måndag 25 maj 2009

Fiskeliv

Truddelutt frågade om Makens fiske och jag tänkte svara här istället för i en kommentar. Hon frågade hur mycket han fiskade och hur länge han ligger ute. Ja, det är ju första året av många kan jag tänka som han fiskar söderut men annars ser det ut ungefär så här..

Maken fiskar strömming nere i Sundsvall i ca 5 veckor (var det tänkt iaf) sen kommer han hem för att om någon vecka påbörja vårt eget strömmingsfiske häruppe. Då fiskar vi och sköter insaltningen själva- Vi gör Saltströmming.
Under sommaren så är det lite abborre och sik som fiskas, ej lax alltså-det har vi inte slagit oss på pga kostnaderna och sältillgången.
Sen i september är det dags för siklöjefisket, då vi fiskar för att framställa Kalix Löjrom, vilket vi gör i egen fiskberedningslokal.

Under vintern monterar han fiskeredskap som nät och skötar (stora nät) på beställning, samt att han lappar och lagar egna redskap som gått sönder under fisket.
Nu ska han dessutom börja med lite svetsjobb av aluminium bl.a tillverkning av skakmaskiner (skakmaskiner används för att skaka fisken av sköten/näten). Sen kanske det blir lite båtvagnar på beställning vi får se om vi får fixat ena bodan till ett slags arbetsrum först..

Sen har vi ju planer på att utöka verksamheten vad det lider, vi kör dessutom båtcharter ibland. Då kan grupper boka båten för en tur i skärgården, vi har perfekt båt för det. Fiskebåten är en katamaran som gungar ytterst lite, och den kan gå snabbt om man vill, snabbaste fiskebåten törs jag väl säga. Det är rätt populärt att åka ut med en fiskebåt (den är uppskurad förstås ;)) för att njuta av vår vackra skärgård. Alla har ju inte stugor på holmar så dom tar sig ut för egen maskin..

Det är lite av min Makes yrkesfiskeliv. Och mitt också förstås, jag är med på det jag kan för kroppen förstås, men jag sköter bokföring och försäljning. Det är ganska hektiskt periodvis och däremellan är det lugna gatan..
Nu fick ni veta mer om en fiskares liv och leverne, mer än vad ni ville kanske, vad vet jag?
Nu ska jag gå och ta en kopp te och snegla på tv´n lite, har en film att kolla in samt lite gotta att äta, måste äta upp det så jag slipper dela med Maken *moahahahaa*

7 kommentarer:

  1. Gör du rompalt?
    Min älsklings rätt!
    Tittade in för att säga hej!

    SvaraRadera
  2. Det var otur att ni inte gillar det!
    Hade hoppas få någon som förstod vilken njutning det är;)
    Nu börjar snålvattnet rinna i munnen när jag tänker på det;)
    Det är så sällan jag gör palt till mig själv, men när jag gör det så äter jag inget på hela dagen så att jag kan äta riktigt mycket, tillslut så ligger jag bara och flämtar för att jag är så mätt;)

    SvaraRadera
  3. Oj en helt ny värld för mig med fisket,spännade!

    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Tittar in för att önska dig en fortsatt fin kväll och morgondag.
    Kram Ulla

    SvaraRadera
  5. Låter så mysigt när du beskriver det.
    Men man förstår ju att det ligger mycket jobb o slit i detta.

    SvaraRadera
  6. Anna. Det är skönt att Maken får göra det han älskar mest i hela världen, näst efter undertecknad förstås..
    Förutom själva fiskhanteringen så är det väl ok ;)

    SvaraRadera
  7. Spännande att få veta mer om en fiskares liv.
    Trodde att man fiskade alla fiskar samtidigt. :| Tydligen inte... :)
    Tack för "arbetsbeskrivningen"

    Trevlig kväll!!
    kramis

    SvaraRadera