onsdag 23 december 2009

Dan före dopparedan

..och jag är så himla spänd på vad tomten har med sig.
Kan knappt vänta.

Idag kom ett paket som skulle ha kommit för någon vecka sen.
Himla praktiskt.
Iväg till Ica på andra sidan stan, handla det sista som glömdes sist, hämta ut paketet och hem.

Eller inte.
På väg ut ur Ica kom jag ihåg gravljusen. Orkade inte tillbaka in i paniken utan vi tog Ok istället.
Snacka om panik där då.
Och klockan var fan inte mer än 14.30. Och folk rände omkring med panik i blicken, säkert för att panikköpa en julklapp som dom glömt, och då kan t.ex en vindrutetorkare vara en perfekt föremål att slå in och ge till den bortglömda mottagaren.
Jag hittade mina ljus snabbt och ställde mig i kön.

Bytte kö eftersom dom öppnade en ny kassa.
En gubbe hann dock före mig, men jag tjänade säkert fyra kunder på flytten.

Om inte gubbfan var så söölig.

- 250 kr tankade jag för på ettan, sa en gubbe när han lyckligt stapplade in som första kund i kassan.
- Nej, det står 795,50 på ettan svarade hon.
- VAD SA DU? vrålade han till kassörskan
- 795,50 sa hon med hög röst.
- Nej, jag tankade för 250 kr, skrek gubben
- Du tankade ju på ettan sa du.
- VA?
- Tankade du på ettan? skrek hon
- Jag har en svart citroen och jag tankade på ettan vrålade han tillbaka.

Kassörska vände sig mot sin kollega och denne vände sig i sin tur om och tittade ut.

- Den svarta cittran står vid tvåan sa han.
- Du tankade på tvåan, ropade kassörskan
- En svart, svarade han tillbaka.
- 250,50 kr vrålade kassörskan samtidigt som hon pekade på kassaapparatens display.
- Jag sa ju det, sa han triumferande, helt ovetande om dramat bakom disken och bakom sig själv där jag stod och suckande förbannade byta-kassasyndromet.

Happyfuckinchristmasgubbe, åkhemmeddigförtusan!

Vi for till Makens förädrar och tände på deras grav.
Sen for vi hem.
På dörren hängde en påse med en klapp från några kompisar.
Kul.

Väl inne insåg jag att vi fortfarande glömt några matvaror som inte ska underskattas vare sig på julbord eller i vardagen.
Jag for iväg igen, upp till byaffären bara så det gick fort och nu känner jag att det som är glömt är glömt, nu får det fanimej vara julefrid här hemma och det är färdighandlat!.

Nu ska jag gå och vila inför kvällens skinkasmak och sillsalladstillverkning.

Hoppas ni mår gott och ser fram emot julens firande,
att ni någorlunda hunnit med det viktigaste och struntar i resten,
att ni längtar efter tomten,
skinka och julgodis
för det gör då jag ;)
Jag ska senare ikväll titta in hos er alla för att se att ni sköter er, att ni njuter och inte stressar och att ni steg för steg närmar er julefriden.
Men om vi inte syns mer före tomtens intågande
så vill jag passa på att önska er alla en
riktigt riktigt God Jul!

5 kommentarer:

  1. Hej. Hittade hit till din blogg i veckan. Såå himla bra och underhållande du skriver:) Hit kommer jag att titta in ofta! Jag har förstått att din man heter Janne.Min fråga är hette hans mamma möjligen Gullvi och pappa Veinö? Och storebror Jossi? Om det skulle stämma är det ett konstigt sammanträffande.Jag som skriver heter Diana från mörkaste småland och är i så fall kusin med din man:) Hur som helst vill jag önska er en riktigt God Jul och Gott Nytt år! Kram Diana

    SvaraRadera
  2. Allvarligt.
    Den här julen borde jag vara lika tokstressad som alla andra jular.....men icke.
    Lugnet själv och jag fattar inte varför.
    Men jag är go och glad och saknar dig, det är väl den enda nackdelen då.
    Men inte så att jag känner mig stressad över det. ;-)

    SvaraRadera
  3. Hej Diana och Välkommen hit!
    Du har så rätt så, du är kusin med min man. Han pratade om dig och kusinerna bara för någon dag sen. Han pratade bl.a om din bror Weine, fiskaren och numera kollega eftersom Janne också är yrkesfiskare nu.
    Janne hälsar och önskar dig och din familj en god jul.

    Om du vill skriva lite mer, jag såg ingen blogg på ditt namn, så kan du maila mig på ulrikasyr@live.se

    Förresten, hur hittade du hit? Och kunde lista ut allt?
    ;)

    Annika. Allvarligt. Vad skönt att du inte är så tokstressad. Inte jag heller.
    Nu kokar jag ägg och potatis (inte tillsammans men..) för jag ska göra sillsallaten sen.

    Allt är bra om man är go och glad!

    Jag saknar dig också!

    SvaraRadera
  4. Hoppas alla affärer och tappar har stängt och att du har lite julefrid!
    GOD JUL!

    SvaraRadera
  5. Vill önska dig en god jul och ett gott nytt år......kram A

    SvaraRadera