söndag 24 januari 2010

Jag börjar kanske skolan snart...

På torsdag närmare bestämt.
Om det blir tillräckligt många deltagare alltså.
Jag tänker gå Skepparexamen klass VIII 100p.

Ett måste om jag vill köra fiskebåten, detta gäller båtar upp till 12 meter, men när vi förlänger båten (i höst, eller nästa år) måste man läsa upp sig lite, en tilläggskurs. Därför vore det ju bra om kursen skulle börja nu medans båten är under 12 meter.

Vi får se om det blir tillräckligt med folk som anmält sig först och främst.
Sen får vi se om jag klarar av den, det blir mycket pluggande.
Tur att Maken kan så att han kan träna med mig, jag saknar ju erfarenhet av navigering och allt annat som man ska läsa.
Två kvällar i veckan fram tills maj, blir tufft kan jag säga. Fast kul ändå.
Vi får som sagt se.

Jag är också sugen på att gå en skrivarkurs. Inte samtidigt som skepparexamen förstås men det låter kul med skrivarkurs.
I egen takt alltså.
Hemma framför datorn, inte i skolbänken.
Vi får som sagt se.

Idag har jag sytt en massa grytlappar (pannlappar säger jag) och muggunderlägg, otippat va?
Jag syr upp så jag har kvällssysselsättning ett tag framöver, så att jag sen kan ägna mig åt båttäcket och min stora väggbonad.
Så lite flitig känner jag mig.
Fortfarande lite ont i halsen men känner mig något bättre så det går åt rätt håll.
Nu ska jag snart gå upp och sy kantband för brinnande livet innan jag ska gå och vila middag, jag kan säga att jag längtar efter den vilostunden. Längtar.

Men först ska jag gå en bloggrunda tänkte jag, SEN ska jag sy kantband och sedemera gå och vila. Och ta en hutt hostmedicin förstås, hostar ännu så att jag får hjärnskakning och ryggontare...

Fridens!

4 kommentarer:

  1. Måste du gå ny kurs sen när båten är längre än 12 meter?
    Känner att jag blir väldigt imponerad av att du ens tänker tanken att köra så stora båtar.
    Jag skulle aldrig våga och aldrig göra det heller.

    SvaraRadera
  2. Så skitsnygga HÖRN du syr! HUR??!

    SvaraRadera
  3. Kul med kurs! Alltid roligt att lära sig något nytt.
    Skrivkurs ska jag börja på snart, på distans, så jag sitter hemma och skriver (försöker skriva), rätt skönt, för att inte säga väldigt skönt.

    Om nu kursen blir av vill säga, i höstas ställde de in utan att meddela varför.

    SvaraRadera
  4. Nilla. Ja, en kortare kurs, för fiskebåtar finns en Särskild behörighet för fiskefartyg längre än 12m.
    Herregud så flott det låter ;)
    Jag skulle tidigare aldrig ha gjort det heller, men nu är jag ju i lag med en fiskare och då vill jag kunna köra iaf.
    Sen lär jag ju inte göra det så ofta men jag KAN iaf ;)

    Kerstin, jag ska berätta för dig hur jag gör. Jag mailar.

    Agneta. Jag har sett en sån kurs på nätet, där alla lektioner finns. Är det nåt liknande för dig eller har den kursen träffar irl?
    Jag är jättesugen, så blir det inte skeppare så blir det skrivarkurs.

    SvaraRadera