måndag 22 juni 2009

Dagen har börjat....

.... lugnt. Maken har lastat ur båten, alla brädor har staplats på stranden i hopp om att det inte blir så högt vatten.
Jag har huggt ved. Japp, två vedträn har blivit fem. Jag brukar inte hugga ved pga ryggen, men nu satt jag ner och högg itu några vedrän eftersom det inte blev att Maken högg innan han for.
Det är inte såå kallt inne men för kallt för mig idag.
Jag har värk överallt, är stelare än vanligt och vill ha lite värme omkring mig.
Det blåser vitt på sjön, taskigt för strömmingsfiskare (typ vi) men vi får väl se vad som händer.
Jag har gjort upp eld och värmer nu diskvatten.
Det blir en lugn dag för mig idag. Känns skönt och behövligt.
Blir det fiske ikväll med resultatet fiskade fiskar så blir det ju lite mer imorgon. Maken har själv farit iland idag för att fixa det sista.

Jag uppskattar verkligen sådana här lugna dagar. Idag är det soligt också, vilket främjar humöret, och det verkar som om solen ska fortsätta lysa i veckan, med varmare väder som följd.
Känns också skönt.
Lite stabilitet i vädret skadar inte.

Idag tänkte jag ägna åt att läsa, ligga på spikmatta, vattna lite blommor och kratta det sista.
Jag vet att jag tjatat om krattningen, men eftersom vi kom ut så pass sent på säsongen så på vissa ställen hade gräset växt så mycket att det var jobbigt att kratta. Nu klippte jag ju gräset i lördags och tänkte kratta bort värsta lövsamlingarna som nu kommit fram.
Max tio minuters jobb alltså, sen kan jag kalla trädgårdsgörat för iår avklarat.
Vi har kastat ut lite gödning i hopp om att dräpa lite mossa, så kanske något extra gräs kan kika upp.

Maken byggde på kajen igår kväll. Nu har trallen börjat klä underlaget. Blir snyggt. Jag var t.o.m och provgick igår fast det bara var tre plankor brett. Kändes stadigt och bra ;)
Jag är nämligen lite skeptisk. Jag vill alltid bygga extra extra stadigt allt. Jag vet att jag kan lämna över detta till Maken då han faktiskt har byggt mer än mig, men jag är rädd att kajen ska vicka. Det låter helt sjukt och ser lika sjukt ut när jag ser det i skrift men så är det.
Jag stampade dock fram försiktigt med min stav som stöd och det kändes stadigt och bra.
Snart så har vi en ny rak kaj. Bara en sån sak!
Inte alla förunnat.

Nu ska jag gå runt en sväng hos hälften av er så tar jag resten senare idag. Måste ibland ladda datorn mellan varven, konstigt för jag sitter ju så lite ;)
Lite jämfört med hemma ja, där man hade en supersnabb dator redo för action 24-7.

Ha en härlig dag! det är en order ;)

2 kommentarer:

  1. Order??
    Jag är ganska lydig och vädret underlättar.
    Så nu trippar jag snart ut. :-)
    Kraaaaaaaaaam!!

    SvaraRadera