söndag 16 maj 2010

Sälar, sportfiskare, politik och ett långt irriterat seriöst inlägg. Varning!

Hjördis sussade sött hela natten, det kära lilla livet.
Mest troligt så tar värmen på henne också, jag har inte fått ett enda dugg gjort idag även om morgonen var skön. När jag kom ner så var det ganska svalt och skönt nere, efter en natt med alla fönster öppna. Najs.

Idag har det varit mulet halva dan, fast varmt, nästa halva var inte mulen och jäkligt mycket varmare så jag beslöt att ta ut en semesterdag. Denna semesterdag har jag spenderat flämtande (och inte pga trevliga saker ;)) och vårdande mitt ömma huvud. Har haft huvudvärk hela dagen, säkert pga värmen och på grund av alla andra som sjösatt sina båtar medans jag är på land.

Det blir nog fiske månaden ut. Minst. Hittills har fisket knappt kommit igång för någon fiskare, någon bättre dag har dock blandat sig in i alla dåliga.
Igår trodde dom på en bra fiskedag. Det kunde dom ha struntat i, för framme vid kasten så fullt med sälar att dom förstod att det var en bortslösad dag igen.

Nu till det seriösa ni som inte vill läsa kan sluta här. Jag vill inte predika, bara gnälla av mig lite.
Kanske tar något illa upp men då får det bli så, jag vill bara ryta ifrån, på mitt sätt. Sen är det ju tveksamt om någon läser det men iaf. Då har jag ändå försökt påverka en medmänniska någonstans därute att se utanför de ramar som ges i media.
Förutom det politiska längst ner alltså, det är min högst personliga åsikt och bör läsas som en sådan, skrivet av en gnällig, medelålders klimakteriehäxa ;)

Alltså - på egen risk..

För er som kanske tycker att sälen är ett gulligt djur som knappt finns och därför måste vårdas för att bli fler som miljömupparna säger kan jag bara säga: Tänk om!

Jag tycker sälarna är ganska söta, men på tok för många, vet ni att dom har räknat till över 8-9.000 st bara mellan Råneå och Kalix, en sträcka på ett par mil?
Vet ni hur många som får jagas och skjutas årligen?
230 st.
I hela Sverige!
Vet ni också att det aldrig skjuts så många, pga att de regler dom har satt upp för jakten inte går att följa?
Tyvärr finns det en massa lobbyister som jobbar med att skrämma upp vanligt folk med att dom håller på att dö ut, och därför måste vi stoppa detta ohejdade fiske som tar maten för stackars nästan utdöda sälarna.
Herregud, fisken räcker gott och väl till alla.

För många år sen då tyckte fiskarna att det var en spännande dag då dom såg en säl, en ganska kul dag faktiskt. Nu är det en enorm höjdardag om dom slipper se fler än tio.
Det som är skillnad idag är att sälstammen har exploderat, nu på ostkusten också så nu börjar vi komma ikapp västkusten och deras sälproblem.

Vad dessa miljömuppar inte tänker på när dom tänker -rädda sälarna! är att på land ser man inga sälar. Dvs det är samma sak som dom som säger att det inte finns några vargar att tala om, ej heller björnar. Resonerar jag så så håller jag med. JAG har aldrig sett en björn, alltså finns dom inte. Samma gäller vargen, inte en enda varg har jag sett så dom som klagar på rivna får och hundar måste därför ljuga.

På västkusten så har sälen dödat flera sorters fiske. Där är sälstammen så stor att naturen själv tar hand om den genom att skapa sälpest. Där dör upp till 60% av sälstammen ungefär vart tionde år. I fruktansvärda plågor, dom får lunginflammation och drunknar, och till slut så flyter dom uppsvällda upp på stränderna och skapar stank och andra miljöproblem.
Vill vi ha det så?

På flera ställen längs ostkusten har också flera sorters fiske dött ut pga konkurrens av sälarna som orädda kommer fram långt in mot land och kryper in i fiskeredskapen. Ok, sälar kryper inte men ni fattar grejen.
Dom var skygga förr, dom har exploderat i mängd och kommer närmare kusten i jakt på enkel föda.
Jag har t.o.m sett en säl utanför vår stuga och det har nog aldrig funnits säl där förr. Bland sommarstugor och folk som kör båtar stup i kvarten. Det är inte normalt för en säl.

Jag som nu lever i fiskebranchens utkant kan säga att jag gärna vill fortsätta leverera färsk fisk inom närområdet, samt sälja de produkter vi själva förädlar. Jag fortsätter gärna med vårt sätt att få mat på bordet.
Jag vill inte vara tvungen att bara köpa fisk från andra sidan jordklotet, som är fiskat på ett ställe, fraktat till ett annat för att filéas och sen till ett tredje för att packas om och bytas emballage.
Det vill inte våra kunder heller. Dom vill hellre äta närfiskad färsk fisk istället för fisk som transporterats långa sträckor.
Klimatsmart tycker jag dessutom.
Precis som jag hellre köper mjölk och mejeriprodukter som producerats nära mig jämfört med billiga mjölkprodukter från Polen. Eller nåt liknande billigland.

Det skriks ofta varningar om att den och den fiskearten håller på att dö ut och att den då måste rödlistas så den får chansen att återhämta sig. Som torsken t.ex.
Torsken hade sin vanliga dipp precis som dom allra flesta fiskarter har, det är en naturlig variation, den har nu återhämtat sig eller är på god väg iaf.

Denna variation ser vi vart sjunde-åttonde år inom löjfisket också, och vissa skriker högt om att nu är siklöjan borta, rovfiskat upp av giriga trålare.
Konstigt nog så är löjan tillbaka i sin fulla styrka ett par år senare. Märkligt, men så har det alltid varit.
Däremot så är fritidsfiske efter siklöja i princip utrotat, pga sälen inte pga brist på löja. Sälen äter gärna av näten på de som fiskar, mumma för en sälmage kan man ju förstå och kräver minimal ansträngning.

Det är inte det att sälen inte får finnas, vi kan äta fisk bägge arterna och det räcker åt bägge, men nu har sälstammen exploderat och tyvärr så stämmer inte de officiella siffrorna med de siffror som dom som är ute på havet kan ge. På vissa ställen kan man läsa att det finns 100.000 sälar kring Sveriges kust men det är knappast sant, inte om det är 8-9.000 bara utanför Kalix.
Det värsta är att sälen tappat sitt skygga beteende och ger sig in på ställen den aldrig varit på förr, sälen är en lat art, den äter gärna från dukat bord dvs en fiskares nät, alltså har den lärt sig följa efter fiskebåtar, smart men lat.

Därför vore en ordentlig jakt på säl ett bra alternativ, en jakt som någon lämplig myndighet fick styra över, för då får vi tillbaka den naturliga skygghet som sälen ska ha gentemot människan. Med en jakt så får vi ner sälpopulationen på en vettigare nivå, vi får den att akta sig för människan och deras fiskeredskap (som faktiskt kan skada sälen) genom att söka sig utåt i havet och jaga sin mat där. Vi slipper också orsaka sälpest med jämna mellanrum som kommer sig av att stammen är för stor och koncentrerad.
Vi kan också hålla ett antal yrkesfiskare med jobb och ansenliga mängder konsumenter med närfiskad fisk vilket jag tycker är en bra sak det också.

Sen har vi sportfiskarna som klagar på rovfisket av lax i älvmynningarna, det är alltså yrkesfiskarna och svartfiskarna som fiskar upp sådana enorma mängder att laxen snart är slut.
De tycker att yrkesfisket ska köpas ut och låta all lax gå upp i älvarna så att sportfiskare och turister ska kunna fiska upp dom, och på så sätt kamma in pengar till staten.
Jättebra ide i teorin kanske.

Just nu så fiskas det ca 163 ton lax av yrkesfiskarna, all den laxen säljs till konsumenter bör tilläggas och genererar staten därmed pengar, medans 158 ton togs upp av sportfiskarna. Om det genererat staten några pengar har jag inte kunnat få rätt på, men jag har själv erbjudits köpa lax uppefter Torneå älv på svenska sidan för 15 kr/kg, detta eftersom dom dragit upp så mycket som dom inte har avsättning för, bara för glädjen och kampen att få dra upp en riktig baddare.

Återigen tycker och tror jag att bägge sorternas fiskare har sin plats i samhället. Jag förstår tjusningen med att dra upp en stor lax, även om jag inte kan förstå varför det måste ske på så tunn lina som möjligt med resultat att åtskilliga laxar sen dras upp med flera krokar med avslitna linor hängande i mungipan. Jag tror inte att laxen kommer att ta slut, yrkesfisket är för hårt kontrollerat för det så där kan dom vara lugna.

Yrkesfisket är i mitt tycke det mest kontrollerade yrket i Sverige, ni kan inte ana vilka papper som ska skrivas bara för att köra ut båten från kajen och alla tillstånd som behövs för att ens få fiska en enda fisk. Och nåde den som är en dag sen med rapporten, upp till 10.000 kr i böter för en enda rapport som inkommit en enda dag för sent. Eller om du glömt licensen hemma och inte har med dig den i båten en enda gång.
Sen att dom inte granskade Makens rapporter förräns vid jul gällande förra vårens fiske är ju en annan sak.
Det går flera byråkrater per fiskare bara för att kontrollera fisket så fisket genererar massor av jobb och faktiskt både pengar till staten och fisk till konsumenten.



Ibland blir jag så förbannad och besviken på vissa orättvisa saker att jag funderar på att starta en annan blogg, en seriösare blogg som handlar om seriösa saker. Sen inser jag att jag aldrig skulle orka hålla en sådan seriös blogg vid liv, jag är inte den typen. Jag orkar inte slåss helt enkelt, jag är en bara en svag och enkel människa långt ner på samhällets rangskala.
Men gnälla av mig behöver jag ibland.

Samma gäller politiken.
Jag är inte politiskt intresserad alls, jag har för liten tilltro till politiker för det, men jag är allvarligt oroad.
Jag har nämligen ingen att rösta på.
Ni som läst här ett tag, och om ni mot förmodan läst så här långt, vet ju att jag håller mig långt åt vänster, men nu har jag inget alternativ där. Röstar jag rött så kommer miljöpartiet att döda vårt levebröd, min livsstil kommer inte att finnas längre pga deras miljöpolitik ej heller landsbygden.

Missförstå mig inte, jag gör så gott jag kan för att vara miljövänlig, jag tar ansvar för det jag handlar och hur jag handlar det. Vi handlar nyare och miljövänligare fordon, vi källsorterar (inte allt men det värsta) och vi okynneskör inte med bilen osv.
Men kommer miljöpartiet att leda Sverige är det färdigt med fiskebranchen, tillsammans med åkerinäringen och våra bönder. De skatter och straffkostnader som dom vill lägga på våra fordon dräper halva Sverige och ffa landsbygden.
Så vem ska en sån som jag rösta på?
Blankt?
Jag är vilsen.
Mona Sahlin vid rodret? Det lär väl bli så men jag kan inte säga att jag gillar det, hade hellre sett Göran Persson stå där, han var åtminstone trovärdig och kändes inte lika hånfull och arrogant som Sahlin gör.

Och ska man dessutom lägga ett land i händer på en som inte ids hålla koll på sin egen ekonomi?
Vi pratar om privat användning av kontokort hörande till Regeringskansliet på 53.174 kr, vi pratar svart dagmamma, och obetalda parkeringsböter som hamnat hos Kronofogden bara för att nämna några saker i bagaget.
Tur hon tog en time-out och fick vila upp sig och låta hela eländet blåsa över. I Mauritius, på ovan nämnda kort.
Fast det är ju häftigt att betala skatt förstås. Inte tv-skatt kanske, men annan skatt?

Sucka mitt hjärta men brist helst inte.
Jag är vilsen i hjärtat.
Inte i pannkakan kanske men i hjärtat..

Vi fiskar och betalar skatt, men vad ska vi göra sen?
Tro nu inte att jag skulle vilja byta med Sahlin, aldrig i livet, jag skulle inte göra det bättre själv, men jag försöker inte heller. Jag gör så gott jag kan i det lilla, men när det stora sviker, vad gör man då?


Nu har jag nog skrivit mitt längsta inlägg i historien, hoppas att någon läsare stannar kvar för att hälsa på mig en annan mer lättsammare dag, och att inte alla flyr för att slippa den här sura klimakteriehäxan.
Men idag är jag sur helt enkelt.

Pust!

;)
Men nu ska jag gå och goas med katterna, för nu blev jag så trött av att skriva av mig att jag måste få känna lite liv och kärlek. Hångla upp Maken är ju uteslutet så att gå och kela med katter får bli min frälsning ikväll.

Fridens!

5 kommentarer:

  1. Oj, det var långt. Jag brukar försöka att inte ha några åsikter om det som jag inte vet något om. Nu vet jag en hel del om sälar så nu kan jag ju ha en åsikt om det. Jag tycker att vi har alldeles för många och att det borde få skjutas många fler även om de ser söta ut på bild. KRAM!

    SvaraRadera
  2. Vi har samma säl problem på Åland, så jag förstår dig till 100 %! Bara i förra veckan "varnade" fiskeguider för att fisken höll på att ta slut (?) men yrkesfiskarna visste bättre, fisken flyttar på sig, simmar undan sälen som finns i enorma mängder. Svensk politik får mig bara att le trött, den finska är inte så mycket bättre men ändå bättre. Den åländska är skrattretande ibland, vi är alldeles för få för partipolitik, men det tycker inte de som vill leka ;-) Ta en mysstund med kissorna nu så hörs vi morgon :-) KRAM!

    SvaraRadera
  3. åh TACK för du klargjorde vissa saker om sälarna! ( nä jag är inte ironisk:)

    jag har alltid varit emot sälfiske, men man är väl inte sämre att man man ändra sig om någon bjuder på så välformulerat och bra försvarstal som är för jakt på sälar!

    jag håller med du, till punkt och pricka!
    ( även det där om självgoda sahlin, och óm att man blir tvungen att rösta blankt..)

    allt håller jag med i! OCH jag orkade läsa hela inlägget, det var nämligen inte bara allmänt dravvel utan en viktig åsikt som uttrycktes väldigt väl!

    många kramar till dej!!!

    SvaraRadera
  4. Att rösta blankt är också ett ställningstagande. Om många gör det pga att man inte har förtroende för de politiker som finns så sänder det en signal. Likaså att skita i att rösta, för sjunkande valdeltagande blir makthavarna också nervösa av. Åtminstone de som är på vänsterkanten eftersom det är de som förlorar mest om färre röstar.

    Att man har ihjäl djur tycker jag överhuvudtaget inte om, men med tanke på att jag äter kött så är jag så inkonsekvent att jag inte känner att jag har någon talan.
    För övrigt tycker jag om och äter ganska mycket fisk så det är klart att jag vill att vi ska ha ett fungerande fiske i Sverige.

    SvaraRadera
  5. Knasterfaster. Tack för din kommentar, trodde inte att någon överhuvudtaget skulle orka svara ;)
    Jo, dom är söta men på tok för många, lite jakt skulle nog få dom lite skyggare i framtiden.

    Fru Venus. Jo, jag kan förstå att ni har samma problem, både Finland och Sverige har problem, men jag får en känsla att det kommer fler protester från Finland. Rätt?

    Gladmymlan. Jag har också varit emot säljakt, för jag hade ingen aning om att dom var så himla många. Och pesten sen. Dom talar med rysningar om sälpest på västkusten. Dom ser plågorna på nära håll.
    Som sagt jag vill inte att dom utrotas utan att det blir en mer rimlig population, och att även fiskare får chans att leva.

    Nilla. Jag skulle aldrig vilja vara med när ett djur dödas, förutom när man avlivar husdjur förstås. Jag är fruktansvärt blödig, och gråter när jag ser döda ekorrar på vägen..
    Däremot så ser jag ju resultatet av den enorma ökningen av sälar. Synd att hela fisken förstörs bara pga sälen skadar redskap och äter upp all fångst. Det är tråkigt också.



    Tack för att ni orkade igenom hela harangen ;). Otroligt, och att ni orkade kommentera. Tack!

    SvaraRadera