torsdag 31 december 2009

Årets sista skälvande timmar - en reflektion

Och jag väntar andlöst på att när nya året dingdångar in så kommer kreativiteten att flöda för en Ulrika här i huset.
Jo, jag tror det.

Ifjol denna dag var en trevlig dag. Vi var bortbjudna hos goda vänner, åt gott och hade trevligt hela kvällen och skålade in det nya året 2009 tillsammans.
Året 2009 blev inget höjdarår.
Fattar ni?

Inte?... nu kommer vi till poängen.
Iår blir ingen sån dag, ryggen är paj, vi blir hemma förvisso med god mat och inte otrevligt precis men ni förstår hela grejen antar jag.
Alltså blir nästa år helbäst.
Ett superår helt enkelt.

Jag antar att året för med sig både hälsa, välstånd och ett fantastiskt orkerikt liv.
Känns ok.
Därför tänkte jag lägga an tonen redan nu, för jag är så säker på min sak att inget kan äventyra min tro på nästa år. Som är ett heltalsår liksom. Som att det har någon betydels men eftersom det kan ha betydelse så tänker jag räkna in det i mitt resonemang! Så det så!

Eftersom ryggen inte samarbetar så måste kreativiteten flöda i skallen.
Därför skriver jag nu en dikt som handlar om min syn på det nya mer fantastiska året 2010, jag låter fantasin flöda och skriver på haiku.
Eller det gör jag väl inte för jag vet inte hur man gör, men jag skriver på min egen alldeles påhittade haiku, jag kallar det.... maiku.
Haiku är ju ett slags dikter i miniformat och det tilltalar mig just nu.

Hrm.. *host*
hrm.hrm *harklar upp mig på ett högtidligt vis*

2010
Året.
Det nya.
Blir mitt.
Och kanske ditt.
Vintern blir kort.
Våren lång.
Sommaren ännu längre.
Hösten lång,vacker och solig.
Vintern kommer av sig - kort och varm.
Endast lite snö till tomten.
Tomten är snäll.
Många nya paket till Ulrika
för..
Ulrika har varit snäll och lyckad hela 2010.
Ulrika har blivit välbärgad, vältränad och vacker.
.
.
/Ulrika nyårsafton 2009
.
.
Som den alerte kan se så piffade jag till dikten med lite färg (kreativt va?) lite olika textstorlekar (jamenakreativitetenflödarju) lite lutningar (herregudvaddetflödar) och tjocklek (tänker bli en tunnis iår, så jag går från fet stil till tunn=KreativaJagVa? herreminjevaddetflödarkreativitetkandetflödaöverkanske?)
.
Nu måste jag vila lite för kreativiteten har tröttat ut mig. Måste vila mig i form inför 2010, då jag blommar ut fullständigt. Vänta får ni se!!
.
Ha en trevlig nyårsafton och ett gott nytt år önskar jag er alla.
Inte lika kreativt som mitt kanske, men ni kan ju få ett bra år ändå ;)

6 kommentarer:

  1. Kan man älska nån man aldrig träffat? Jag tror det. Du underbara bloggsyster, kram på dej!

    SvaraRadera
  2. Lrikan min.
    (Tror du folk fattar det där med Lrikan, eller tror det helt enkelt att jag verkligen glömde en bokstav??)
    Strunt samma.

    Den här dikten är ju bara bäst!!!!
    Sann och ståtlig i sin fulländning.

    *djupt och innerligt imponerad*

    Inser ju att den är framtiden i ett litet nötskal.

    SvaraRadera
  3. åh sån poet det bor i dej min vän! förra nyår satt jag med goda vänner med, och mitt 2009 var med skit...denna nyår sitter vi själva, och käkar gott o kollar på hockey...hoppas innerligt din teori stämmer för gudars så kul 2010 kommer bli!!!

    nyårskramen på dej vän!!!

    SvaraRadera
  4. Jan Malmsjö kan slänga sig i väggen med sin Ring klocka ring!
    Äntligen har Sverige fått en nyårsdikt som lever upp till namnet!
    Jättejättestor (måste överträffa alla andras nyårshälsningarna här) KRAM till bästa Ulrikan i bloggvärlden!

    SvaraRadera
  5. Kerstin, kära bloggsyster. Visst kan man det!
    Absolut. Det VET jag ;)

    Annika. Jag tror dom fattar din felstavning som numera är befäst ;)
    Visst är det framtiden jag gestaltat i min dikt. Det säger ju sig självt.

    Gladmymlan. Ja du ser ju där!
    Visst måste det vara så att vårt 2010 blir fantastiskt bra.
    Det måste det ju bli!

    Nilla. Du får mig att rodna ;)
    Men glad blir jag.
    Att dikten var suverän anade jag men den stora kramen. Tack min vän. Det värmer med goa kommentarer..

    SvaraRadera
  6. Watch out Baby! You're about to be challenged! Watch my blog....

    SvaraRadera