tisdag 18 maj 2010

Tristessen och Värken


Tristess
Värk
Leda
Tråkigt
Trött

Sammanfattningsvis dagen så här långt.
Jag har sån värk i ffa handlederna att jag blir tokig. För första gången har jag behandlat mig med linimentet Linnex på handlederna, sen handledsstöden på det.
Tänk numera får du inte de hjälpmedel du behöver utan nu får du KÖPA dom själv, det är välfärdssamhälle det.
Jag skulle behöva två nya sådana här, fast lite mer moderna och med bredare kardborre och dom kostar drygt 500 kr styck.
Är det inte otroligt?

Tänk alla pensionärer som har dåligt med pengar, kommer dom att prioritera hjälpmedel eller mat? Kommer dom att köpa en rullator för 2.000 kr och uppåt eller chansa att gå utan?
Jag tror jag vet.

När jag gick utbildningen så var vi på studieresa till Spanien (1989) och där fick dom köpa sina hjälpmedel. En kille som borde sitta i en rullstol, låg på en fyrkantig skiva med hjul under, och drog sig fram längs gatan med hjälp av armarna.
Då tänkte man att dom var långt efter...

Nu är vi där. Sverige som ska vara ett föregångsland och ett välutvecklat land, nu får vi köpa våra hjälpmedel själv.
Kanske det är lika bra att bli frisk då?
Kanske strunta i sina futtiga problem och hoppa ut i arbetslivet igen.
För visst är det bara att bestämma sig?

Och Försäkringskassan ser ju bara till vad du kan, dom skiter ju i vad du inte kan.
Kan du jobba en timme om dagen så SKA du jobba en timme om dagen, skit samma om ingen anställer dig på de premisserna, då får du skylla dig själv och så drar vi av på pensionen! Skyll dig själv din svaga fan, som går omkring och inte är frisk.

Sverige blir bara bättre och bättre.
Snart är vi ikapp USA med det mesta.
Yippie liksom.

Nu ska jag försöka vila, skriva är ingen lek med så onda handleder.

Jag skrev ut all info och uppgifterna från min Skrivarkurs, jag får läsa dom och se vad jag ska hitta på och skriva om, när jag blir bättre i händerna.

8 kommentarer:

  1. Hejsan! Håller med dej,vart är det på väg och vart tog välfärden vägen? Det finns handledsstöd med skena att köpa på apoteket för 162 kr./styck. kanske inte riktigt likadana men lite mer pengavänligare. Kram Paula.

    SvaraRadera
  2. Nej, välfärd är nog inget vi kan skryta med längre...
    Verkar som det måste till lite "Robin Hood" för att de med mindre medel och sämre förutsättningar ska klara sig i dagens samhälle...

    Hoppas du mår bättre snart!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att du har ont. Dumt att du inte får de hjälpmedel du behöver för att må bättre. Fick du lindring av Linnexet?

    SvaraRadera
  4. Vet vad du menar, jag jobbar med att sälja just sådana hjälpmedel och har märkt att fler och fler måste köpa dem själv nu. Det är inte rättvist.

    Har själv ont i fingerlederna just nu, vet inte om det är vädret eller vad det är?

    Kramar

    Lena

    SvaraRadera
  5. ja du det är inte klokt! vart är sverige på väg?!!

    MEN bara ett "tips" som du säkert fått av nån annan, men ändå:

    Det KAN bli bättre om du blir vegetarian.. ( det säger jag inte bara för jag är det själv)) utan det har något att göra med att kroppen har svårare att bryta ner animaliskt protein än växt-protein, något jag trodde var bullshit förr, men
    peppar peppar, sen jag blev veggare, tog det kanske två månader, sen var värk i handleder och knän borta!
    vad det beror på kanske bara är en tillfällighet,men det är väl värt ett försök?

    kramen på dej o må morgondagen bli smärtfri-are än idag!

    SvaraRadera
  6. Jag kan skicka mina sprillans nya handleds skydd till dig, behöver dem inte sen jag opererade karpaltunnelsyndromet :-) Maila mig! Kram

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte vart vi i detta landet är på väg...Inte är det välfärd som bedrivs!
    Hoppas att du inte har för jädra ont bara!! Värk tär så på humöret.
    Bamsekramen

    SvaraRadera
  8. Paula. Välkommen till mig. Jag tror att dom på Apoteket är för svaga, jag behöver mer stöd annars är ju priset bra.

    Monica. Hoppas det kommer en Robin Hood snart, robinhoodandet måste komma igång ;)

    Knasterfaster. Jo, jag fick det även om det luktade lite väl illa att ha det på händerna, och det kliade i handledsstöden. Något bättre blev det då, för en stund.

    Lena. Jo, det är konstigt, jag har mer ont än jag brukar och vi har varmt och vackert väder. Märkligt. Och synd att så många måste köpa själva, endel hjälpmedel får man nog i akuta skedet, men annars får man köpa.

    Gladmymlan. Det kanske är så. Jag har hört många teser om vilken mat man ska undvika, men jag vet inte om jag är redo att ändra mathållning så radikalt just nu.
    Senare kanske att jag testar.

    Fru Venus. Det var ett snällt erbjudande, men du behöver dom kanske i framtiden *kramar om*

    Gafflan. Jo, värk tär på humöret, igår var jag tjurig och less i min ensamhet ;)

    SvaraRadera