tisdag 18 maj 2010

Tisdagsblues..

Enligt kära SMHI så är vårt finväder på väg någon annanstans, om ett par dar så har det dragit vidare för denna gång. På gott och ont.
Det som är värst är ju inte att det är soligt och fint utan att det är så jäkla varmt inomhus. Jag har en del att göra men det är himla jobbigt i 24-27 graders värme. Natt som dag.

Jag har tänkt laga lite mat inför sommaren, leverbiff (mums) och andra biffar samt en ny paltkokning. Det är så skönt att ha lite hemlagad mat att ta till under svala sommardagar.
På stugan har vi gasolspis och den är himla bra, men middagar i ugnen går ju bort, samt långkok så det blir gärna pasta, korv, kycklig och grillat. Gott allt men man saknar lite mer basmat.
Men hur kul är det att laga mat i denna värme?
Svaret är Inget kul alls.

Nå, jag får ta det senare.
Samma med sömnaden, orkar inte sitta i värmen, uppe är det om möjligt ännu varmare än nere. Där har vi ju bara två fönster totalt, svårt att få något korsdrag också när det inte blåser.
Jag har lite att sy, både att sy färdigt Makens båttäcke samt mina tävlingsvinster (har någon kvar) men det får också bli senare, mot helgen kanske.

Lilla Hjördis är så söt så söt.
Nu är hon lite loj på emellanåt och inte bara en djävulskatt på speed och då hinner man se att hon är söt.
Homer är lite less ibland, som tur är (för honom) så är hon mammig och vill gärna vara i min närhet, så han har chansen att komma undan. Han är dålig på att säga ifrån på skarpen, men nu har han accepterat henne fullt ut, även om han inte vill sova med henne så nu känns allt lugnt.

Tänk att innan Maken så var jag aldrig ute på havet, hatade båtar och var livrädd och det känns konstigt att det varit så. Nu vill jag ut på havet. NU!
Jag längtar ut till stugan, jag längtar ut till friheten på havet *suckar*
Men snart så. Om ett par veckor bara så bär det av.

Då blir det dags för böcker igen, hemma läser jag lite men det tar jag igen i stugan, där läser jag halva dagarna.
Längtar dit också.
Och att själva hushållsgöromålen tar så lite tid, städa stugan gör man på en timme så det känns så fridfullt där.
Skulle lätt kunna flytta ut till stugan för gott, inte vår stuga kanske utan drömstugan på en egen holme och som har ström.
Ja, drömma får man ju, eller hur?
;)

1 kommentar:

  1. Sommaren är härlig det måste jag ändå säga men när värmen blir tryckande så blir man som urlakad på något sätt.
    Kram.

    SvaraRadera