måndag 26 april 2010

Snart åker Maken...

På onsdag bär det iväg ner till Sundsvall för sjösättning och fiske.
Känns sådär faktiskt. Jo, det är skönt med egentid förstås men det blir ganska mycket egentid, kanske 4 veckor eller nåt. Det är ganska länge det.
Nå, det gick ju ifjol, så det lär väl gå iår också.

Homer är fortfarande skeptisk till Hjördis, han kan inte riktigt begripa vad hon är bra för. Han fräser och morrar så fort hon tittar på honom, sen drar han iväg upp, bort från henne.
Det är ju positivt att han är så nyfiken, han smyger fram och tittar på henne när hon sover, då utan morr. Men tittar hon upp så börjar han morra varnande.

Det är väl den vanliga gången antar jag, det ska fastställas dominans och jag antar att Homer accepterar henne när han inser att hon inte är något hot, men jag vill det ska ske nu. Nu.

Han är då inte arg på henne eller försöker jaga bort henne, han är nyfiken men verkar samtidigt rädd. Han har idag legat i mitt knä framför datorn nere med henne sovandes i soffan i rummet bredvid och det är ju ett fall framåt. Hittills har han mest legat uppe, utom på natten då vi och Hjördis är uppe, då går han gärna ner. Fast han kommer sen upp när det lugnat ner sig uppe, och då sover han i ställningen eller på systolen.
Som vanligt.

Fast närkontakt är han skeptisk till.
Det blir kanske som med Allis när Homer kom. Hon fräste i två dygn, då luktade hon honom i baken och då sa det klick.
Fast Homer har visserligen luktat Hjördis i aktern redan men utan att klicken hördes.
Det var bara morret. Fast han måste väl känna att hon inte är något hot innan klicket kan uppstå. Antar jag.

När Homer kommer ner så går han sakta och försiktigt, redo till flykt ifall yrvädret närmar sig. Om yrvädret inte närmar sig så börjar svansdarren så fort man pratar till honom, så jag tror inte han är allvarligt rädd/sur. Bara lite skeptisk *hoppas*

Jag har inte så mycket erfarenhet av att ta in en ny katt men de tidigare gångerna har det ju gått bra. När Molly fick spader och försökte dräpa de andra katterna (även Allis som då var ungkatt) då berodde det nog på att Molly var sjuk. I huvudet eller själen, vi vet inte. Det hade andra orsaker eftersom hon hade accepterat Allis långt tidigare.

Lite orolig är jag ju, hönsmamma som jag är. Jag försöker att inte bry mig för dom ska ju och kan klara det själva. Men jag vill ändå ha koll. Det är ganska jobbigt att försöka ha koll hela tiden, men jag har ju dålig erfarenhet av kattbråk så jag går runt utan att kunna slappna av.

Måste dock slappna av snart för Skepparprovet är den 5:e maj och jag har inte pluggat nåt vidare värst än. På onsdag har vi läkarkontrollen och på torsdag sjukvårdskursen, sen är vi klara för att göra provet, yippii..?

Nu ska jag gå och skala potatis, ikväll blir det palt.
Riktig Pitepalt och ingen jäkla kornmjölspalt som endel tokstollar anser vara pitepalt.
Riktigt ska det va, och jag ska göra så många att Maken får med sig några att steka när han ska åka ner och fiska.
Jag är ju en riktig husmor jag.
Lika riktig som en pitepalt.


Ganska lik en pitepalt också om jag ska vara ärlig...

Gud vad gott det ska bli!
Med riktigt extrasaltat smör till, fast utan äckligt fläsk som dock ska vara med inuti palten för att det ger smak men sen ska det petas bort *informerar*


Fast såklart Maken ska ha fläsk så jag måste ju ha med det ändå, samt steka lite till som den perfekta husmoder jag ändåck är..

11 kommentarer:

  1. Lycka till med provet, jag tror du "sätter" det! Klappa kissarna från mej!

    SvaraRadera
  2. Är det de som heter Kroppkakor söderöver? Dom är jättegoda i alla fall :-) Det ordnar sig med Homer och Hjördis, var så säker ;-)

    SvaraRadera
  3. Låt han morra du, det gjorde min Pelle nån eller om det var några veckor när jag kom hem med fender också, för att inte prata om min knäppa honkatt, hon kan fortfarande morra och fräsa om Fender är för närgången:O)
    Han accepterar henna snart, men måste ju visa vem han är och att det är på hans villkor!
    När du släpper kollen, vilket jag tror de känner att du har, så kommer det att lösa sig galant tror jag :O)

    Lycka till, med kattkompiseriet och Pitepalten :O)

    SvaraRadera
  4. Du har en award "hemma" på min blogg! Så härligt att läsa om Homer och Hjördis. Det kommer att gå så bra så bra om några dagar!

    SvaraRadera
  5. Men åhh vad gott! Uppstekta bitar med mjölk så att det blir krämigt...mums!

    SvaraRadera
  6. Du har en award att hämta även hos mig :-)

    SvaraRadera
  7. Det kommer nog gå bra med Homer och Hjördis.

    Jag har aldrig ätit Pitepalt! vet ej hur det smakar, låter rätt gott i alla fall.

    Ha en bra dag!


    Kram
    lena

    SvaraRadera
  8. Hahaha...här pratas det ofta om vilken palt som är den RIKTIGA och den GODASTE...
    Sambon är från Sundsvall/Alnön och där äter man troligtvis "dina" Paltar?? Mammas gubbe är från Blekinge och enligt dom så är "deras" Paltar bäst!!
    Alltid denna diskussion!!??
    Jag gillar alla, fast då stekta med lingon:)
    Jag som har sett när det tillverkas palt, skriver mer än gärna under på att Du är en RIKTIG HUSMOR;)

    Lilla Homer någon inkräktare har anlänt på hans revir! Klart dom snart är bästa vänner!!!! Helt logiskt att det är som det är nu!!! Tycker jag iaf;)
    Kramelikram Eva

    SvaraRadera
  9. Ojdå..idag åker maken!? Går det bra...är du redan full av längt??
    För att skingra tankarna kan du komma in till mej å hämta din award!! Pössen!!

    SvaraRadera
  10. Hej, det som jag skriver som bäst är det första jag skriver på "riktigt" och med ordning. Men jag har fyra till som jag vill jobba med när den här är klar. Tack för dina vänliga kommentarer :-) Hoppas H och H och du :-) mår bra!

    SvaraRadera
  11. Osloskånskan. Tack, då ska jag lite på det!

    Fru Venus. Ja, det är liknande kroppkakor och ja, jag hoppas allt ska lösa sig till det bästa.

    Pillargontanten. De känner nog att jag hönsar omkring, men nu börjar jag känna mig lite lugnare för nu börjar han acceptera henne. Lite iaf.

    Knasterfaster. Tackar och bockar.

    Madlar. Jo, stuvat är palt också gott ;)

    Fru Venus. Jag rodnar och tackar ;)

    Lena. Det ÄR gott. Pröva. Gillar man potatismat så är det toppengott.

    Eva. Jo, paltdiskussioner kan vara långlivade ;)
    Jo, Homer behöver grubbla över vad det är som drabbat honom.

    BrunettAnna. Tackar. Spännande. Tankeskingrande behövs.

    Fru Venus. FYRA till. Vad jag blir imponerad. Jag vill så gärna men får svårt att komma igång liksom.

    SvaraRadera