fredag 4 september 2009

Jag är ett storschlåssa

..uttalas som min fonetiska skrift är skriven. Mycket sch-ljud som uttalas extra schligt.

Jag är från Pite. Där säger man schlåssa vilket betyder slarvmaja typ.
Himla bra ord.
Jag säger också att jag har ostökigt när har just stökigt, alltså så finnes ett stort städbehov men jag säger ändå ostökigt.
Pitedialekten har jag jobbat bort, eller kanske inte för alla tycks ändå höra att jag är från Pite men själv anser jag att jag pratar odialektalt.

Jag hör nämligen inte själv vad jag säger.
Vissa ord säger jag alltid utan att tänka på det t.ex

It (inte)
Hojna (henne här)
Honna (hon där)
Hajna (han här) ser ni det finemangsiga och röda tråden?
Hanna (han där)
Henna (här)
Denna (där)
Häjna (det här)
Hänna (det där)
Borti (från)
Schläntat (halkigt)

Ja, det var ett litet av mitt ordförråd, säkert det som gör att alla hör varifrån jag kommer trots att jag har adopterat lite kalixord som jag slänger in där dom gör bäst nytta.

Ojsan, nu hamnade jag från ämnet.
Jag är nämligen en slarvmaja trots att jag ägnade våren åt rensningar..
Nu är det liksom orensat igen.
Det var det som var poängen med inlägget.
Ville bara säga det.

Här är ostökigt igen *suckar*

Dock är inte städlusten här. Inte ens en gnutta.

*sätter mig ner i soffan och väntar..*

Bra så?

6 kommentarer:

  1. Här är en slarvmaja till ;) . Och jag gör som dig, sätter mig ner och väntar tills lusten kommer, hehe ;) !
    Krama kissarna :) !
    Kramis!

    SvaraRadera
  2. Men du, ostökigt betyder ju att det inte är stökigt och då behöver man ju inte städa. Alltså kan du sitta i soffan med gott samvete!

    SvaraRadera
  3. Tack Agneta, det är just detta jag försöker förstå.. varför städa när det är ostökigt?

    Jag vet ju att jag har ostökigt, alltså fint hemma.
    Men varför ser det då så ostökigt ut??

    Jaa du Nettis, tur att man inte är ensam iaf
    Kissarna kramas så fort dom kommer i kramläge.
    ;)

    SvaraRadera
  4. Bra så. Sitt i soffan o blogga ifatt istället.

    SvaraRadera
  5. Hej Ulrika-som-vill-sy-men-inte-orkar!

    Jag snubblade över din blogg och hittade långt tillbaka i arkivet fina bilder på dukar och necessärer. Så trist att din syenergi har försvunnit, jag hoppas den snart vaknar till och ger värken på moppo.

    Ha det så gott, och kom ihåg att om man inte kan sy är det näst bästa att klappa sina fina tyger. :) Kika gärna in i min syblogg också om du har lust.

    SvaraRadera
  6. ja då är jag en jättestor schlossa då:-))))
    här är det lagom rörigt, men jag skyller på ungarna o låtsas att jag inte ser det!

    kramen

    SvaraRadera