måndag 8 mars 2010

En bra dag!

Idag har vi soligt och plusgrader, som det dessutom varit hela natten. Igår rasade det snösjok från taket så det vibrerade i hela huset.
Däremot blåser det rejält, även det gör att det känns som om huset vibrerar. Det är otroligt vackert när man tittar utåt isen, soligt och vackert.

Vi steg upp och kom igång tidigt på morgonen, Maken åkte iväg till Marinan för att jobba lite och jag har pysslat hemma. Bakat Biscotti, torkat köksskåp, delat mediciner, duschat och nu pluggar jag lite.
Känner mig rasande effektiv.
Har också suttit och kollat in lite ang. skrivarkurser. Finns ju några att välja på och jag funderar på att dra igång ett mer strukturerat skrivande, för skojs skull alltså, jag har inga direkta krav utan bara för nöjes skull. En av dessa kurser är en klar favorit, inga krav utan rent nöje!
Känns kul, lite nytänk är nyttigt för själ och hälsa.

Min rasande effektivitet börjar nu falna så smått, så det gäller att njuta så länge man kan av det effektiva ilet. Nu börjar jag undra om jag kan kanalisera om effektiviteten till att bara ligga och se rasande grann ut istället.
Och att den gamla yttre effektiviteten som renderade i renare köksluckor istället (och i stillhet) kunde rent av bränna lite fett?
Hur fräscht och hippt vore inte det på en skala?

Eller inte kanske. Kanske lite ouppnåeligt när jag tänker efter. Nå, andra åtgärder finns ju till att styra upp livet och öka livskvaliten.

Jag känner att det nu helt plötsligt blivit dags för mig att ta tag i mitt liv och min situation så att jag istället blir min egen chef!

Ett ex. på hur detta kan göras ska jag nu redovisa nedan:
- Strukturera upp hushållsarbetet. Styra så mycket uppgifter som jag kan till att hamna på Makens lista. Måste också se till att JAG skriver Makens lista *note to self*.

- Dagen måste börja med något roligt och bekvämt. Kanske frukost på sängen, massage och ett paket med nya tyger.

- Motion. Ja, det är viktigt. För andra alltså, själv är jag nog i så bra form jag kan bli tänker jag, kanske jag kan bli en gnutta mer vältränad men jag förmodar att det är en omöjlig uppgift. Alltså skiter jag i denna punkt.

- Hälsan. Jaa, hälsan ja, den är viktig. Förändring är nog så viktig, men återigen för andra.
Moi? Äter sunt och lite, alltid. Gillar inte sötsaker, fika eller god mat. Föredrar linser, alger och vegetationsprodukter (alltså vanlig vegetation, typ gräsmattor etc). Äter dock inget som kastar skugga eller är uppfött av människan. Är en renlevnadsmänniska så inget behöver åtgärdas under denna punkt.

- Intressen. Att börja odla intressen och hobbysar är viktiga för en kvinna i min situation. Ett intresse kan t.ex vara
* Jag
* Sömnad
* Skrivande
* Klia baken
* Taktittning
* Odling av latmasken
* Lära mig pingpong på elitnivå
* Börja träna skäjting så jag också kan ta OS-guld i en stafett t.ex

Ni ser att jag är på ganska god väg med att styra upp mitt liv. Några veckor till så är jag i toppform, lycklig, elitisk och allmänt på topp, men idag nöjer jag mig med att äntligen ha dragit upp riktlinjerna!



Dom där två sista funderar jag allvarligt på att ge upp, sudda bort och lägga till nåt annat istället. Jamena det där är ju redan gjort.

Av andra.
Vill jag vara som alla andra?
Nope.
Det vill jag inte.

Jag vill vara lite som jag är, lite snyggare kanske, och kanske rikare också. Fan, har ju glömt bort rikheten i mitt framgångskoncept, iofs så kan dom ju finnas i dom där två sista punkterna, men risken är ju att jag trots lite träning INTE hamnar på OS-guldnivå och då är det ju bortkastad tid på hela grejen. För att inte tala om att träningen är helt bortkastad, svettas i onödan är så inte min grej!. Tror knappast jag kvalar in på avdankade elitidrottsmän ens..

Får filura på rikheten, imorgon kan jag ha hittat på några nya punkter som åtgärdar bristen på rikhet.
Om jag nu inte slår igenom på mitt blivande skrivande förstås, men jag ligger liksom efter både Nilla och Stort&Smått så jag ska nog tänka ut något annat.

Tjingeling på er, njut av dagen och klia latmasken lite förstrött!!

10 kommentarer:

  1. Ulrika! Du ligger absolut inte efter mig, din toka! Du skriver helt underbart! Men kul med kurs! Kurs är kul!

    SvaraRadera
  2. *skrattar gott* Du är en skön bloggerska!

    SvaraRadera
  3. Då är det ni som snott solen från oss idag ;o)
    Här har vi haft "London-dimma" idag...*suck*
    Men imorgon tar vi tillbaks solen, bara så ni vet =)

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  4. Hur FAN kan du ligga efter mig?! *kliar mig i huvudet så håret ryker, inkl ögonbryn och mustasch*
    Jag har ju nästan slutat skriva eftersom jag schanserat så till den milda grad.
    Men till hösten blir det andra bullar för då ska jag också gå skrivarkurs!
    Jäsiken geitost vilka intressanta texter jag kommer spruta ur mig då! Jag funderar på halvfartsdistanskurs på någon folkhögskola, vad ska du gå?

    SvaraRadera
  5. Om du lyckas, vill jag ha framgångsreceptet :-) Kram

    SvaraRadera
  6. Hahahaha...Du gav mig ett väldigt gott skratt med ditt inlägg =DD Igenkänningsfaktorn var stor ;D
    Du är på god väg, märker jag, att styra upp det mesta! Läget under kontroll s a s.

    SvaraRadera
  7. Halva Oslo låg i dimma idag; andra halvan hade sol och blå himmel. Märkligt.

    Tror du har stora chanser som "skriverska", du har ett underbart orginellt skrivsätt, som jag diggar/gillar/älskar! Faktiskt!

    SvaraRadera
  8. Jag kommer att lösenordsskydda min blogg pga lite olika saker. Jag har därför valt de som jag vill ska följa mig i fortsättningen. Du är en av dem. Hojta till via mailen om du vill ha lösenordet
    mofsan@gmail.com

    Ha det gott ;)

    SvaraRadera
  9. Kul du tittade in till mig.:)
    Ja, själv väntar jag på en eventuell ryggoperation eller ngt för mitt diskbråck... under tiden planerar jag starta ngt eget ... så jag befinner mig också i "läsa"-stadiet.
    :)

    SvaraRadera
  10. Tycker att du ska börja skriva, du skriver ju så roligt så man sitter bara och ler.

    Lycka till, det kommer du klara.

    Många kramar

    Lena

    SvaraRadera