onsdag 12 maj 2010

Vaffödådå?

Tack vare goa Gafflan slipper jag nu onormalt stora bokstäver som gör att en vanlig sida inte ryms på skärmen, tack. Då kan jag tipsa andra obegåvade att siffran nere i högra hörnet talar om hur läget är... 200% är lite väl mycket, ni kan prova själva så ser ni att det blir jäkligt stort.

Nå, jag har nu instruerat kissemissen i att inte göra om detta misstag en gång till.
Jag tror att hon begrep allvaret, för hon har just lyckats göra så att varje fönster jag öppnar blir jättestort, själva överdelen med uppdateringar och stort/mindre fönster mm försvinner, det slinker in under själva ramen på skärmen.
Gud så gulligt med nyfikna kattungar.
Eller nåt sånt.

Nå, detta sista problem har jag själv fixat till, för jag har en listig hjärna som ibland kan fixa till saker själv. Jag startade om datorn och då fixade det sig.
Lilla Hjördis är en duktig datalärare, det är mycket små finesser hon kommit på. Kortkommando i all ära men se tasskommande är snäppet högre.
Faktiskt.

Idag har jag gjort stordåd.
Stordådet idag bestod av att göra ugnspannkaka. Ni som har lyckats göra denna schangdåbla rätt ni vet vilket bestyr det är. Bunke, visp och plåt.
Nu tycker jag att dagens att-göra saker kan räknas som färdiga.
Jag vet inte vad det är med mig men jag får ingenting gjort.

Jo, jag har gjort en att-göra-lista. Den innehåller lite vårstädningsprojekt, lite lagomt uppdelade så jag orkar med det.
Som en person med fibromyalgi och diskbråck i bagaget så vet man ju att här städas inga hus på en dag längre. Nej, små små projekt varje dag istället, adjöss med känslan av att hela huset är rent samtidigt och istället glädjas åt att man städat burkskåpet.

På min att-göra-lista står saker som
- Just sagda burkskåp
- Klädbyrån
- Tygskåp nr 1
etc
Vilket gör att när jag gjort en sak så får jag kryssa på listan och känner en liten liten tillfredsställelse. Och ibland när jag är riktigt På då gör jag en sak till, det är ju det braiga med portions-att-göra-listor.

Förr såg listorna ut
- Vårstäda Hemmet
- Fixa fred i världen
- Forska i cancervaccin
- Skriva en bok eller två
Alltså lite större projekt som inte kanske görs i rödaste rappet precis men som man med all rätt kunde känna sig nöjd över.

Livet skuttar ibland iväg åt något märkligt håll och så är hela situationen förändrad.
Så är det bara.
Det är bara att bryta ihop och komma igen.

Just nu håller jag på och donar i syrummet. Har tagit tygskåp nr 1 och nu håller jag på att slita ut tyger därifrån igen för att färdigställa ett syprojekt som varit på gång ett tag. Jag håller på att sy små vinster till en tävling jag tänkte ha när jag bloggat på blogspot ett år. Tänkte ju ha när jag bloggat ett år totalt men då glömde jag ju bort det så nu kör vi mot nästa mål istället.

Alla Några har ju bloggtävlingar och jag tänkte bli en av dom, med egenhändigt ihoptotade vinster och där alla sneda sömmar ingår i priset.
Sen lottar jag ut dom och några blir otroligt lyckliga och känner att dom hädanefter kommer att värdesätta livet högre än någonsin.
Sån är jag bara.

Nu förstår jag att ni väntar med spänning men ni får ge er till tåls ett tag till. Nu ska jag återgå till sömnaden även om det inte blir mycket gjort när man har en nyfiken kattunge kring händerna hela tiden.
Det är otroligt hur närgången hon är, jag måste kasta småsaker åt alla håll för att få en sekund för mig själv. Hon gillar allt som rör sig vilken betyder bl.a leksaker, tår under täcket och fingrar på tangenterna/kring tygbitar.

Fridens!

Edit. Titeln är lite malplacerad, tänkte skriva om något annat men jag minns inte vad, jag blev lite distraherad en bit in i inlägget och då blev det som det blev.

4 kommentarer:

  1. Jag anhåller om en vinst, för visst är väl jag din bloggvän? ;-) Så roligt att läsa dina texter, man blir varm i hela kroppen :-) Kram

    SvaraRadera
  2. Vad bra att mitt lilla tips hjälpte :) Har nämligen lyckat alldeles på egen hand fixat enorm text över hela skärmen...tog sin tid innan jag kom på hur jag skulle fixa det.
    Förresten är jag gärna med i alla dina tävlingar. Du syr ju så fina saker :D
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Jag är förstås också med i tävlingen om jag får!? Lilla galna du med den vilda kissen. Vissa dagar är ju så därna att man inte får så mycket gjort. Det bara är så. Fridens tillbaka!

    SvaraRadera
  4. Ser fram emot en sån tävling :)

    Jag brukar också göra så där , skriver en rubrik som är jättebra för det jag ska skriva om, men sen när jag börjar skriva har jag redan glömt vad det var jag skulle skriva om.

    vet inte om seniliteten börjar så, men jag blir lite orolig:)


    Kramar

    Lena

    SvaraRadera