måndag 17 maj 2010

Måndag blues

Himla lång och tråkig dag har jag haft.
Somnade på tok för sent, efter klockan 01 eftersom det var så jäkla varmt i sovrummet. Vaknade tidigt av samma anledning.
Det var dock riktigt svalt nere på morgonen så jag lyckades sova en timme till på förmiddagen, en stackars timme.

Katterna sover lika gott vare sig det är varmt eller svalt. Hjördis ligger raklång på rygg med benen åt olika håll, frambenen åt ena sidan och bakbenen åt andra. Homer ligger i sin ställning (för att få vara ifred för Hjördis) eller så på golvet på sidan, som en hund.
Jag har legat på soffan i shorts, bh och svettningar.
Känns både fräscht och snajsigt.

Nu är det då äntligen kväll.
Ute är det sköna 17 grader, idag har vi haft 26,5 i skuggan så kvällsluften kändes skön när jag var ute nyss.
Däremot är det nästan 26 inne nu och det känns ju ganska jäkligt om jag ska vara ärlig. Funderar på att leta fram fläkten vi har haft någonstans, men den låter så susigt att jag blir irriterad efter ett tag.
Skulle vara skönt att sova ute, kanske i bilen? Tyvärr har vi ingen solstol här hemma som jag kan ligga i, vi har inga utemöbler hemma och nu när jag spenderar hela maj och en bit in i juni hemmavid så är det en klar brist.

Förut så flyttade vi ju ut så fort isen gick, kring 10:e maj så då var man ju ute mer naturligt, hela dagarna.
Nu vill jag inte vara ute, hur varmt det än är. Det är onormalt varmt just nu, och jag föredrar kring 20 grader sommartid, det räcker gott och väl. Vanlig normal värme.
Förr när jag var ung så tålde jag hur mycket värme som helst, låg på stranden vid havet åtta timmar hur lätt som helst. Sköönt.
Nu inte.
Nu flämtar jag och blir yr.

Hjärtklappning har jag dessutom, så när jag lägger mig ner hör jag hur det bankar i rask fart. Det går inte att inbilla sig att pulsen är hög pga en snabb promenad, nej den är hög även vid vila.
Ska till farbror doktorn i början av juni så då får jag rådfråga honom.

Det grönskar i vansinnig fart. Ovanligt tidigt det med, björkarna slår ut sina små blad och ögonen tåras av lycka. Eller om det är pga pollen, det är antingen eller.
Skulle vilja åka till handelsträdgården men det känns lite tidigt, eftersom vi inte ska flytta ut ännu och det är väl fan att jag inte kan sjösätta båteländet själv. Nästa år ska jag göra det tamejtusan.
Då är jag ju van nya båten, nu får jag inte köra den utan att Maken övervakar mig, han menar att den går så mycket fortare att jag som inte är någon direkt fena på båtar bör akta mig. Han har säkert rätt.
Men nästa år behöver jag inte akta mig inte, då kör jag som en gamma sjöbjörn, och får jag bara ner båten så klarar jag mig ju själv. Bara det inte går som för den här.


Då kan jag plantera och kratta i vanlig tid, nu blir det ju för sent och för tungkrattat för mig och min kropp.

Idag fick jag Utbildningsbevis för Fartygsbefälsexamen klass VIII.
Herregud så stolt jag är!
Jag klarade det!
;)

6 kommentarer:

  1. Jag är också stolt - över dig! ;-)) KRAM

    SvaraRadera
  2. Tänk om jag kunde ta semester nu, då skulle jag åka till Kalix istället för solsemester utomlands! :)
    Jag är superstolt över ditt bevis. :D

    SvaraRadera
  3. hörru var bor du nånstans:))) vågar du gnöla på värmen?!!

    fniss fniss...här är det ingen vidare vårvärme, men en får klä sig därefter o vara ute ändån:)

    kram på sej!!

    SvaraRadera
  4. Åhh..vad härligt med lite sol å värme :) Här lyser den med sin frånvaro. Men hoppas på att den snart hittar hit också. Tänkte på din hjärtklappning. Kanske för mycket levaxin?, knepigt att hitta rätt med den medicinen. Suck.. jag har ju samma bekymmer. Dags att återgå till jobbet. Ha de gott så länge. Kram Diana

    SvaraRadera
  5. Fru Venus och Pillargontanten: Vad gulliga ni är!

    Knasterfaster. Jo, vi har högsommarvärme, men enligt SMHI så är det bara ett par dar till så du får skynda dig ;)

    Gladmymlan. Jo det känns hemskt att klaga, men jag måste ;)
    Inne är det aldrig under grader och när det är så varmt så orkar jag inte göra ett endaste dugg.

    Diana. Ja, kanske det är så, ska fråga doktorn. Det är jobbigt när hjärtat bultar så.
    Solen är säkert på väg till er nu ;)
    Vi hörs.

    SvaraRadera