tisdag 22 december 2009

Dan före dan före dan...

Här sitter jag och har svinont i ryggen.
Så ikväll lånar jag Nillas motto - Här ligger jag och duger..

Vilket betyder att jag fått mycket gjort idag.
Nöjd över det men mindre nöjd över smärtan.

Jag har inte bakat idag. Inte ett endaste misslyckad kaka.
Däremot har jag städat badrummet noggrannt.
Jag var naken.
Ja, naken har väl inte med noggrannheten att göra och är väl inte så viktig information kanske, men ni som läser här kan kanske dra er till minnes att så går städning till här.

Iaf i badrummet. Jag går väl sällan omkring naken och skurar i övriga huset vill jag förtydliga.
Vi hade planerat att åka in till stan och julhandla idag, åka förbi svågern med en julklapp och gå på systemet.
Imorse kändes det som en jävla dålig ide.
Mycket bättre kändes det att göra bort städningen idag, städa och baka lite pepparkakor kanske.
Femton minusgrader och en dm snö kändes också som kurainnetid.

Maken blev som förryckt.
Vi hade ju bestämt att åka och handla, och det blev så omständigt att styra om programmet så det blev att åka in till stan. Och att städa.
Det är dumt att göra så om man är jag.
Det blir för mycket.
Men det kändes så skönt att ha en lugn dag imorgon , en snabb sväng och handla och sen vara hemma i det färdigstädade hemmet.
Det var jag ensam om att tycka.


Men jag kom på att medans Maken åkte iväg för att köpa korkteln (flytlina till näten) så kunde jag passa på och gå och duscha.
Väl där så passade jag på och städade badrummet innan duschen.
Gick omkring naken och skurade, kröp omkring naken och skurade.
Duschade sen och kände mig supernöjd.
Maken kom inte så jag gick igång och dammsög golven nere.
Maken kom fortfarande inte, så jag vaskade av i kök och hall istället.

Maken kom hem och då låg vädrade och dammade mattor på plats och frugan var mäkta stolt.
Iväg vi for och handlade, julhälsadepåsvågern och var på apotek och systemet.

Hemma kände jag väl att det blivit något för mycket.
Därför så passade jag på att torka ur sopskåpet och torkade av köksluckorna innan jag gick och vilade. För jag visste att senare blir försent. Har man ont så blir det bara stelare och lika ont efter vilet.
Jamensåjävlasmartdå.
Nu kan jag gå med små steg, ingen böjning och annan rask rörelse. Jättekul. Inte.

Däremot är jag verkligen i fas med julen. Förutom att jag inte fått iväg ett paket som skulle till en kompis i Malmö.
Så typiskt jag.
Jag väntade först länge på en bokleverans, där "hennes" bok var slut. Sen fixade jag en annan klapp att skicka men då hade jag tänkt skicka i ett postkuvert (vadderat) och det hade jag glömt köpa.
Så nu är det klart att skickas.
Hinner före jul? Mjae knappast.
Nå, bättre en klapp i mellandagarna än en käftsmäll i juli, som talesättet lyder.

Eller lyder och lyder, jag hittade just på det men ändå...

Annars känns det rätt fixat och klart.
Lite pepparkaksbak imorgon, lite skinkkokning och griljering, ett paket ska slås in och annars vet jag inte.
Ganska i fas.
Då undrar jag vad som nu då ska gå åt fanders.
Aldrig har jag varit så här i fas, så förmodligen har jag glömt något eller så skiter sig allt pga något märkligt fenomen.

Är jag ensam som är i fas, eller är ni det också?

5 kommentarer:

  1. Jag är i fas.
    Det känns så...fast jag har lite julklappar kvar.
    (Ganska många om man tänker efter...)
    Men jag är i fas.
    Känns det som.
    Fast jag inte borde vara det. ;-)

    SvaraRadera
  2. Gillar ditt talesätt! (Kan inte sluta skratta.)

    Fas? Jag är aldrig i fas. Vet inte vad det är.

    SvaraRadera
  3. Oj, jag trode ja va typ ensam om att skura hela toa innan man dök in i duchen helt näck. J akan inte städa badrummet eller bada hunden utan att ja e lika blöt som hunden eller ser ut som en dränkt råtta efter ja skurat klart. Så ja tycker det e lika bra att ta av kläderna å skura på med rumpan i vädret å tuttar som hänger å sen avnjuta en varm duch!

    SvaraRadera
  4. Jag är också i fas!

    God Jul till dig!

    SvaraRadera
  5. Jag ska bara köpa lite till av julmaten, ta en sväng på A6(köpcentrum) hur jag nu kunde va så dum som lovade detta i ett svagt ögonblick :)
    Sen är allt klart(utom skinkkokning, griljering och jansson(men gubben ska väl ha nåt att göra han med!)

    Önskar dig en God Jul!

    Lena

    SvaraRadera