lördag 9 april 2011

Jag ska bara tjata lite till

Hur kommer det sig att vi (alltså jag och Maken) hela tiden blir bannade på NSD (Norrländska Socialdemokraten)?.
Ni som inte vet vad bannade är kan man säga att vi liksom blivit förbannade. Vi har fått onda ögat eftersom våra inlägg inte ligger enligt NSD/moderatorns egna åsikter. Kan det verkligen vara så?
Är inte det märkligt.
I dagens Sverige.
Måste bara snabbt lägga till nu sen jag publicerat detta att vi inte på något sätt kör med påhopp utan vi försöker föra in lite vett och sans i debatterna. Eller ffa lite fakta för det är sorgligt dåligt med den på kommentarssidorna.
Sorgligt dåligt.

NSD igår


Och just nu brinner det i fingrarna för att jag vill kommentera "regeringen tvingar oss svenskar att äta giftig mat".... Bara en sån sak.
Känner ni er tvingade?
Har ni kämpat och ätit fisk (surströmming, strömming och lax) vareviga jävla vecka fast ni inte ville?
Inte jag.
Jag äter i.o.f.s frivilligt men ändå.

Vi har en kompis som äter surströmming varje vecka. Han äter ca 20-25 st firrar varje gång, endast suring och en tomat, inget bröd eller annat tjafs. Han saltar däremot på dom med flingsalt för han tycker det behövs mer sälta ;)
Han mår utmärkt om någon undrar.
Han äter själv drygt 55 burkar/år så han borde egentligen vara död minst tre gånger om.

Nu fortsätter jag med min diet av fisk 5 dar i veckan, det hade jag gjort med ett ev. förbud också. För jag är min egen chef, jag bestämmer över mig själv och vad jag vill stoppa i mig. Vill jag äta godis till frukost gör jag det även om jag får straffet på toan senare...

Precis som vi själva bestämmer om vi vill röka, dricka, äta Lchf, GI eller äta potatis och andra underjordväxande grödor varje dag.
Det är många som äter t.ex Lchf även om nu jag inte kan förstå varför (inget för mig), vill någon banta efter den eller leva på den kosten så är det upp till dom. 
Där finns det ju ett antal röster (läkare/forskare) som vill varna för riskerna med fettdieten men det anses tydligen vara upp till varje person att bestämma om man vill ta den risken. 
Men fisk som det inte ens går att visa på någon risk den vill en stor del av befolkningen förbjuda för att ett fåtal som ligger i riskzonen kanske/eventuellt inte följer direktiven.
Är det sunt?
Följer rökare varningstexten på cigarettpaketen? Där dör folk bevisligen i tusental (bara i Sverige) varje år.


Jag tycker att det är upp till var och en vad man vill köra för diet. Vill man inte äta fläsk så måste man inte, vill man köra Lchf så får man göra det osv. Det är vårt eget ansvar att ta till oss informationen och leva våra egna liv på våra egna villkor på det sätt vi själva vill.

Måste nästan lägga till ett Halleluja eftersom den sista meningen lät antingen som ett installationstal eller som en predikan. 
Det var inte meningen med någotdera.

Bara så ni vet
;)

10 kommentarer:

  1. Håller med dig, man får själv bestämma

    SvaraRadera
  2. Får spader av alla som ska tänka åt mig, jag vill själv!

    SvaraRadera
  3. Jag reagerade också på den där meningen "regeringen tvingar..." (stod om detta i vår morgontidning imorse)Ingen tvingar mig till något! Ingen! Så det så! Lite kuriosa: Jag pratade med killarna från Baskien om era problem med fisket där uppe hos er. De har många yrkesfiskare i Baskien också nämligen. Jag fick verkligen träna min engelska när jag försökta förklara för dem det som du skrivit om i din blogg. De tyckte att det var helt vansinnig! De står helt på er sida! Skönt att veta eller hur?

    SvaraRadera
  4. Jag är av samma åsikt, vi är vuxna och får välja och stå för våra val. Information vill jag ha, om något är fel t.ex men sedan har jag ju en fri vilja!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag kan bli så förbannad på folk som bara ska lägga sig i allt och försöka ändra på vad man gör och inte gör. Jag vägrar göra som andra utan går min egen väg!

    SvaraRadera
  6. Tänk vad många fler som skulle vara arbetslösa om alla tänkte själv och gjorde/åt vad de själva ville! Gud vad många pappersvändare blev utan jobb...*suck* Jag äter färsk fisk 2 - 3 ggr i veckan, men utan potatis, pasta, ris. Mår bra. Sen äter jag choklad också. Mår ännu bättre ;-)

    SvaraRadera
  7. jo jag håller med du..klart vi måste få bestämma själv..ingen ska ju veta vad som är bäst för oss, vuxna mänskor..man blir galen på förmynderi!!

    SvaraRadera
  8. AMEN!!!!

    Håller med dig. JAg vill bestämma själv vad jag ska äta och dö, ja det ska vi alla göra en dag - tro det eller ej!!

    Kramen i

    SvaraRadera
  9. Tjoohoooo i stugan,du har nåt att hämta på min sida,scrolla ner en bit bara..:))Önskar dig en skön dag..KRAAAAM vännen!!!

    SvaraRadera
  10. Instämmer, så klart.
    Men nu FÅR vi äta surströmming igen, eller hur, det blev väl så till slut, vi FÅR äta det vi vill. Det går framåt....
    Agneta kram

    SvaraRadera