söndag 24 maj 2009

Fan är lös..

Jaa govänner. Nu är fan lös kan jag säga.
Fick just ett samtal från Maken som berättade att nu är det färdigfiskat. En av dom som fiskar därnere (en från vår grannby) har gått bakom ryggen på alla och ringt till högsta chefen upprepade gånger och gnällt om att han har investerat så mycket och måste få fiska resten själv. Och denne högsta chef har till slut lovat honom att få hela fångsten själv!!
Vad jag blir förbannad på sånt här.

Ojojoj, undrar vad denne Idiot har rört upp och vart det ska leda. Min Make har nog investerat mer för detta fiske än vad Idioten har.
Makens Uppköpare har inte kunnat tala med den här andra fiskaren (Idioten) under hela fisket pga att Idioten skrikit och vrålat okvädesord hela tiden. Istället har Uppköparen fått kommunicera med Idiotens kollega. Min Make fick nu chansen att upplysa Uppköparen om vad alla häruppe vet, att Idioten är en opålitlig man som kan ta till vilka knep som helst för att få som han vill. Vi snackar sandlåda för folk i 40-årsåldern.

Nu är Maken och hans kollega både förbannade och besvikna. Dom visste ju att fisket gick mot sluttampen men de hade ju blivit lovade att få fiska hela fisket ut.
Och detta är ju vårt levebröd, det är bara att börja fundera på indragningar *suckar*
Nu ställs kosan hemåt. Visst är jag less på att vara själv och längtar efter Maken men jag ville ju att han skulle få fiska färdigt. Nu ska det beställas tankbil med båtbränsle så dom kan köra hem båten. Så får dom åka ner nästa helg för att köra hem bilarna. Eller tvärtom beroende på väder och ffa vind, det väntas upp till 17 sekundmeter i mitten av veckarn..
Jävla snopet faktiskt.

Jag är arg så jag skakar nästan, vi var rädda för något sånt här.
Saken är den att detta är första året som Idioten har konkurrens om fisket, han har varit "högsta hönset" tidigare och nu får han lämna plats åt en till. Som om fisken inte räcker... Salteriet har inte fått in sin kvot på många år pga för få fiskare. Nu får vi se om dom inte blir ännu färre nästa år. Och då fiskar kanske inte Idioten så hårt som han säger eftersom han inte "behöver" och inte riskerar att någon annan tjänar på fisken han inte fiskar upp...

Vilken jäkla soppa. Och vart ska detta leda? Öppen konflikt kanske?
Jag avskyr sådana människor, som kan trampa över lik för att få som dom vill. Eller som man också säger slicka uppåt-sparka neråt. Hur manligt är det på en skala att ringa bakom ryggen på sin Uppdragsgivare och gnälla på andra fiskare? Tja, manligt som innevånare i sandlådor kanske *muttrar*
Grejen är att denne fiskare redan innan fisket (sen han fick veta att Maken skulle ner och fiska) ville kontraktera sig för en viss mängd men fick inte för Uppköparen.
Kontrakterar man sig och inte kan fiska den mängden så får man böter, och då har Uppköparen sagt nej till andra fiskare och får därför inte in sin önskade mängd. Idioten har varit sur för detta hela vintern, resultatet ser vi här..

Nu har jag fått "prata" av mig och ska gå och koka en kopp te för att lugna nerverna inför nattningen av mig själv.
Nu kan jag börja vänta på Maken vilket är en god nyhet lite inlindad i dom dåliga *informerar*
Så förhoppningsvis är Maken hemma med både båt och bilar om en vecka, båten körs hem på ca 30-35 timmar beroende på fart och vind. Sen ska dom bussas ner för att sen köra upp bilarna, tar ju också nån dag.

Vad händer då senare undrar ni? Jo, Stugan-here we come *jublar*

4 kommentarer:

  1. Ja, du vad kan man säga. Förhoppningsvis så slår det tillbaka på "idioten" så småningom...

    Kram, Anna

    SvaraRadera
  2. Halloj!!!
    Vad fint du fått här!
    Förstår att ni går i taket av sånt lågt beteende. Hoppas att det kan lösa sig på ett eller annat sätt...

    SvaraRadera
  3. Men åh! Ja, jag förstår att du är arg!!!
    Hoppas det löser sig.

    SvaraRadera
  4. Att det alltid ska finnas folk som ska ställa till bråk. *suckar*

    Nu några frågor från en nyfiken Truddelutt.
    Man har alltså bara ett områden man fiskar på?
    Fiskar din make bara någon månad om året eller hur funkar det? Med tanke på att han kommer hem nu alltså.

    Är ju inte så insatt i en fiskares värd men jag trodde de låt ute hela sommar"halvåret".

    Hoppas all löser sig!!
    kramis

    SvaraRadera