måndag 18 januari 2010

Biscottibak

Jag är suverän på bakning.
Allvarligt.
Jag får allt att bli så lyckat och allt jag bakar ser så fint ut.
Då menar jag allt.
Ibland har det väl funnits någon liten nagg i någon kakkant men det kan jag då inte dra mig till minnes när det hände sist.

Idag har jag bakat Biscottisar. Det bakar jag ofta, för det är det fika vi unnar oss när vi försöker leva lite sundare.
Jag bakar två satser (min matberedare tar bara en sats i taget), så blir det tre rullar på plåten, en maxad plåt full med skorpor är ju lysande.
Idag gjorde jag första som blev jäkligt tunn smet.
Sen den andra blev jäkligt hård.
Hur går sånt till?
Jag undrar vad som kan hända med samma recept som får sådana resultat.

Från en gång till en annan kan det ju hända att äggen är större och därför blir smetigare smet, men av samma ägg??
Har någon irriterad höna värpt extra oäggigt innehåll?
Bara för att jävlas liksom.

Jag fick iaf skrapa upp allt satans klägg från plåten (från första omgångens lösa smet) och blanda ihop det med andra omgångens hårda.
Detta resulterade i många spatlar, skedar och bunkar som kletades ner i onödan.
Jag fick förstås byta bakplåtspapper för det första blev så förstört av mina ansträngningar och sen blev det så ini herrans kladdigt.
Sen spillde jag som grädde på moset flera kletiga klickar på golv, mattan och på min outfit (svart t-shirt och svarta mysbyxor).
Jamena, hur jäkla svårt kan det vara?

Det blir alltid mycket disk så fort jag håller på med något i köket. Det är zestjärn (rivjärn för citrusskal), tallrikar, skedar, pressar, silar, rivjärn, bunkar och annat som kletas i och på och allt detta gör mig galen.

Var är Leilaliknande känslan, inte den sugande blicken hon ger i kameran tre gånger per moment, utan den mer harmoniska bakkänslan?
Hon använder max en bunke, knådar lite med en sked eller med händerna och vips så står där en gyllenbrun kakjävel.

Jag misstänker ett jäkla fuffens bakom kameran.
Leila står framför spegeln och övar på förföriska leenden och några svettiga husmödrar ilar som illrar och bakar och diskar.
Så måste det va!!
Eller är det bara jag.
Är det bara jag som det kletas för, som tappar ingredienser i diskhon, klickar smet på golvet utan att jag märker det förräns sockan har fastnat?

Säg att det inte är bara jag.
Säg inte det.

9 kommentarer:

  1. Så blir det när jag försöker också, för jag försöker bara, ingen idé att kalla det för bakning...

    SvaraRadera
  2. Inte bara du. Men helsvart ourfit har jag nog aldrig haft vid närkontakt med mjöl och så...

    SvaraRadera
  3. ha ha haaha
    Men de låter som min bakning nä jag lagar heller mat

    SvaraRadera
  4. Såklart att det bara är du! Vad trodde du? *slänger med det perfekta håret* Jag kladdar aldrig, fumlar aldrig, misslyckas aldrig, gör aldrig fel, tappar aldrig saker, svär aldrig - jag ÄR den där jävla Leila personifierad. Med sugande blick, färgglada stövlar och en hel blomsteräng i cykelkorgen.

    SvaraRadera
  5. Jag ÄR faktiskt Lelia. Har ni inte fattat det ännu? Jag gör inget annat hela dagarna än att småle förföriskt rakt in i köksfläkten.
    Jorå, såärdet! Faktiskt. Men det är hemligt.

    SvaraRadera
  6. Pillargontanten. Jaså, va bra, då är vi två!

    Kerstin. Svart är oförenligt med mjöl. Särskilt kladdig smet bör undvikas.

    Carina. Jag föredrar nog mat jag med. Åtminstone när jag misslyckas bakmässigt.
    Ett lyckat bak är inte fel det heller, fast det är sällsynt.

    Agneta. Jasåjaha, det är till att ha cykelkorgen full i blommor. Jaha, då är du Leilalik du då *suckar trött*
    Det är nog bara jag som är fel ute...

    Tjockisen. Det var som tusan, du ÄR Leila. Ajajdå. Men då har jag rätt i att du tränar i speglar och köksfläktar så snart du kommer åt?
    ;)

    SvaraRadera
  7. Men, herregud, det kan väl inte vara något annat än ett proffs som ens kommer på tanken att baka biscottar.
    Alltså, vad är det?

    SvaraRadera
  8. Det är därför jag aldrig bakar. Det blir ju ett helt företag att diska, torka upp och plocka undan allt klet efteråt. Du är inte ensam......;0)

    SvaraRadera
  9. Hahaha, mina bakningar brukar inte heller sluta bra, den förvånar mig att det inte är smet i taket efteråt :D

    SvaraRadera