onsdag 29 juli 2009

Tjaba tjena hallå!

Denna lite glättiga hälsning är kanske inte representativ för hur jag känner mig, men tänkte det kan lätta upp lite.

Min käke är numera en normal käke. Penicillinätandet är på sista versen (tack och lov) så jag ser snart fram emot lite normala rutiner, både på dass och annat (syftar på en liten biverkning när man äter hästdoser penicillin).

Jag har idag varit hemma för att packa saltströmming, det tog lite tid och var rätt jobbigt (fast kul ändå) men vips var allt borta. Kul med nöjda kunder, men nu är det till att packa igen.
Sen har jag ilat ut till stugan med tvätten som jag tvättade hemma, en full väska/trunk, en dunk bensin och tre påsar matvaror... jag har ju nämnt kånkandet som tillhör sommarens lite mer baksidor.
Dessa grejer kånkade jag ut under suckande och svettattacker..

Gav järnet ut med båten, härligt med svalka för det är varmt idag också. Vi har ju haft toppenväder hela sommaren egentligen, en kall vecka för några veckor sen men annars jättefint.
Bäst är det att vara ute på sjön.
Vi brukar ibland meta på kvällarna från båten, det är så härligt svalt och lugnt därute. Vi åker bara en liten bit och där kastar vi i våra krokar.
Maken agnar och tar bort ev. fångst från kroken.
Jag gör det inte.
Jag vägrar röra levande fiskar.
Tycker det är roligt att meta fast jag tycker synd om fiskarna.
Dom små kastar vi tillbaka.
Dom större smaskar vi i oss. Efter tillagning givetvis. Levande föda..ok.. fast inte fisk alltså..
Jag snackar abborre.

Abborre är den i särklass godaste firren som finns. Vi äter den helst filead och smörstekt.
Mums för gommen och hela själen säger jag bara.
Det säger Allis också. Hon är så kär i Maken när det ska fileas abborre. Hon står och gräver in klorna i hans lår och armar, för hon vet att hon får smaka så mycket hon vill.
Det droppar snålvatten om henne. Bokstavligt.
;)

Jag fångade henne en abborre häromkvällen. Den fileade Maken och hon fick glädjen att sluka bägge fileerna.
Hon var jättenöjd.
Superdupernöjd.
Jag blev utan.
Nå, vi fick några på nät senare på kvällen.
Dessa åt vi igår med egenhändigt bakat bröd på Murrikkan.
Nu snackar vi snålvatten för människosjälar.
Smöret rann från våra abborrinrullade brödrullar..

Jag snackar mmmmm så gott!

Ikväll blir det en elegant middag bestående av långfil och grillade korvar.
Nu snackar jag mums på hög nivå.
Två meter från havet, vid grillen.... en gaffel, en grillad korv, en skål långfil....vi äter sommaren helt enkelt.
Hur gott som helst..

Ha det gott därute.. bildbevis kommer nedan på vårt brödbak.
Funkar helbra, jag bakar ut och Maken gräddar, tillsammans med packning av saltströmming sköter vi under perfekt samarbete (allt sker inte så smidigt, tro mig ;)).
Mumsar gör vi bägge ;)

3 kommentarer:

  1. Va mysigt det ser ut :) !!! Och va gulligt det där med kissen, hihi ;) ! Va lycklig hon måste vara när hon får kalasa på abborre :) !
    Själv ääälskaaar jag rökt makrill... Mmmums!!! Och det gillar Moses och Tinkerbell oxå :) :) ! Jag delar självklart oxå med mig. Men inte för mycket rökt. För då blir dom dåliga i magen ;) .
    Kram!

    SvaraRadera
  2. "toppenväder hela sommaren"!?
    Bor vi i samma land?
    Man kanske skulle flytta till Norrland...
    Ni verkar äta mycket godare än oss också...

    SvaraRadera