söndag 6 september 2009

Särskilt boende?

Vete tusan om jag inte kvalificerar mig till ett sådant där boende som riktar sig till personer som har "särskilda behov".

Jag är ganska säker på det.
Trots att jag försöker sluta med det där "ganska säker" uttrycket, då det tyvärr har visat sig otaliga gånger att jag haft fel i det jag varit ganska säker på.

Det som har orsakat att jag nu spiller er och kanske min tid också är något som nyss har inträffat i mitt hem.
Orsakat av mig.
Och mig allena.

Ni som läser denna blogg, har bra minne och kanske helst bara läser min blogg (ni är tusentals är jag ganska säker på) så ni inte kan tveka på vad ni läst här och blanda ihop det med vad ni läst där (har h ö r t att det kan förvirra ibland) ,ni har säkert bra koll på vad jag skrivit ner för era ögon.

Jo, detta handlar osökt om kranars på och avvridande.
Ni som bara läser denna blogg ni kan kanske dra er till minnes ett tidigare inlägg som handlade om mitt problem att hantera denna handling.
Inte så att jag har svårt att vrida på vattnet i en vanlig kran. Jag har svårt att vrida på vattnet i ovanliga kranar.

Dvs. en kran som inte tar stopp i ett ändläge. En kran eller elementvred som sitter upp och ner..
Skruvar man motsols eller medsols för att öppna?

Förra inlägget utmynnade i ett slags resultat vill jag minnas. Någon liten slogan av typen där det kan bankas in i skallen hur man öppnar och stänger. Inget rim men liksom en rad som man kan rabbla...
Tyvärr har jag glömt den lilla sloganen eller vad det var.

Maken suckar och irriterar sig på att han ständigt måste förklara detta.
För att han skulle slippa det idag så rusade jag lite diskret in i toan för att där småpröva på kranen.
!?!
Det var ju sån där jäkla engrepps där man bara lyfter mojjen.
Samma i köket.

Jag vred lite på måfå i luften för att se vad som föll sig mest naturligt.

Bägge vägarna kändes helt ok.

Maken kom fram och vred framför mig. Ni vet som en lallande idiot som behöver pekas mot toaletten..
Motsols.
Jag vred min hand likadant i luften samtidigt som jag mumlade motsols..motsols..

Maken gick ut och jag famlade mig in i mörka skrubben för att skruva, hela tiden med handen vridande motsols i luften.
Aha. Skitenkelt. En smal sak.
Förutom att det började rinna vatten på golvet.
Jag traskade ut på bron och vrålade - ska det rinna vatten på golvet???

Maken kom i flygande fläng, i hopp om att rädda huset från ytterligare vattenskador.
In i skrymslet och fräste - "du har ju skruvat på en jävla kran, du ser ju kranen för fan".
"Det är bättre jag gör det själv" mumlade han för sig själv och vred på kranen.


Jag håller med.


Det är bäst så. Hur ska jag veta att det inte är kranen som finns lämpligast till utan en kranjäkel vid golvet??

Nu ska jag skriva på anslagstavlan, motsols....motsols... i hopp om att minnas det nästa gång.


Tror inte det funkar men känner jag måste prova iaf.





P.S Det är nu ni ska skriva att ni är mycket sämre än mig på kranar alternativt påpeka min framstående logik på andra områden. Eller så skriver ni bara om fadäser ni pysslar med, gärna några som är mycket värre än mina *informerar tydligt*

Tack på förhand.

7 kommentarer:

  1. Hahahahahaahahahaaa! Underbart!
    Och nej, jag skrattar inte för att jag ev skulle kunna känna igen mig på något vis. Jag skrattar för att... för att... Ja, för att det är så dumt! Själv är jag alltid perfekt och jätteduktig på precis allt!!!!
    Men det vet du ju redan!
    =)

    SvaraRadera
  2. Är det huvudkranen du skriver om?

    SvaraRadera
  3. En kran hit eller dit, som ska skruvas motsols eller medsols. Det är väl en världslig sak. *fniss"

    Fast det kanske är bäst att du stryker maken medhårs just nu, och inte mothårs... ;)

    SvaraRadera
  4. Kran? Vad är det för något?
    Själv har jag bara kommit till dörrhandtag. Vet (ganska säkert) att man ska trycka dörrhandtaget neråt, och inte uppåt, när man öppnar en dörr.

    SvaraRadera
  5. Tummen upp från mej!

    Japp det var stora fixar helgen,idag måndag tar jag det lugnt och vilar min kropp och knopp! :))

    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Jag är så klart ännu sämre på kranar. Och toaletter. Och framför allt utländska kranar och toaletter. Numera provspolar jag varje gång jag är på en ny toalett för att vara säker på att jag fattar hur man gör. Allt för många gånger har jag ägnat tio svettiga minuter till att leta efter och undersöka spolfunktionen på diverse toaletter efter att jag använt dem.
    Värst var det i Italien där man på ett hotell spolade genom att vrida på något som såg ut som ett litet dörrhandtag två meter från toaletten.

    SvaraRadera
  7. Kranar ÄR verkligen inte lätt! Hos tandläkaren där jag går är kranen bara en pinne rätt upp. har ju ingen aning om var lagom-varmt-vatten ligger någonstans. Och för att inte tala om innan jag förstod åt vilket håll jag skulle peta pinnen innan jag fick vatten.

    Sen finns ju de där vattenkranarna som inte har några kranar utan går igång på rörelser. Man kan stå där och vifta fram och tillbaka framför sensorn (stavas det kanske censor??) och inget vatten kommer. Sen kommer nästa person och bara sätter dit händerna under kranen och vips börjar vattnet rinna som aldrig förr.
    Hur??

    SvaraRadera