torsdag 26 maj 2011

Vi bara kelar och kelar, Maken och jag.... moahahaha

Eller inte så mycket kela kanske, det blir mer att man tvättar liksom. Fem veckors skitig tvätt gör mig alldeles het och kelsjuk. Särskilt tvätt med en massa fiskfjäll på gör att jag går igång på alla cylindrar, det gör mig alldeles darrig av kärlek.

Vi har sjösatt mellanbåten, japp i detta hushåll har vi tre båtar och mellanbåten är egentligen minstingen fast den är större än den minsta. Det lät konstigt men det är alldeles sant. Vår minsta eller mellersta båt beroende på hur man ser det är 4,95 m lång, en liten miniutter är det, och vår HR är 4,8 m lång men högre och yvigare och därför kallar jag den för mellanbåten. Skitsvår för mig att köra så när vi skaffar en motor med elstart till lilluttern så tror jag att jag adopterar den när jag ska köra i lite vind och elände.
Sen är jag ju så liten och tanig numera så den passar mig bra, eller så är det nog mera så att jag flyter ut ordentligt i den så att tyngden fördelas alldeles förträffligt a la sjösäkert vis. Jamena jag är ju skeppare och allt.

På stugan är det lövat värre. På marken så hej krattning, guvakulliksom.
Häggen, den enda på ön för övrigt är lite trasig i ena stammen så den måste vi amputera lite, innan den faller helt okontrollerat, detta pga den jäkla stora snömängden i vinter.
Vi har inte flyttat ut ännu.
Idag har vi oljat in nya verandan så långt oljan räckte. Imorgon ska Maken ut och olja resten mäpan jag är på fotvård, sen ska jag komma ut för lite fika, möbeloljning eller kanske krattning.

Vi flyttar nog inte ut förrän Maken kunnat köra hem fiskebåten, det blir ju så fort vädret tillåter. Det är svårt att planera eftersom SMHI är så korkade och helt inkompetenta. Vår regering har ju visat fingret åt dom och kräver bättre prognoser så vi väntar med spänning.

Jag ska rita i paint någon dag hur det ser ut när jag åker båt så ni får se min sköna stil. Stilen när jag går ur båten är något, men bara något mindre skön. Herreminje så ryggen tar stryk av båtåkning just nu. Jag är inte van, och jag måste ju sitta på ett speciellt sätt för att det inte ska slå i ryggen, så att slagen körs ner genom benen istället för länden. Jätteskön stil och gott med värktabletter kan jag ju säga. Och benmusklerna verkar vara långt borta, alternativt omvandlade till lårfladder, vilket gör att ryggen tar mer stryk.

Sen har jag ju dragit hem säckar med tvätt från stugan så tvättberget minskar inte så vidare värst mycket. Men vilken vecka som helst så har vi tvättat bort högen, synd bara att man inte kan tvätta och torktumla samtidigt, det skulle spara tid.
I vissa gamla hus som vårt så kan man inte tvätta samtidigt som man kör mikron, inte köra vattenkokaren samtidigt som diskmaskinen osv, det renderar i att det går säkringar och ofta går det åt en huvudsäkring som sitter ute i elskåpet. Elskåpet är mer inbrottsäkert än ytterdörren. Vi får pillra med mejslar och dylikt för att ta oss in för att byta säkring. Det är en av de roligare sakerna med gamla hus.

Vi har fått elskåp på stugan nu. Det ser så himla proffsigt och elektricitetiskt ut. Nu dröjer det ju ett tag innan dom dragit ut kabeln och kopplat det hela men det ser snitsigt ut redan nu, vi har en kabel på gården och ett elskåp. Ett stort fall framåt.
Bilden är lånad från nätet, men den får symbolisera vår ös elektriska standard i vardande..

Sen har vi redan dragit in all el och planerat fönsterlampor, utebelysning, frys och hårtork i våra huvuden och det är minst lika roligt som att vi verkligen snart ska få el.  Det jag längtar mest efter är stort kylskåp, en frys och att jag kan sy när/om jag vill.
Och att torka håret utan att behöva skicka ut Maken i bara mässingen för att dra igång elverket. Bara en sån sak.

8 kommentarer:

  1. "Lårfladder"....är det risk för att du lättar? Typ en havsörn (ståtliga) eller så?

    SvaraRadera
  2. Jag kryper ur båtar. Bara så att du vet sen när jag kommer. Kvällskram vännen :-)

    SvaraRadera
  3. Fru Venus kryper ur båtar? Haha :P
    Men nu har jag glömt bort vad jag själv skulle skriva...jo! jag tycker ocksåSMHI är helt jävla värdelösa. For real

    SvaraRadera
  4. Ha ha ha...jag tycker såååå mycket om att läsa dina inlägg:D Ja jag gillar dom skitmycket, på ren svenska alltså!!!:D

    Svar finns inne hos mig!
    Kram och sov så gott!

    SvaraRadera
  5. "...jag flyter ut ordentligt i den så att tyngden fördelas alldeles förträffligt a la sjösäkert vis."

    Du är så satans rolig! =D

    SvaraRadera
  6. Hahahhaha...Ja här hos dig får man alltid ett gott skratt,jag skulle vilja se dig i båten..
    Ha nu en bra dag vännen..KRAAAAM på re!!!

    SvaraRadera
  7. Låter som riktigt stugliv...känner igen det där med inga muskler och benfladder.
    Hoppas ni har det bra bland löven
    Helena

    SvaraRadera
  8. Jag skulle oxå vilja kunna köra båt - jag var ju ändå sjöscout en gång för länge länge sedan. Men sen köra båt kan jag inte

    SvaraRadera