onsdag 16 september 2009

Sjukrapport från soffan

Har förkovrat mig i svininfluensan på nätet.
Maken är livrädd att få den för han är säker på att han blir mycket sjukare än alla andra ;)
Det jag har läst visar på att symtomen är som en vanlig förkylning, denna influensa har ännu inte visat på större dödlighet än andra influensor.
Svininfluensafallen visar ofta på lindrigare symtom än vid andra influensor, och jag sa till Maken imorse att är detta svininfluensan så är det då för mig lindrigt.

Jag är lika jäkligt risig idag som jag brukar vara när jag blir ordentligt förkyld, jag trodde att man vid influensa låg däckad i hög feber och fick lunginflammation.
Minst.

Nu är väl detta första vågen och det är ett stort mörkertal på antal insjuknade eftersom få behöver uppsöka läkare och där får ta blodprov som visar att det är just svininfluensan. Så jag vet ju inte, kanske är det flunsa kanske förkylning, lika risig är jag ändå s.a.s.

Det är lite jäkligt bara om Maken insjuknar efter mig. På söndag börjar allvaret, då har vi dessutom personal att ta hand om, fisk ska beredas och en hel del hänger på honom.

Kapitel 1 i löjromsberedning
Att bereda löjrom innebär för mig att jag hjälper Maken på kvällen/natten när all rom är klämd och har hamnat i hinkar.
Då sköljer vi rommen med vatten tre gånger, samtidigt som han vispar med en stor visp (det är nu hinnorna går sönder) sen silas rommen genom en grovsil och hamnar på en torksil.
Då är det dags för rommen att torka, vilket den gör under natten i vårt kylrum.

Morgonen därpå börjas med saltning av rommen. Sen får rommen stelna till igen och romkornen suger åt sig vätskan som den släpper när den saltas.
Då ska rommen pickas. Vi rengör den med tandpetare, plockar bort allt skräp.
Sen packar vi och väger rommen, sen åker den in i kylrummet i sina burkar med locket öppet för att luftas till dagen därpå. När rommen saltas bildas en gas som får rommen att lukta illa om man direkt sätter locket på. Då luktar och smakar rommen fisk. Det ska den inte göra.

Dagen därpå börjas med att sätta locken på och frysa in rommen. Och så fortsätter allt dygnet runt.

Jag har stor del i denna hantering. Jag orkar inte så mycket så vi får ju ha personal som hjälper mig för annars går jag ju sönder, men denna beredning svarar jag för. Det känns kul att ha något meningsfullt att göra, och så är det ju något vi gör tillsammans Maken och jag.

Sen efter fem veckor är fisket slut (tackochlov) och då väntar vintern med lugna dagar, lite sömnad och stugvisiter..
The End of chapter one

Nu är ni förstås lyckliga som fått ta del av mitt spännande liv, med fiskar, fiskrom och fjäll, ni kan säkert inte få nog av denna info men jag orkar inte delge er mer just nu *stackarsstackarsersomfårvarautanallatusendetaljeromsiklöjefisket*

Jag har ju faktiskt möjligen svininfluensan *förtydligar*


Jag kanske startar en ny blogg om detta spännande ämne. Den kanske får heta Ulrikasfiskeblogg, fast jag tror den möjligheten är liten, tyvärr.
Sörj inte för mycket över detta utan försök se på era egna liv lite mer positivt, det duger inte att länga efter fiskarhustruliv om ni har andra makar än fiskare *tipsar*


Kanske, kanske förra stycket skrevs med ironi, kanske inte ;)



Och kanske, kanske att vi far till New York i början av nästa år *hoppashoppasochhoppasextramycketpåquiltingshopping*

1 kommentar: