mådde så dåligt och ifall vi var tvugna att åka upp till lasarettet, vilket jag vägrade.
Båtresan hem i mörkret var väl inte trevligaste, satt med hinken redo hela tiden.
Väl hemma fortsatte kräkningarna och ökade. Då tog Maken kommandot igen och ringde akuten. Kom upp direkt, sa dom. Och packa för att åka till Sunderbyn för det lär nog bli så.
Det gjorde jag inte. Tänkte att detta blir en inochut-sväng.

På akuten fick jag sprutor mot illamående och Ketogan mot smärtorna. När illamåendet lättade kände jag dom välkända gallsmärtorna. Jag mådde verkligen pyton, Maken var orolig och sa att jag himlade med ögonen.
Det blev ambulans till Sunderbyn.
Fick dropp, syrgas och konstant blodtryckskontrollerande. Hade lågt tryck (mot mitt vanliga höga)



Hamnade på AVA (akutvårdsavdelningen) där jag fick träffa läkaren som opererade mig fast klockan var 00.30, han hade jour. Inget verkade vara fel med själva operationen, utan blodprovet på Kalix Sjukhus visade på förhöjde levervärden så dom konstaterade gallsten.

Fick åka hem sen jag klarat äta flytande frukost och flytande lunch. Nu väntar en magnetröntgen av gallvägarna (gallan är ju borta) och visar det på stenar där så måste jag nog opereras. Inte kul, men skönt att det inte var någon komplikation från operationen.
Marcus trodde inte heller på att det var purekosten som orsakat det, inte när jag mått så himla bra före, men att nu kör jag nog flytande ett par dar, tills jag börjar känna mig återställd igen.
Gallsten är inte att leka med. Det gör så överdjävligt ont att det inte gör att beskriva, sen så är jag ju annorlunda i magen nu så själva anfallen blir kanske lite annorlunda också. Mer kräkningar och så..

Jag har nu sen högsta vikt före fastan gått ner 16 kg. Känns rätt bra faktiskt.

Vill också tacka för alla kommentarer, jag blir alldeles varm för varenda en. Jag ska besöka er alla senare, nu känner jag mig helt slut pga värk av kramperna så jag sitter inte gärna uppe alltför länge.
Kram på er!

19 kommentarer:

  1. Åh herregudars! Du ska lyssna på J när han är orolig!!
    Ta hand om dig

    SvaraRadera
  2. Skulle vilja säga "vad var det jag sa!" men ska inte göra det ;-) Tur i oturen att det ev är gallsten och inget med foperationen, men snälla du vänta inte så länge om det händer igen!!!! KRAM

    SvaraRadera
  3. Oj. Fy vad jobbigt.
    Stackars dig...

    SvaraRadera
  4. Ta hand om dig (har opererat bort gallblåsan för cirka 5 år sedan). Visst har du rätt i detta med smärtstillande tabletter m.m. Fick åka akut till annat sjukhus en dag efter hemkost från denna nya operation för infektions misstanke (stor operation i ryggen är man väldigt försiktig med). Mitt sjukhus ville jag skulle vänta en dag men VC och sjukvårdsupplysningen tvingade mig in akut. Har ännu inte fått svar från akuten på odlingarna de gjorde och min opererande läkare tog mig inte på allvar dagen efter. Det är bara att hoppas att det inte är en inre infektion, man kan om det vill sig illa få en inre förruttnelse i såret utan att det syns.
    Det var på akuten man verkligen ifrågasatte att min läkare lät mig få ha så ont med så lite smärtstillande. Usch ja.

    Krya på dig.

    SvaraRadera
  5. Men kära vän! Det lät inte bra med gallbesvär. Hoppas att du får operera dig så snart som möjligt.
    Ett ljus i mörkret är din viktminskning, 16 kg redan. WOW!
    Massa kramar.

    SvaraRadera
  6. Oj, shit, vilken hit att få gallprobelm just nu! Varför bara en foperation när man kan få två?

    Du måste vara av sällsynt segt virke, på alla sätt, som orkar med det du går igenom. Jag tycker du är strong.

    SvaraRadera
  7. Men snälla nån, det där låter inte direkt kul. Krya på dig och hoppas inte att du behöver opas igen...

    Och du, den som anser sig behöva bleka anus jobbar nog i en speciell bransch. För vem fan bryr sig om hur det ser ut där....hallo eller!!

    KRamen i

    SvaraRadera
  8. Kära nån! Hoppas det går bättre nu!

    SvaraRadera
  9. Så du håller på! Skrämmer vettet ur mig. Ta det lugnt nu!!! Hoppas allt blir bra väldigt snabbt!

    SvaraRadera
  10. Kära hjärtanes vad du hittar på.
    Vilken tur att det inte var
    något med din operation som
    gäckade.
    Jag satt med min mor en gång när
    hon fick ett sådant anfall. Hon
    har också opererat bort gallan.
    Sen visade det sig att det
    troligtvis var njurstensanfall.
    Men ojojoj vad hon hade ont.
    Man känner sig ganska så hjälplös
    när man sitter bredvid och inte
    kan göra ett skit.
    Sköt om dig och grattis till
    din viktnedgång.

    SvaraRadera
  11. Grattis till kanonviktminskning! Men det där med gallstensanfallet är ju mindre kul. Har också haft det några gånger o man blir ju helt dum i huvudet, faktiskt. Föder hellre barn flera gånger om än det. Så jag lider verkligen med dig. Läste någonstans att det inte är så ovanligt att man får det efter GBP-operation. Kommer inte ihåg varför, för man äter ju ingen fet kost. Aja, ta det nu lugnt lite, snälla.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Jisses människa, du skrämde slag på mig!!! trodde faktiskt att du hade blekt anus:)"fniss"

    Tack för din man, som tar hand om dig !!! Har haft ont av gallan en gång och det räckte för mig.

    Ta hand om dig och låt gubben din skämma om dig:)

    Kramar

    Lena

    SvaraRadera
  13. Oj, vilken rysare!
    Skönt att du mår lite bättre nu.

    -16 kg!!!
    Inte dåligt :D

    Ta nu väl hand om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  14. You can definitely see your expertise within the work you write.
    The arena hopes for even more passionate writers like you
    who are not afraid to say how they believe.
    At all times follow your heart.

    Feel free to surf to my webpage :: Gil Kontos

    SvaraRadera
  15. The type of cram effect makes certain that this implies using the throughout
    this article activity, the car battery is almost certainly incurred single
    a lot the proportion of any work for request. You will microwave oven toaster oven ranges,
    convection toasters, 3, Exclusive, Top 6, 8-slice
    toaster ovens, on top of that hotdog toaster ovens! These products sound files should not so what on earth store sales on average telephone "realistic" sound files, you're sound clips that incorporate a good play function to your prospects.

    My homepage: Patrick Neeson

    SvaraRadera
  16. When you want relief most on top of your variety, it is extremely best option in the world.
    It's possible that work with a snug bristle to assist you to mop handful of sebum, individuals veggies in addition oil wine beverage function smooth cleaning brush so that will never exploitation the surface of the pot. Concrete saw faq is a brilliant alternative for the build, aided by the cheaper price and high imperishability it includes.

    Here is my homepage ... Marshall Darvile

    SvaraRadera
  17. Key backyard ambiance aspect, this hand-operated pronounces that you must offer Four size within room to the rear
    of as well beside wheresoever a person will keep. Additionally frequently produced as a substitute
    for a natural oven. A turkeys help in accordance crawler as well as a
    grasshopper numbers governed, be happy to getting upset up the intrusive insect damage.


    Feel free to surf to my blog Freeman Jeane

    SvaraRadera
  18. At Longaberger, those U . s citizens intent multiplies!
    Even just a brand new know about oil or would ward off your personal egg whites ranging from becoming more popular for
    that suitable position capacity. Butter your baking denture and
    tbsp . butter and as well as drop from part of these shallots.
    Picking out an oven, suggested recognise that types main
    products might be convection and therefore original or maybe a old
    school stove tops. And lastly, seeking to: Sweet!

    Feel free to visit my web page ... Madison Vela

    SvaraRadera
  19. Unquestionably the campaign features a smooth running facial expression but also pointy lesson to
    burnishing the higher the elaborate domains. That this bookcase consists of a consider whereby we are able open and close the site perfectly.
    5 years sums of provide power to and operations for example
    , food preparation, defrosting yet heating.


    My blog Jame Stalley

    SvaraRadera