torsdag 11 mars 2010

I-landsproblem # 1

Problem med diskmaskinen.










Jaa vad ska man säga? Knappen ON vill liksom inte stanna kvar intryckt vilket medför att en tandpetare får kilas in under tiden maskinen ska gå. Vill man stänga av den tar man bort tandpetaren.
Ett I-landsproblem, javisst men ändock ett problem.
Nu har vi beställt en ny knapp sedan Maken monterat lös (på bilden) och kollat in innehållet. Samtidigt beställde vi en ny lampa till ena spisplattan, den har varit trasig i flera år och vi har beställt den men dom glömde ta hem den. Nu gjorde vi slag i saken och beställde en sån lampa också.

Relativt nya grejer, skitkvalite kan man väl kalla det. Nya vitvaror idag görs nog inte för att hålla i alltför många år, vi har haft vår spis och diskmaskin i sex år.
Och bestickskorgen. Vilken jäkla skit. Det går hål i botten vilket gör att gafflar och knivar åker igenom och stoppar upp vattengrejen därunder.
En ny korg kostar säkert multum, vilket har gjort att vi ska försöka sätta något rostfri duk under, som ska hindra besticken att sticka ner. Går inte det får vi väl köpa en ny.

För några år sen la vår tvättmaskin av. Det gick igång som vanligt men centrifugerade inte. Den blev tre år.
Vi kontaktade förs.bolaget som skickade ut en reparatör, moderkortet granskades och dom kom fram till att dom inte kom fram till något. Troligtvis åskskada blev dock diagnosen.
Fint. Så Inte.
Ny maskin efter tre år. Otroligt dåligt faktiskt.

En kille på en av affärerna där dylika tingestar kan inhandlas sa att 6.000 var liksom gränsen, under den summan så fick man räkna med att den går sönder fort. Snorkig jäkel var det, och dryg. Han frågade dessutom om jag tvättade flera gånger om dagen, ibland svarade jag och då sa han att då skulle jag ha en industrimaskin för dom här hemmamaskinerna behöver vila några timmar mellan varje tvätt!!!

Snacka om stolpskott.

Jag ville ha en vanlig maskin utan alltför många finesser, jag behöver inte ladda den på kvällen och få den att börja tvätta kl.04 på morgonen t.ex, jag är ju hemma jämt så en vanlig passade utmärkt.
Nej, sådana tvättmaskiner hade dom knappt enligt biträdet.
Dom satsade nämligen på kvalite.
Jag replikerade med att det gjorde vi också när vi köpte den nu (läs då) efter knappa tre år trasiga tvättmaskinen och vad kan man kalla det då? Jo, bortkastade pengar sa jag och mascherade ut och gick till en konkurrent.
Vår nya lite billigare tvättmaskin funkar utmärkt, den är utan förprogrammeringsfinesser utan funkar bra med "startanuochtvättatillsduärklar"-principen.


Tji fick du din dryga jäkel! (man vet ju aldrig om han läser detta och känner igen sig, chansen finns ju trots att den nog är väldigt väldigt liten ;))

11 kommentarer:

  1. Ja dessa maskiner!
    Våran tvättmaskin börjar titt som tätt att ge ifrån sig en ringsignal och på displayen står det trum belysningen ur funktion!
    VEM BRYR SIG! Tänker jag då men jag måste alltid hålla på och vrida och fixa med den lilla onödiga lampjäkeln för annars ringer den och går absolut inte att starta:( Lampa inne i tvättmaskinen?? Ifall man inte har tv:e då eller???

    BRA att du sa några väl valda ord och gick!!!
    Hoppas han läser:)

    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Vi har haft vår diskmaskin och spis i drygt femton år!! Diskmaskinen börjar sjunga på sista versen men spisen är helt ok. Den är av märket Electrolux och har två ugnar. Skitbra om jag får säga det själv :) Tvättmaskinen bytade vi ut förra året (15 år i tjänst) då den börjat läcka.
    Snorkig försäljare! Sånna kan man vara utan, bra gjort att du bytade butik.

    SvaraRadera
  3. Visst är det underbart att traska vidare till en säljare som vill just:SÄLJA!! Ibland undrar man asså...
    Det är nästan så man vill gå tebax å berätta om kapet....*jag är en elak jäkel*

    Nu ska jag hänga tvätt...(va-är-det- för-fel-på-en-gångs-kläder-då??

    //Anna

    SvaraRadera
  4. Det är inte alltid dyrt är bäst...
    Jag vill inte heller ha mycket finesser, det ska vara enkelt att använda :-)

    SvaraRadera
  5. Ja, maskiner är tråkiga när de krånglar. Vår diskmaskin gick sönder för drygt en månad sen, ingen ny har köpts in ännu- kan säga att jag tycker att det är ganska avkopplande att stå och diska så det gör inget.
    Ha en skön helg!
    Kram Anna-Karin
    hemochting

    SvaraRadera
  6. Vi köpte ny tvättmaskin och torktumlare i augusti - SIEMENS - det bäst vi nånsin haft!

    SvaraRadera
  7. Normalt börjar maskiner bete sig underligt ungefär exakt dagen efter att garantin har gått ut. Det är åtminstone min teori.
    Och många funktioner är av ondo. Det betyder bara fler saker som kan gå sönder. Och som gör den. Dan efter att garantin... ja som sagt.

    SvaraRadera
  8. Klart han läser din blogg, vem gör inte det?!
    Det är skitkvalité i alla elektronikprylar nuförtiden. Plast och skit. För att det SKA gå sönder så de får sälja mer.
    Jävla skitstövlar!

    SvaraRadera
  9. För att slippa "bestickkorgshelvetet" kan jag rekommendera bestickhyllan. En utdragbar hylla högst upp där man lägger besticken på rad. Fungerar kanon, ligger inte inpå varandra o blir därmed rena. Om man vill köra överkurs kan man sortera redan när man lägger dit dem. När maskinen är klar är det bara att greppa o stoppa ner i lådan.

    SvaraRadera
  10. Eva. Jo, ju fler saker det finns att ratta på desto fler kan gå sönder.

    Gafflan. Jo, det var bättre kvalitet på saker förr!

    BrunettAnna. Engångskläder vore ju underbart ;)

    Monica. En del finesser kan ju vara bra, men det finns ju så himla många. Jag är ju alltid hemma när jag tvättar så många blir ju direkt onödiga då.

    AkH. På stugan har vi ju inte el så där handdiskas det. Eller jag handdiskar där. Maken lyckas oftast komma undan.
    Därför vägrar jag vara utan hemma, av princip liksom ;)

    Fru Venus. Grattis. Vår nya tvättmaskin är också jättebra, utan att kosta skjortan.

    Nilla. Klart det görs för att det ska gå sönder. Kvalite kan jag betala för men det är inte alltid det är kvalitet som man betalade för.

    Tjockisen. Precis min tanke. Förutom tvättmaskinen, den gick sönder strax före garantin gick ut. Men det hjälpte ju inte, dom drar ju av så mycket så det blev inte mycket pengar åt oss att köpa nytt för ändå..

    Madlar. Vi har också tänkt så, vet dock inte om det finns just för vår maskin, men vi ska kolla.

    SvaraRadera
  11. Jag minns när vår förra tvättmaskin gick sönder, själva luckan släppte så det gick inte att stänga. Vi var på gång att bygga om tvättstugan och ville inte köpa nytt riktigt än - och laga var ungefär lika dyrt som att köpa nytt...

    Så maken tog en av sina golfklubbor och "spjälade upp" luckan med, mot väggen, och sen kunde vi köra tvättmaskinen några månader till. Ha ha, så för kul ut.

    SvaraRadera