söndag 25 oktober 2009

Söndagsmys? Mjae..

Så var det officiellt vintertid.

Maken informerade mig om detta faktum i förmiddags. Jag ringde honom kl.6 som vi kommit överens om, Maken gjorde sig iordning och jag gick och lade mig igen. Sen fick jag reda på vintertiden. Och hela dagen kändes som helt ur led. En timma hit eller dit kan väl inte spela någon större roll?
Jo, det kan det!

Det blev ingen båtupptagning pga allmänt rackel. Traktorchauffören var oskicklig, båtvagnen halvtrasig och slipen var bucklig.

Det blir till att åka ner om några veckor och ta upp båten på ett annat ställe, himla opraktiskt blev det hela.

Maken hann dock med sista bussen som går kl.12 och kommer fram kl.22 , vilket inte känns så härligt för honom med skadad svanskota.
Jag har tagit itu med bokföringen, sitter i soffan med hålslaget, häftapparaten, tejprullen och konteringsstämpeln.

Sen sorterar jag, datumvis alltså och sätter in alla fakturor och kvitton i sin pärm.
Det är precis så okul som det låter.
För att inte tala om skittrist. Särskilt när man som jag har *host* undvikit att göra någon bokföring alls sen i våras *hrm*

Dock ett måste, men till sin fördel kan det utföras i soffan framför en film el. likn.
Sen själva konteringen på varje faktura- det tar jag sen. I lugn och ro, för där krävs lite hjärna.

Det värsta är att det krävs MIN hjärna.
Dubbelsuck.

Därför sitter jag i stället och filurar på vad jag ska ta ut i bokhållarlön. Ganska kul nöje faktiskt.

Mycket kuligare än att bokföra.
Inser att dessa båda inte går riktigt ihop.
Bokföra först. Lön sen.

Eller hur det nu var...

;)

6 kommentarer:

  1. Usch, bokföring och kvitton och skit avskyr jag!
    Eftersom folk tror att jag är bra på siffror och sånt får jag titt som tätt frågan och ibland har jag inte kunnat säga nej. Sen har jag suttit där med de jävla kvittona och papprena och slitit mitt hår.
    Jag bara haaaatar det!!!
    Nå, hädanefter ska jag säga nej.

    SvaraRadera
  2. Dubbel-Usch, vad tråkigt det låter. Du får belöna dej med lite bloggande emellanåt... ;)

    SvaraRadera
  3. Bokföring är helt utanför mitt område!!
    Vilken tur att vi människor är bra på olika saker :))

    Önskar dig en super bra Måndag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Min man och jag drev företag förut så jag känner igen det där med fakturor, sortera, datum, stämpla och jag ryser!!! Aldrig mer! För jag tycker mig känna igen mig själv lite i dig...

    SvaraRadera
  5. Sortera och fixa iordning gillar jag1 Jag kan komma och hjälpa! (hur mycket blir gjort då, tro?)

    SvaraRadera
  6. Nilla. Ack vad jag känner igen mig. Jag önskar jag var pedantisk i detta fallet.
    Då skulle det vara mindre elände att ta tag i. Suck.

    Anna, jag får försöka med det ;)

    Pia, var glad för det. Fast jag är inte speciellt duktig på detta område, fast jag får väl poäng för att jag harvar på..

    Agneta. Tack för det. Jag känner mig ensam i bokföringsträsket. Lite vilse i pannkakan liksom.
    Tråkigt göra men ett absolut måste.

    Kerstin. VI skulle inte få så mycket gjort, men du skulle ;)
    Jag skulle dock sköta marktjänsten förtjänstfullt. Med fullt av fjäskmat och gotta ;)

    SvaraRadera