söndag 12 juli 2009

Bloggpaus....

...hade jag igår.
Ingen paus i övrigt.
Hade en hemmadag, vilket betyder stugdag. Maken for iland och handlade och hämtade den saltströmming vi skulle äta med goda vänner på kvällen.
Jag började röja undan lite grejer som alltid står ivägen.
Maken kom ut igen, han baxade ut vattenpumpen över stock och sten ut till vår halva kaj, gillrade upp den och svor över alla kopplingar och allt som är bara rackel. Till slut pumpade vi dock vatten, jag passade på att fylla vattentunnan medans jag röjde som en tok.
Maken började helt plötsligt att röja ur bodan, som jag tjatat om i veckor. Jag hängde på. Direkt.

Allt kastades ut, skräp som madrasser, dynor och liknande som hade 35 år på nacken packades i sopsäckar. Vi rensade ut ordentligt och travade in igen snyggt och prydligt.
Mycket från stugan bars ut, samma från altanen så det blev så bortstädat och trevligt.
Jag var mer än nöjd.
Vi tog en dusch efteråt. Är huvudet dumt får kroppen lida heter det ju och visst är det sant.
Ryggen var ur led, jag smorde med liniment, tog piller och la mig i soffan en stund.

Sen kom våra gäster. Vi pratade lite och jag gick in för att sätta på potatisen.
Jag skulle skölja ur en gryta men..... det rann dåligt från kranen.
Konstigt, vi har ju pumpat fullt och då har vi ju jättebra tryck.
Tänkte ropa på Maken.
Tänkte om och prövade igen kranen och då kom det inte en droppe.
Ojoj, tänkte jag, har det blivit stopp på nåt sätt? Tänk om någon mus krypit in och drunknat i tunnan och nu stoppade flödet.
Jag gick mot dörren för att gasta åt Maken.
Då gick det en ilning uppefter ryggraden.
Ooops.
Jag ropade till mig Maken och blev ju tvungen att säga...
-Det verkar som om vi har slut vatten.. SLANGEN skrek jag, för då kom jag ju på slangjäkeln som jag glömt på sen tre timmar...

Japp, en hel kubik har jag tömt ut under stugan.
En hel kubik.
Fatta, tusen liter har runnit ut under stugan.
Gud, vad jag blev förskräckt, Maken sa att detta kan underminera helt kring plinten så att den sjunker och tippar stugan.
Ojoj, vad jag oroade mig.
Sen såg han väl att denna tanke vållade mycket oro, så han lugnade mig den rackaren med att marken är nog så torr att den sugit upp allt och vattnet åkt rakt ner i vår sandbotten...
Jaha, då fick man höra det hela kvällen.. Pikar om pumpningar och vatten.

Idag måste han ju baxa ut pumpen igen, över stock och sten ska han traska med tungaset där.
Och idag som vi dessutom har båten full med virke och lekastenar..
Ja, livet går upp och ner.
Ibland får jag känslan att det är mer ner än upp.
Men jag vet inte.
Det är ju bra också förstås, men fan vad vi har otur, samt viss egenförorsakad skada...

Jaha, kör sönder propeller, glömmer viktiga saker, spiller ut en kubik vatten.... är det början till demens?
Jag informerade Maken om risken att han sitter om några år och har dåligt samvete för allt han sagt till mig och då när han vet att jag har demens och måste bo på ett hem.. tänk på det du!
Kanske det är demens, vi har ju det i släkten, kanske jag inte kan rå för det? eller det vet jag ju att jag inte kan, det gäller nu bara att undvika allt som kan innebära trassel och kalabalik.
Inget ansvar är för litet för att kunna ta på sig. Undvik allt som kan komma surt efter. Det är mitt motto just nu!
Undvik allt du kan ansvara för!

8 kommentarer:

  1. Meddela mig om mottot funkar! Och hur man isf gör för att undvika att göra de sakerna ... I need to know.

    SvaraRadera
  2. Jag skrev en kommentar precis men fick världens konstigaste felmeddelande... Får se om den dyker upp?
    Det var inget viktigt...

    SvaraRadera
  3. oopsan sa så det kan gå...
    men allt ordnar sig...ni verkar kunna trolla med knäna...

    SvaraRadera
  4. Vojne, vojne!
    Men vem fan är perfekt? Säkert inte maken din heller. Vore tråkigt isåfall.

    SvaraRadera
  5. Ja en kubik vatten måste ju vara mycket. Speciellt när en tillbringare med vatten som spills över bordet blir till hur mycket vatten som helst på bordet och golvet.
    Hoppas huset står kvar fortfarande.

    Tack för grattiset! :)
    Nä jag hade en golfvagn på två hjul förut som jag drog efter mig. Hade alltså en golfvagn men denna, med tre hjul, är bekvämare. Blir mer smidigt på något sätt.

    Ha en bra dag och hoppas du slipper mer "misstag".

    Kramis

    SvaraRadera
  6. Ops! Men med så mycket att stå i får man räkna med lite svinn!

    SvaraRadera
  7. Haha, gör som jag, skyll allt dåligt minne på fibron!!!
    Sen min fibro "bröt ut", så har jag blivit hopplös vissa dar, fniss!
    Jag glömmer ord och saker jag ska göra. Allt huller om buller!!!

    Men hoppas nu att inget mer går sönder, och att inget mer vatten rinner ut så att stugan flyter iväg, hihi ;) !
    Fast å andra sidan kan det nog vara jätte mysigt med en husbåt ;) !

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Oj oj....tur det ordnade sig!
    Hoppas din rygg är bättre nu!

    Kram Pia

    SvaraRadera