fredag 5 februari 2010

Blivande fartygsbefälet underrättar..


Jag börjar bli en fena på sjökortshantering.
Börjar se mig som klassens ljus ungefär. Jag känner hur alla små symboler och avdrifter faller på plats.
Som en smäck!
.
Eller mjae.
Det är mycket att lära sig.
Trodde ni t.ex att det är enkelt att ta ut en position på sjökortet, alltså hitta en viss punkt?
Nix, inte så himla enkelt.
Trodde ni det var lätt att ta ut en kurs, från en position till en annan på sjökortet?
Jaha, så himla lätt är det inte.
Jo, att ta ut själva kursen är inte svårt.
Men sen.
.
Trodde ni att norr är norr?
Felfelfel.
Så trodde jag också i min oskuld.
Men så är det inte.
Det ser vi nu.
Man ska räkna ut missvisningarna först.
.Jahaja.
.
Kompassen har en, ingen kompass är exakt rätt utan dom missvisar hela tiden.
Sjökortet har en missvisning som man ska dra bort från sin uträkning, sen kanske det blåser, strömmar och allmänt elände.
Det sitter jag med nu.
Ska plugga i helgen, göra övningsuppgifter och vara duktig.
.
En Fartygsbefälsutbildning kommer inte bara sådär (jäkligt synd om ni frågar mig) utan den får man jobba för.
Jojagtackarjag.
.
Nog om det nu. Jag blir trött av tanken på det.
Därför syr jag. Som en furie.
Nu gäller det några necessärer som jag tänkte sy till montern på sjukhuset, jag ska stå där hela februari så jag måste ju göra något nytt som fångar blicken för dom som nu trött traskar förbi montern.
Joseruatt.
.
Nu ska jag gå en liten bloggrunda för att se hur läget är och sen, sen ska jag sy utan själva fan!

1 kommentar:

  1. Okey, det där är antagligen inte utbildningen för mig. Jag har svårt att hitta ut ur större ica-butiker.

    SvaraRadera