måndag 24 maj 2010

Tävling och fiskeavslut..

Japp fisket är slut men först till tävlingen.

Himla kul med sådan respons, jag är jätteglad och det ska bli kul att dra vinnarna. Sen får jag börja planera för nästa tävling, ser ju att pocketfodralet var poppis, jag tog med det som en sista utväg för jag visste inte vad jag annars skulle ta.
Det var en utväg som tydligen gick hem. Dom är roliga att göra så jag får väl tillverka några i sommar och kanske ha en pockettävling till hösten.
Vi får se.
Kul också att få kommentarer av "okända", en chans att hitta nya bloggar vilket jag annars är dålig på att göra.

Edit. Allt sytt hos mig går ju att tvätta förstås, de är gjorda för att användas så tvätta och stryk på lite så är dom färdiga för nya duster igen. Ville bara poängtera det, för många tenderar att ha t.ex grytlapparna bara som dekoration, dom går att använda, folks!



Åter till fiskeslutet då, det blev ett magert fiske för oss i år, ingen guldkant på tillvaron för oss inte, men vi får så vi klarar oss någon månad till och det är ju bra så. Bästa fisket har dom haft uppe i Skagshamn och det är bara att gratulera, nästa år kan det vara någon annanstans.
Men eftersom det varit en jobbigt fiske med en massa skit, problem, ovisshet och oro så är jag glad att det är över. Nästa år blir som sagt bättre och förmodligen utan en massa ovissheter och energitjuveri vilket kommer att kännas bra mycket lugnare.

Nu väntar Maken på att få tanka båten, först var tanken att han skulle köra upp båten nu direkt och leja för uppkörningen av lastbilen men det blir nog att han kör bilvägen hem ändå, det ska blåsa ganska ordentligt och då blir det lite väl otrevligt att köra båten.

Nåja, det blir som det blir, han kommer dock hem snart, kanske t.o.m imorgon och då börjar nästa fas. Den fasen blir sjösättning nya båten, köra ut till stugan och fixa där inför utflytten, ev. utflytt beroende på hur vädret ser ut med tanke på båtuppkörningen. Sen börjar ju vårt eget strömmingsfiske, då vi gör vår saltströmming och förhoppningen var att kunna utöka i år men det blir det nog inte.
Beställningarna har redan börjat ringas in, kul det men lite stressande, men bara vi har åt stammisarna så är det ju bra.

Och jag har helt plötsligt fått panik. Allt som jag tänkt göra och haft god tid till finns på något märkligt och magiskt sätt kvar att göra, men tiden är borta på ett lika mysko sätt.
Nå, jag får göra en ny att-göra-lista med prio-ett saker på, resten får helt enkelt vänta.

Vi har kallt idag, blott 10 grader och regn, perfekt arbetsväder om man hade det ilet i sig. Det har jag dock inte, för idag är jag dessutom ganska ofärdig så jag vet inte hur mycket som blir gjort, ett jäkla gissel att ha fibromyalgi. Det är väl vädret säger jag och klagar som en gammal tant, fast å andra sidan hade jag ju himla mycket värk när det var som varmast också.

Idag måste jag då röja lite, nere ser det ut som ett bombnedslag. Vår nya fina klösmöbel som kom förra veckan ligger uppackad men omonterad, det saknades nämligen alla jäkla skruvar som behövs.
Alltid är det något och aldrig är det inget.
Hoppas skruvarna kommer idag så att jag kan glänsa med att ha den färdigmonterad tills Maken kommer hem. Annars får ju han chansen att få visa musklerna och montera möbeln åt sin Hustru, och sen hoppas på att hon visar sin uppskattning på något förmodligen lite obscent sätt.
Som att det ska hända ;)

Jag frågar Maken vad han vill ha för mat när han kommer hem, något annat än burksoppor och varmkorv antar jag men han har inte kommit med något förslag så jag tänker bestämma att det blir palt igen. Jag har nämligen tänkt göra en stor gryta så vi har lite god mat att ta till i sommar, palt är ju så himla gott att steka också och därför perfekt stugmat.

Nu ska jag gå och göra en insats, Hjördis ben verkar våta så jag kan bara dra slutsatsen att hon hoppat i toastolen, en torkning vore nog på sin plats.

Fridens!

7 kommentarer:

  1. Sv: Kommer aldrig att lära mig göra saker med en gång! Det är liksom inte roligt :D

    Vad vore livet utan en massa prio ett listor? Tänk så mycket tid vi skulle få över till det som vi aldrig hinner göra p g a att vi liksom har annat för oss hela tiden!
    Bamsekram.

    SvaraRadera
  2. Brukar hon ofta bada i toan? fresch brud liksom!
    hälsa maken från oss! :)

    SvaraRadera
  3. Oj vad du står i :-) Jag har nog att lära mig av dig, måste börja med listor jag också tror jag. Jasså Hjördis kör med den "pollvarianten" :-)

    SvaraRadera
  4. Jag har också röjt idag!!
    Har sprungit som en skållad råtta inomhus och utomhus för jag ville ju sola också ;)

    Men nu har det mulnat på så snart blir det till att slänga sig på soffan och kolla på någon film...

    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  5. He he, funderat på att fälla ner toalocket? ;-) Det såg lite roligt ut på min blogg igår :-D Jag länkade med stor bild, i min blogglista fanns SEX stycken med bild :-)) Poppis grejer, det där (= rosen till mig!!!)

    SvaraRadera
  6. Hej å hå i gardinen den blå...nu gungade jag in här....cyberrymden är stor. Sedan ser jag till min glädje att du bor i Kalix!!!! Jippi, vad glad jag blev....själv är jag född i Överkalix för så där 100 år sedan....Härlig Blogg! Återkommer & tack för besöket.

    SvaraRadera
  7. Gafflan. Ja det är hemskt vad mycket tid man skulle få till att göra sakerna på prio-listen. Men vad kul blir det liksom?
    ;)

    Malla. Jag tror detta var första gången, eller så stod hon bara och fiskade lite lätt i vattnet.

    Mollamaja. Pollvarianten? ingen aning vad det är. Jag är urbäst på att-göra listor. Önskar bara att jag gjorde lite från listorna också.

    Monica. Gråväder är perfekt arbetsväder men också för ligga-på-soffa-se-filmmys.

    Fru Venus. Jag såg det jag med, sex bilder i rad i länklistan. Kul. Du får ju två lotter så vi får väl se ;)
    Jag har alltid haft toalocket nere, bara denna gång missade jag.

    Monica. Välkommen hit. 100 år sen sa du, kul med en hundraåring här ;)

    SvaraRadera