måndag 21 september 2009

Idag fiskar vi!

Jag har svårt att tro det men det är så iaf.
Skönt.
Nu har vi fem skitjobbiga veckor framför oss. Trots att det är så himla jobbigt är det ganska kul också. Ibland är man så jäkla less att man gärna skulle kasta rommen åt fanders, men då bryter man ihop och kommer igen.

Igår jobbade Maken från 07-21 med att skruva i båten och nu funkar den så pass att den iaf kan köra och dra. Däremot så funkar inte värmen så han som äger den får ligga och sova utan värme, i båten finns en panna (jo, ni hörde rätt) en panna som man har i hus men den funkar inte.
Otroligt.

Vi har ju en fiskebåt också, men Maken har ingen trållicens ännu så vi samfiskar men en fiskare från Sundsvall, och så bereder vi rommen hos oss.

En ganska kul grej som hände under fisket för två år sen var att vi gick på knäna. Ja, det var ju inte kul förstås utan det var vårt privata betalningssystem, mellan mig och Maken som var det roliga.
Nu är det inte som ni ev. snuskisar tänker (ajabaja skäms) utan när vi gick på knäna och var så trötta att vi bara ville gråta så fick jag betalt på lite ovanligt vis.

T.ex när klockan var 01 på natten och vi hade kommit in från vårt jobb och vi var så trötta att vi kunde gå sönder, så kunde Maken säga att om du kokar te så får du beställa ett paket från Fabric Shack.
Vips så kokades det te.

Många paket blev det. Jag beställde tyger till vansinnigt billiga priser jämfört med svenska priser och då beställde jag 10 yard, nästan tio meter varje gång.
Många meter blev det.
Detta system tänker jag använda iår också. Även om jag har tyger så att jag kan sy i åratal så är det så himla roligt att få nya.
Jag är ju i sämre skick idag än vad jag var då, nu har vi ju fler anställda och lite extra timmar blir det pga att jag inte orkar, men det är det värt.
Jag är ju sjukpensionär av en anledning.

Nu ska jag gå och sy lite på våra förkläden, det är galonliknande material och jag måste förstärka lite på vissa ställen.
Igår städade jag ju, när jag insåg att ingen fisk skulle komma, så det känns så skönt att inget behöver göras hemma.

Ha det gott alla!

8 kommentarer:

  1. Hej Ulrika
    Vilken tur att fisket kunde komma igång. Betalningssystemet tyckte jag var helt suveränt, vad gör man inte för några paket från FC. Det kan ju stunda en kylig vinter där uppe och då är det bra att ha ordentligt med isolering i skåpen, och skulle inte vintern bli så bister så kanske du rent av kan sy lite av tygerna också.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Va skönt att fisket kom igång :) . Men var rädd om dig och ta inte ut dig för mycket!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Lycka till med fisket!
    Har aldrig känt en fiskarhustru förut men nu gör jag ju det =)
    Coolt.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Agneta, jag ska alldeles säkert joxa med tygerna efter fisket. Jag måste komma igång för jag saknar att vara kreativ och ha kreativa tankar.. Kram!

    Nettis, Truddelutt och Pia, Jag lovar att ta det så lugnt det går, och ja, det känns skönt att ha kommit igång.
    Nu ser jag bara fram emot att fisket ska ta slut ;)

    Nilla. Javisst, nu känner du en livs levande fiskarhustru!
    Bara en sån sak!
    Det är långt ifrån alla som kan säga samma sak.
    Himla många mystifika saker jag kan reda ut.

    Del !. Vissa fiskar är jäkligt vassa, ajaj när man skär sig och man får små onda sår av dom elaka rackarna.
    Dock inte siklöjan!
    ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Oops, jag raderade en kommentar och nu ser det ut som om det var en ful kommentar.
    Det var det inte.
    Däremot var det en dublett av mig själv, det gick så jäkla långsamt att jag klickade irriterat flera gånger.

    Alltså, inga knepiga och elaka kommentarer här ovan, bara tryckfelsulrika..

    SvaraRadera