söndag 27 december 2009

Julen kom och gick....

Julafton var härligt lugn och skön.

Vi fick besök mitt på dagen.

Vi hade sovit lite dåligt på natten bägge två, och på julafton efter skinkblötan (mitt på dagen) så la vi oss i soffan. Vi hade precis bäddat om oss och sagt att på julafton vet man ju ändå att ingen kommer och hälsar på så det är bara att sova med gott samvete.

Då bankade det på dörren.
Stora tunga steg hördes.
Var det tomten månne?

Nej, men väl grannen och tillika fiskekollega till Maken.
Vi bara gapade. På julafton?
När jag var barn var julen helig och vigd för släkten.
Så tills nu ;)
Denne granne kom förra året på juldan och satt länge i godan ro.
Men julafton.

Nå, han kom och fick sig lite julfika och det var trevligt som vanligt. Han går som en bror i huset, lågmält men bestämt begär han kaffe eller te och sitter som sagt i godan ro.
När han gott skrattade vi och pratade om hur himla trevligt det kan vara med ett sånt besök på julafton, bara det inte hotade Kalle.

Kalle är heligt för mig.
Jag tillhör generationen som ser Kalle som Julprogrammet med stort J. När jag var barn var det det enda "fint" tecknade program, förutom Kalles klätterträd och Baltazar ;) som inte var så fint tecknade men ändåck tecknat.
Barn idag är så luttrade att för dom är Kalle Ankas jul blahablaha.

Vi såg Kalle och sen öppnade vi våra klappar. Jag och Maken gillar bägge att köpa julklappar. Det mesta är ju nyttoprylar men vi försöker hitta något kul också.

Jag hade visst varit hyfsat snäll ändå.

Fick bl.a Zeldas nya spel (jag vet att jag är 42 men jag älskar Zeldaspelen, men bara dom), nya skoterskor (som var för små och måste bytas men verkade supervarma) skidglasögon för skoteråkningen, tyg (yes!) och en KAMERA!

Bara en sån sak!

Jag blev så himla glad. Vi köpte ju en kamera för pengarna Maken fick för sin sålda och dyra kamera och jag tänkte att den får räcka för oss båda.
Men jag vill trots allt ha en själv. Som är liten och behändig, enkel att sköta och som är min.
Gud vad jag är bortskämd.
Nå, lyckliga jag iaf.

Maken hade också varit snäll. Han fick ett hemmabiosystem!
Bara en sån sak!

Något vi pratat om länge.
Och eftersom vi inte åker till New York till våren (Maken hinner inte) utan först nästa höst så tänkte vi lägga lite till julklappar istället.
Vi har ett pyttevardagsrum så ett litet biosystem räckte gott. Inget svindyrt för massor av tusenlappar men herreminje vilket ljud.
Vi flinar som barn.

Sen fick han några grejer till båten, som han säkert inte unnat sig men som han så väl behöver. Detta är ju dessutom avdragsgillt *moahahaha*
Listigt som tusan va?

Jag fick även en lyxig badhanduk med godluktande duschkrämer av bonussystern i Stockholm.

Ja, god mat åt vi. Lagomt mätta kraschade vi i soffan och såg en film på nya hemmabion.
Sicken underbar jul.

Juldagen var lugn.
Annandagen ännu lugnare, hur det nu gått till. Så lugn att man vill skrika högt.
Vi har haft rätt kallt -19 till -25 hela helgen så det har liksom varit inneväder.

Dessutom fick jag en intressant kommentar häromdagen.
En kvinna som undrade om min Make var hennes kusin och det var han ju!
Ödet?
En kvinna börjar läsa en blogg och börjar undra om den bloggens ägare månne är hennes kusins fru?
Dom har inte haft någon kontakt alls på tjugofem år. 25 år!
Och jag som inte har annat än mitt förnamn, lite mystiskt och spooky kanske ;)
Hoppas på en ingående förklaring vad det lider.... en lång en... ;)
Ödet kanske?


Nu ska vi dock till stan och proviantera.
Imorgon ska vi in och byta klapparna till rätt storlek så det ska bli kul att få pröva dom i rätt storlek.

3 kommentarer:

  1. Vilken mysig jul!! Du hade minsann varit snäll iår så mycket fint som du fick!

    Roligt med kusinen! Hoppas vi får höra fortsättningen,hur det går !

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. ja det lät som en mysig jul!! jag vill med ha en eegen kamera, en systemkamera så jag verkligen kan ta fina bilder..men nu köpte vi precis en ny digitalkamera...som jag inte är så glad i men inte köper vi en ny när vi (sambon) precis köpt denna...

    god fortsättning och storkram!

    SvaraRadera
  3. God fortsättning, oj så kallt ni har och haft det under jul! Jag har en utlottning som startat ikväll, välkommen att delta!
    Kram Anna-Karin
    hemochting

    SvaraRadera