tisdag 24 november 2009

Dags för renovering

Vi tänkte renovera vårt datarum nu så här i juletid.
Vi renoverade hela köket i fyra veckor från 1:a december och fram till jul för sex år sen.
Det var kul.
Inte.

Vi tapetserade nämligen inte bara. Vi gipsade nya väggar, vi la nytt golv, vi bytte köksinredning och vi grät.
Ja, det var väl mest jag som grät vill jag minnas. Faktiskt bara jag när jag tänker efter.
Jag sov nämligen skitdåligt, ryggen var helt paj efter flytten så jag sov bara några timmar i sträck. Resten var jag på urdåligt humör eller grät.
Det var livat.

Men Maken jobbade på med köket, vid sidan av sina djävulsskift på fabriken.
Jag var hemma i kaoset.
Vi hade kaffebryggaren i vardagsrummet, en brödrost likaså sen hade vi själva matproduceraren- en smörgåsgrill.
Vi körde hämtmatsprincipen.

Vi hade samma år slutfört förra köksrenoveringen i förra huset. Så det blev liksom TVÅ totala köksrenoveringar samma år.
Ganska lite kul faktiskt.

Kvällen före julafton för sex år sen fick vi vattnet inkopplat. I sista sekunden, det var kväll och -32 grader.
Men då kom julefriden ändå, fast det inte var kaklat och listat så hade vi vårt nya kök.

Som vi renoverade förra vintern.
Då vi bytte vår inbyggnadskyl/frys till en hel kyl och en hel frys. Tappade då skafferiet så vi köpte nya köksskåp till andra väggen. Det blev jättefint.
Vi var ju tvugna att tapetsera om då också, för tapeten vi använde för sex år sen var förstörd pga pannbyte och väggflytt.

Jag är jättenöjd. Med köket.
Inte med datarummet.
En stor orsak till det är att golvet gått av. Det är en utbyggnad gjord av en firma, en bostadsanpassning för förra ägarens gamla mamma. Den utbyggnaden har satt sig.
Rejält.
Typ ett par tre cm. Vilket har gjort en ås mitt på golvet.
Sen är det sista rummet i huset som behöver tapetseras om.

Det är ett litet litet rum. Kanske 6 m2. Så det går fort och blir inte så dyrt.
Vi ska fixa mer bänkyta så att jag kan sitta och sköta bokföringen därifrån istället för i soffan med pärmarna i knät.
Ska bli najs.
Mörka tapeter ska det bli. Någon spot och ordning och reda.
Vänta får ni se.

Efter detta rum så är det bara golvet i köket som ska bytas, där har vi en klinkerruta mitt på golvet där kaminen stod. Där det dessutom är trasiga plattor.
Men det blir sen.
Sen blir det också ev en utbyggnad så att vi får en liten hall. Nu har vi ingen alls.
Men det blir sen.
Lika senare som trappen.

Nu blir det ett lagomt projekt. Golv har vi köpt idag så nu ska rummet tömmas och renoveringen tar fart.
*suckar*
Mycket jobb blire.

Och imorgon ska jag till doktorn, den oempatiske.
Ska bli kul.
Så inte!!!!

5 kommentarer:

  1. Sparka doktorhelvettet HÅRT på smalbenet om han är dum! Full sats, och så klaska till! Hälsa från mej.

    SvaraRadera
  2. Det är ju så bra att man kan skjuta lite på det. Tills man har ork och lust. Förhoppningsvis ork och lust. Eller tills man bara måste. Om man måste.

    SvaraRadera
  3. Renoveringar tar på psyket, på krafterna, på förhållandet, på ekonomin.
    Men förhoppningsvis blir det bra i slutändan!
    Jag håller tummarna för dig hos läkaren i morgon!
    Är han dum kan du ju fråga om han läst till läkare på distans, typ kvällskurs. Eller om han köpt sin läkarexamen från ett amerikanskt "universitet".

    Eller så sparkar du honom, men inte på smalbenet utan på betydligt ädlare delar! Moahaha!

    SvaraRadera
  4. Renovering, ja. Roligt att planer. Jobbigt när det pågår. Men mysigt när det är gjort... ;

    SvaraRadera
  5. 6 kvm fixar ni galant innan jul!

    SvaraRadera