tisdag 23 februari 2010

Öppet brev till SMHI!

Det är otroligt så vintrigt det är. Som jag sagt tidigare så har vi inte så mycket snö där jag bor ( drygt 50 cm kanske) men vi har kallt.
Floskler jag inte gillar mitt i vintern är t.ex
- Vinter ska vara vinter!
- Snö gör allting ljusare!
- Hellre snö än slask!

Jo, det är kanske sant i sina små beståndsdelar men nu känns allt som fan fan fan.
Det är kallt. Idag endast -20 grader men iaf.
Jag har ett favorithatobjekt just nu.
Vilket?
Behöver ni fråga?
Jo, SMHI!


Öppet brev till SMHI´s prognoskompåare/gissare

Hej SMHI!


Alltså era puckon, är ni helt imbecilla hela bunten?
Vi kollar nu som ett rent irritationsmoment på er längre prognos varje morgon. Vad kan vi läsa där då undrar den vetgirige.


Jo, det är ganska regelbundet nonsens kan jag säga.
Ganska förutsägbart eftersom det svänger hela tiden, säger ni ena dagen att det blir -34 grader till helgen så ändrar ni det till -18 dagen därpå. Nu är det ju bara sexton grader hit eller dit, men det handlar om principen.


Himla märkligt fenomen.
Då undrar ju den vakne om det då blir -34 dagen därpå mot vad ni menade dagen innan?
Nej, här kommer det fiffiga. Det blir nämligen bara -4 grader dagen efter dagen innan liksom.

Otroligt. Är det hit skattepengarna går?
Då vill jag i så fall anmäla mig till tjänsten som prognoskompåare.

Här kommer ett ex på mina kvalifikationer...


Imorgon blir det kallt som fan häruppe i norr, ungefär lika jävligt som idag, möjligtvis någon grad hit eller dit.
I söder snöar det förmodligen, lite mindre än idag men kanske lite mer än dagen därpå. Tågen kan ni glömma, nu ska militären ut och skotta spåren men det lär nog jäklas för dom med.
Sen så lär snön ta lång tid på sig att smälta bort, om vi nu inte får en jäkligt fin vår förstås.


Våren kommer häruppe som vanligt, i slutet av april, och isen går nog tidigt eftersom vi har så svaga isar pga all jävla snö och höststormen som höjde vattnet med 1,2m (tack för att vår kaj bröts av förresten). Isen förutspår jag går i Kalixälven omkring 2:e maj (kom ihåg var ni hörde det först!)


Solen då?
Ja solen tittar fram en stund varje dag, det gör den eftersom det är så jäkla kallt. Den gör det för att du ska luras att tro att det inte är så himla kallt ute som det är.
Men ack ack, när du sticker ut näsan fattar du att det blåser småspik i form av frusna vattenkristaller och fortfarande är -22!

Ja, det var min långa prognos.
Stämmer säkert lika bra som SMHI´s.
Om någon vill ha en mer specifik prognos över ert lokala område så hör av er snarast.. Jamenar vädret ändrar sig ju hastigt, åtminstone enligt SMHI.

Det finns ju andra än SMHI tänker den kunnige. Yr.no exempelvis.
Jo, dom hade -35 i sju dagar för ett tag sen och det stämde ju! Ja, tjena.

Det finns säkert ställen där dessa prognoser stämmer in.
Tyvärr bor jag inte på ett sådant ställe.
yr.no hade nog fel varenda dag i sommar, kanske för att dom bara beskrev Kalix tätort, och vi bor ju ett par km därifrån.

Nog tjatat om det.
 Nu ska jag gå och klämma på biscottisarna och hoppas dom börjar vara klara för uppätning!

5 kommentarer:

  1. Ja fy bajs. (kom inte på nåt bättre, ursäkta)

    SvaraRadera
  2. *gapskrattar* Jag blir mycket förvånad om du inte får jobb där :-) Vi tar det säkra före det osäkra, kollar på både Finlands och Sveriges väder. Ingen tar upp Åland där mitt i, så vi gör en egen prognos baserat på de till öst och väst. Stämmer alltid ;-)

    SvaraRadera
  3. Ja du Ulrika :) Vad säger man...så jäkla kul å underhållande du skriver. Det är helt sanslöst! Jag har högläsning för mannen varenda kväll. Ser fram emot att träffa dig på riktigt. Förresten jag sa till din man att vi hade en halvmeter snö. Idag mätte jag med tumstock;)..det var 80cm. Fy tusan nu får det vara nog med snö! Kram på er.

    SvaraRadera
  4. Osloskånskan. Det var vackert nog ;)
    Jag kan massor med fulare ord som du säkert kan ha läst hos mig ;)

    Fru Venus. Låter som en bra ide´. Blanda ihop och ta ett mellanting. SÅ ska jag göra också. Liksom ta ut det göttaste ;)

    Diana. Kul att du tycker det! Ni har mycket snö iår, huvva, vi har nog mindre än så, men då har vi ju kallt som tusan.
    Jag är rasande trevlig irl. Nästan så det är vackert *moahahaha_
    Ser fram emot att träffa er också!

    SvaraRadera
  5. Japp. Din prognos för södra Sverige stämde på pricken. Kan du vara snäll och lägga in en väderprognos om dagen så slipper jag slösa tid med att titta på teve eller lyssna på radio?

    SvaraRadera