lördag 13 juni 2009

Häggen


Vet inte hur det ligger till i södra Sverige men vi i norr har de senaste åren haft problem med hägglarver. Jätteäckliga kryp som gör kokonger fullt med larver. Fjärilarna brukar ingen någonsin se. Bara larver. Nu är det väl en tre-fyra år sen dom kom. På en sommar blev nästan alla häggar angripna, eller förmodligen alla häggar mer eller mindre.
Vissa blev helt vita, som spökträd. Det var många som tog fram sågen och sågade ner sina häggar.
Trots att man visste att detta gäller i några år, sen återhämtar dom sig igen.

Hur äckligt det var att gå under vår enda hägg med dessa larver *ryser*
Vi var tvungna gå under häggen för att komma till dasset bl.a. Usch, jag ryser av minnet.
Och ändå var vår hägg endast lite drabbad. Vi har enda häggen på ön, och endast vissa grenar blev drabbade.
Vi fick såga ner dom värst angripna.
Året därpå hade vi också larver, och lite ifjol också. Bara på några ställen. Häggen har dock sett lite ledsen ut, bladverk och blommor har ju varit mindre än vanligt.
Iår är vår hägg frisk. Som en nötkärna. Jag har gått och studerat den och ännu inte hittat några larver så vi hoppas det är över för denna gång.

Otroligt vad dessa larver kan åstadkomma. Vi känner ett par som for till jobbet på morgonen och på kvällen var hela fasaden täckt av vitt nät, där en kvist från häggen låg mot husväggen.
Vi har sett kritvita spökträd, inte ett löv eller blomma utan helt ren. Kritvit.
Sen ett brett spår i gräset, lika vitt det och vidare till nästa hägg.
Den blev vit den också.
Dom har dock tagit sig nu dom också. Helt friska igen.

Ett kondis i stan sågade ner alla sina häggar pga dessa larver.
Ingen ville ju gå dit och fika, och på sommaren hade dom en jättemysig uteservering. Ingen ville ju sitta där.
Kondiset är kvar men utedelen är lite tom och naken, fast alla går dit och fikar igen, den är lite kal på växter..
Jag är mest glad att vår hägg är vacker igen. Enda på ön och stor och ståtlig.
Jag älskar häggar.
Det är försommar för mig!
Och nu är vår frisk och vacker igen.
Fast nu gör den marken vit igen.
Blomningen går mot sitt slut, fast jag är inte ledsen, sommaren har ju knappast börjat ;)

8 kommentarer:

  1. så sant så sant... (de du skriver i min blogg) men när man befinner sej mitt i de hela är det skitsvårt att hitta stoppknappen, än fast man är såååååååå medveten om VAD man måste göra.... eller typ INTE göra...

    Men som sagt, är man medveten kanske de är lättare att försöka bryta mönstret..

    Kramiz å tack för din omtanke!!! de värmer!

    SvaraRadera
  2. Blommar häggen nu?! *förundrad* Jag som bor i mellansverige har inte ens en syrén kvar, är helt överblommade.

    SvaraRadera
  3. min hägg hade sånt ett tag.. häggmal eller vad det heter...mina ungar trodde det var spindelväv och att det bodde gigantiska stora håriga spindlar i trädet:-)

    detta året verkar herr hägg ha tillfrisknat för nu var det inga spök-påsar i trät....

    SvaraRadera
  4. Häggar är underbara.
    En hägg, flera häggar??
    Visst?
    Ja ja, fina är de. :-)
    Kram lrika. ;-)

    SvaraRadera
  5. Här regnar det idag tack o lov det har varit så kvavt i flera dagar.Vi gör inget annat än kalasar i dag är det det sista hoppas jag för nu börjar byxorna bli trånga. Ha det gött.

    SvaraRadera
  6. Eva, Jo det är svårt att bryta mönstren, det tar sin tid. För mig tog det åratal...
    och ändå finns det kvar att ändra ;)

    Ann-Louise. Häggen blommar nu hos oss, den är en vecka senare här ute på ön än på land. Men vi är sena häruppe ;)

    Kerstin. Det är rysligt.

    Gladmymlan. Jo, det är nog häggmal de heter de små rackarna. Äckligt värre, häggmal är för fint ord liksom. Häggäckel är ett bättre ord ;)

    Annika, dom är fantastiskt fina, synd bara att dom inte blommar HELA sommaren *sucka*

    Anonym. Här regnar det också. Inget kalas dock på sikt hos oss ;)

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt. Jag älskar också häggen! Här har de inte börjat blomma än. Såvitt jag vet. Tar väl några dagar till. Kanske till midsommar? Häggens blomningstid är något som säger mig att ÄNTLIGEN är sommaren här :-)
    Syrran hade häggspinnarlarver också för nåt år sen. Vet inte om de återkommit sedan. Vidrigt.

    SvaraRadera