måndag 4 april 2011

Kreativ i anden, men köttet är svagt.

Nu är Maken ombord på planet som skall ta honom hem till mig.
Det är behövligt.
Jag behöver nämligen mat. Riktig mat.
Jag har bestämt mig för att bli omhuldad lite när han kommer hem. Jag är nämligen i behov av mat.
Jag har problem att äta, har dålig matlust och det känns jobbigt att gå med kravet att nu BÖR jag äta, jag har ätit för dåligt och MÅSTE äta, Nu.!

Det är inte så att jag inte kan laga mat. Det kan jag. Jag har också mat i frysen. Mycket mat.
Jag har lasagne. Köpeslasagne visserligen, den är faktiskt god om man lägger till lite ost som får smälta ner i vitsåsen. Gott med sallad till.
Jag äter sallad till allt numera, det gör jag för att jag är så jäkla nyttig i allt jag tar mig för.

Gjorde min skinkpaj häromdagen. Den åt jag av senare på kvällen, eller förnatten kanske. Med sallad. Och fick gallstenskänning. Det var roligt. Särskilt när jag var ensam. Men det gick över efter en näve piller.

Jag gjorde den riktigt matig med massor med skinka, ost, sojagrädde och ägg så det stod härliga till. Jag tänkte den var superproteinrik, jag har ju nämligen proteinbrist you know.
Däremot kunde jag inte äta den när den var nygjord, det luktade gott ett tag men sen växte det i munnen.
Jag är märklig men så är det bara.

Däremot har jag kommit på världens bästa mellanmål. En shake.
Lite hallon, sojamjölk och sojaglass som mixas blir kanongott. Och med proteiner i.
Sojaglassen är jättegod och passar jättebra att ätas som den är eller shakas till med hallon.
Ska göra lite nu.

Bilden har jag lånat på nätet men ni förstår ju att min shake ser mycket godare ut. Den här ser ut som om den möjligtvis kan innehålla någon dietshake och dom är inte goda.
Min är god. Ni får tro mig på mitt ord eller komma hit och smaka.
Jag har gjort den med skogsbär också. Då blir den mörkblå och vacker. Och god.

I morgon kommer Maken hem. Fullt med bilder har han i kameran och förhoppningsvis några små gåvor till mig. Jag har krävt gett vinkar om att jag förväntar mig lite gåvor. Ge vinkar om förväntningar är jag duktig på.

Däremot är jag sämre på att göra det jag föresatt mig att göra. Jag förväntar mig att jag ska göra dessa saker, oftast tänker jag göra det "imorgon" men det blir märkligt nog sällan så.

Jag har gjort en att-göra-lista i min finfina mobil.

Fast jag har nog ägnat längre tid till att söka bra to-do-list-appar i Marketen än jag har gjort för att kryssa bort en sak från listan.
Jag har laddat hem åtskilliga men dom flesta är så jäkla invecklade, eller för enkla.
Jag gillar listor där jag kan kryssa det jag gjort, men att det ändå finns kvar så att jag kan se att jag gjort det. En lista som bara visar vad jag ska göra känns för tungt.
En lista som visar vad jag ska göra men också vad jag gjort känns kuligare och jag kan nästan för en stund känna mig lite nyttig.

Dock lite svårt att hitta en lämplig bara, jag tror det är där själva kruxet sitter.
Hade jag bara en bra mobilapp kring to-do-listningen skulle jag få mer gjort tänker jag mig.
För jag är inte lat. Jag är trött men inte lat. Eller så är jag både trött och lat.
Kan vara så att jag både är trött och lat, men mest troligt så beror det på att jag inte har ett fiffigt formulär som visar hur nyttig jag varit och hur nyttig jag kan vara.
I en perfekt värld alltså, med appar värda namnet skulle jag återigen bli husmodern med stort H.
Jag känner det på mig.
Jag har fullt med kreativitet när det gäller att-göra listor, jag älskar att lista göromål och att skriva om dom och planera.
Sen tar liksom orken slut.
På planeringsstadiet. Det är tråkigt men ändå sant och det är till att acceptera.
Jag är kreativ i anden kan man säga.
Men köttet är svagt.

Eller nåt.

13 kommentarer:

  1. Hej vännen,jag tror inte att du är lat,utan bara så jäkla trött..För jag känner igen mig,därför kliver jag upp tidigt för då orkar jag göra nånting innan orken tar slut..KRAAAAM vännen och vilken tur att din darling kommer hem..:))

    SvaraRadera
  2. Man kan färga upp sin nya klorinfläckade tunika i svart en och så ha den på sitt svaga kött.

    SvaraRadera
  3. Hej igen..:)) Jag har gjort som ett lapptäcke av tapetprover,fick en hel pärm med såna av svärmor..:)) Kram igen..:))

    SvaraRadera
  4. Jag gillar oxå listor - men har en förmåga att slarva bort dem

    SvaraRadera
  5. Jag blev lite trött och vimsig av att läsa ditt inlägg, eller om det beror på stavpromenaden med mannen, vet inte ;-) Listor, jag älskar listor! Och jag vill ha en hallonshake när jag kommer. Berätta sen vad du fått av Maken. Kvällskram underbara du :-)

    SvaraRadera
  6. Kreativ i naden är väl inte så illa! Bättre än helt okreativ ju... :) Har du fått din toaskylt ännu?

    SvaraRadera
  7. Snart ska du se att du släpper loss där bland dina listor.....det kommer det kommer säkert när lusten dyker upp.

    SvaraRadera
  8. trevligt att mannen kommer hem...du kommer få presenter och mat...visst är det trevligare att äta tillsammans...hoppas du får din aptit och jag undrar vad du fick för paket?? Kramis

    SvaraRadera
  9. Men SÅ är det ju! Listor är jag också superduper på men genomförandet desto sämre, blir liksom också helt slut innan jag ens kommit till skott =)

    SvaraRadera
  10. Du är en kreativ uppstartare helt enkelt. En del är det och andra är icke-kreativa slutförare. Jag är också det förstnämnda.
    Med tanke på att såna som vi ofta blir misstänkliggjorda och ifrågasatta, bara för att vi inte slutför det vi startar upp, borde vi starta någon slags intresseorganisation. För att popularisera oss, så att säga.

    SvaraRadera
  11. Hoppas maken är hemma nu och att du har fått utlopp för köttets lustar eller vad det var du skrev att du ville. Du kan inte rå för att du är född till planerare, du kanske till och med är en förplanerare?. Vissa av oss är sådana, andra är igångsättare och så finns de sådana som är slutförare. Så är det.

    SvaraRadera
  12. Nu har väl Maken kommit hem och du har fått båda fina paket och "mat" ;))
    ...Jag är inte duktig på att äta och laga mat när inte Herr C är hemma...
    Kram

    SvaraRadera
  13. hahaha, visst är det alltid så. Borta bra men hemma bäst. Ibland när min man är ute på resor så är det riktigt roligt men det är så j-a mycket roligare när han kommer hem. Ibland behöver man vara ifrån varann dessutom...hm..

    Kramen i

    SvaraRadera