lördag 7 maj 2011

Joruseruatt..

Här händer inte mycket. Men litet.
Igår bakades det bullar. Dom blev jättegoda. Jag gillar fikabröd men då helst andras, men när det gäller vanliga bullar då föredrar jag mina egna. Dom ska smaka mycket, vara mycket gott inuti annars kan det vara.
Torra bullar är ingen favorit även om jag lätt kan glufsa i mig en sådan också om det är vad som bjuds.

Nu bakade jag dock goda bullar. Jag var helt slut efter den bedriften.
Det är märkligt, förut kunde jag baka bullar hur lätt som helst även om jag jobbat hela dagen och samtidigt hade tvättstugan (alltså, när jag bodde i lägenhet och fick samla ihop tvätten till en viss dag och då hade man plenty tvätt..).
Nu räcker det med enbart bullbaket. Jag får så ont i ryggen att det inte är sant.

Nu är det dock gjort och andra utmaningar väntar.
Det lät fint det där med utmaningar va, men det skrev jag bara för att verka intressant. Vilket jag ju inte alls är, så nu förstår ni att jag narrades om "utmaningarna". Om man inte betänker städningen som jag nu ett antal dagar har lagt på is, men sådana utmaningar är inte vad jag syftade på så det låter vi falla in i avdelningen meningslösa/tråkiga måsten.. och lämnar in det i hjärnans glömskecentrum.

Jag läser Jane Eyre nu. Jag har läst den förr, i min ungdom (alltså för ett par år sen) och den är fantastiskt bra. Jag gillar språket och sättet hon skriver på, det är som om någon berättar den för mig, inte som jag läser.
Alla klassiker är väl inget för mig kanske, men vissa är det absolut och denna är en av dom.

Charlotte Bronte (e med två prickar ovanför) har ju skrivit Jane Eyre, hennes syster (tror jag) Emily Bronte (samma e här förstås) har skrivit Svindlande Höjder också en klassiker och den väntar på mig efter Jane Eyre.
Mitt bokpaket som kom häromdagen innehöll andra böcker också, några deckare och lite annat.
Jag har fina bokstunder som väntar på mig i den närmaste framtiden och jag hoppas jag kan lämna någon oläst till sommaren.

Nu ska jag ta mig en snabb bloggrunda innan jag tar mig en matbit för att sen (i mina drömmar iaf) ta och köra ett ryck med städningen. Jag ska inte, jag upprepar inte begrava mig i boken innan jag har tagit mitt städryck utan bokstunden ska komma som en belöning efteråt.
Eller kanske jag läser en stund för att komma i rätt städstämning. Det kanske kan få mig på städhumör. Det känns (t)roligt !? Och det är ju ändå lördagskväll. Ska man städa en lördagskväll eller ha roligt? Är inte det nästan brottsligt att ägna en lördagskväll till städning tänker jag nu när jag tänker efter.

Jo, det är det tametusan.
Hej boken, nu kommer jag snart igen, nu kändes allt lite ljusare helt plötsligt, även om här nu är dimmigt och 0,6 grader. Läsa bloggar, äta och läsa. Värre sätt har jag spenderat helgkvällar på..

10 kommentarer:

  1. Ja, pyssla om boken du det är ju lördag! :)

    SvaraRadera
  2. Hembakade bullar mums. Håller med dig -torra bullar är inget att ha. Jane Eyre har jag oxå läst en gång för länge länge sedan, är det kanske dags för en ny titt i den boken?

    SvaraRadera
  3. Läs, läs! Städning är oviktigt i sammanhanget.

    SvaraRadera
  4. Jane Eyre gillar jag också. Romantiskt och mystiskt och spännande och svepande rörelser...ack, ja.
    Jag kanske skulle ha lite mer romantik i min beiga när jag tänker efter. Lite städning har jag faktiskt klämt in, och lite attraktion. Men fan ingen romantik! Så kan jag ju inte ha det.

    SvaraRadera
  5. Hade du inte bott så långt bort hade jag kommit och käkat bullar...dom lät goda. Nää, ingen städning ikväll, gräv ner dig i boken och ha det sååå gott!

    Helena

    SvaraRadera
  6. Jo,man kan få fängelse om man städar en lördagkväll,så håll dig i soffan med en bra bok och en massa härliga bullar...:))KRAAAAM vännen!!!

    SvaraRadera
  7. Jag la bullbak och annat bak på hyllan när jag blev dålig. Ingen idé att jag ens försöker, börjar jag så står jag där sedan med en deg som jag inte orkar ta hand om... Nä här finns det bara köpebullar i min frys!

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag behöver bara ställa mig och diska så värker ryggen till tusen. Bakade en sats med kanelbullar förra helgen. Sen hade jag bara att sätta mig ner för då värkte det till tusen i ryggen. Det är så tråkigt för jag älskar att hålla på att baka bullar, sockerkakor och kakor av olika sorter. Men det är bara att gilla läget.
    Ha en skön dag.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  9. Finns det kanske ett smarrigt recept på de fylliga bullarna? Kan tänka mig att själv baka lite. En lördagskväll ska ingen ägna sig åt städning om det inte är den högsta önskan förstås. Vilket det aldrig varit för mig, någon högsta önskan alltså.

    SvaraRadera
  10. Sounds like my cup of tea!! hehe...

    Kramen i

    SvaraRadera