tisdag 9 juni 2009

Goddagens Sverige plingelingeling ;)

En ny dag. En helt enkelt stugdag. Inga måsten bara borden *vitsig*
Håller på att värma varmvatten, känns helskönt med liten pyttedisk, lite krattning och allmänt lugnttagande.

Maken har åkt hem för att jobba på utbyggnationen. Av fiskberedningen, inte huset tyvärr. När vi kommer så långt som den utbyggnationen orkar vi väl inte längre annat än att flytta till hemmet.
Jag vill ha en utbyggnation på huset som innehåller en hall och en liten tvättstuga. Nu stiger vi in i den s.k hallen som egentligen är en dörrmatta. Där har vi tre dm vägg med två krokar och sen är det slut. Trappen upp befinner sig direkt till höger så på vintrarna och jag ska gå upp blir jag alltid blöt om sockarna, samt får steppa över skohögen.

Den utbyggnationen får dock vänta.
Vi har byggt ut fiskberedningen i många steg. Först var det mer ett vanligt garage som man kunde gallra lite fisk i.
Sen byggde vi ut ett kylrum, vilket var ett måste både för att förvara saltströmming i men även att torka löjrommen i. När vi sen började ta emot och bereda en trålfångst till löjrom kom nästa utbyggnation.
Ett gallringsrum.
Året därpå och Maken blev yrkesfiskare så byggde vi ut till ett personalrum. Det är det vi håller på med nu. En liten toalett och ett litet pentry.

Nu bygger han på en slags broinbyggning, där man ska kunna hänga kläder och ställa stövlar för dom får inte tas in i beredningslokalen om man vill ha livsmedelsgodkänd lokal. Det vill vi.
Så nu ska Maken måla och bygga in en låda med lock på bron, denna låda som också blir sittbänk ska sen kläs med myggnät och innehålla stövlar. Myggnätet är för råttornas skull. Vi har ännu inte sett en råtta eller ens minsta råttlort men så är bestämmelserna.

Nog om detta för er intressanta ämne ;)
Idag ska jag kratta lite, med betoning på lite. Det jag orkar. Jag planterade färdigt igår, i mina krukor men jag fick sno någon planta här och var för att få till det så jag får lov att handla några till.
Det tar aldrig slut ;)
Lite ska krattas till, massa sjörak som vi tänkte kärra iväg längs strandkanten istället för att bränna. Det är nu inte lågvatten så bränningen får lov att vänta.
Jag gjorde så fint ifjol. Vi brände flera års ilandflutna brädor, kvistar och diverse föremål. Jag krattade och gjorde små stenöar på vår strand, ramade in det lilla vass som fanns kvar.
Nu är allt borta och får göras om.

Nu när ni fått er så mycket information ska jag ranta runt lite till några bloggisar och se om ni har haft lika mycket för er som jag inte vill ha *sitter som ett frågetecken själv över mina meningsbyggnationer*



Fridens! Och med önskan om en kanondag!
;)

3 kommentarer:

  1. Ok du får kratta men bara LITE! ;)
    Här kom dagen av sig, schemat blev ändrat och då tappades all energi. Men det är bara att skärpa till sig, har mycket jag BORDE göra bara jag vill och kommer mig för...

    SvaraRadera
  2. Kanondag??
    Men så snälla Ulrika, stäng av blåsten då.
    Här vid Timrå.
    På västkusten kan de fortsätta surfa bäst de vill. :-)

    SvaraRadera
  3. Till helgen ska jag också åka till stugan och ta det superlugnt! *längtar*

    SvaraRadera