lördag 19 september 2009

Äntligen klar!

Nu är allt klart inför morgondagen, eller morgonkvällen heter det egentligen.
Fiskberedningen blänker av renhet, personalrummet är mysigt och inbjudande.
Romhinkar är diskade och utburna.
Ah.... *andas ut*

Jag har halvt i panik sprungit på stan idag för att fixa det sista. Lite shopping så där i sista stund. Det är så himla mycket att tänka på och med tanke på att jag inte har så mycket att tänka med så tycker jag att det gått bra.

Maken har åkt till Marinan för att hjälpa till med färdigställandet av båten och sen ska han köra över den till en annan hamn.
Marinan har fått i uppdrag av båtens ägare för en ganska stor ombyggnad, ny hytt med ny inredning, ny motor, ny elektronik, höjning av reling mm mm. Detta skulle vara klart första maj.
Ja, tjena!

Nu står vi här, kvällen före fiskets start och båten är inte ens halvfärdig. Det som MÅSTE funka funkar inte, elektroniken är inte inkopplad, hydraulsystemet funkar inte, kranen funkar inte, dom har inte kollat hur mycket den kan dra (vid trålning), kort sagt inget funkar som det ska.
Nu snackar vi ombyggnad i miljonklassen.

Imorgon kl.6 drar dom igång med årets siklöjefiske. Hur det ska gå är en gåta.
Detta är marinan i ett nötskal.
Konstigt att ett företag fortsätter att funka när det ständigt är så här.
Det går väl ett visst tag sen så tröttnar kunderna och vi vet flera som hellre åker halva sverige till nästa varv för sina båtjobb.

Vi skulle ha vår livräddningsflotte ompackad förra året, och det lovades till ett visst datum men se icke. Jag och Maken var inne och frågade när det skulle ske och svaret vi fick var ett arrogant 34:e december kanske.
Jag blev förbannad.
Jäkligt förbannad.
Vi sa vad vi tyckte och gick därifrån, ägaren halvt ropade efter oss men vi klampade vidare utan att lyssna.

Det fiffiga i det förfarandet var att hans fru stod bredvid. Förmodligen fick han sig en skopa ovett för sitt bemötande för sen gick det snabbt att packa om åbäket.
Jag är så less att höra på allt elände därifrån. Dom är jätteduktiga och har massor av jobb, men ingen organisation alls. Det kliar i kroppen på mig att få bry mig och styra upp det lite ;)

Oroa er inte. Jag ska inte bry mig *försäkrar ev. marinaläsare*

Nu ska jag gå och slappa, jag förtjänar det verkligen efter denna dag.
Maken är mycket piggare idag men jag är som igår, snorig, hostig och rosslig så det märks hur lite det behövs för att man ska däcka.
Nu ska jag njuta av vetskapen av att allt är ok, dokument ang. hygienregler mm är skrivna så allt är riktigt riktigt klart *suckar ljudligt ut*


Fridens ävribaddi!
;)

1 kommentar:

  1. Najs. Fötterna på bordet och choklad i skålen! Let the lördag begin!

    SvaraRadera