söndag 5 december 2010

Sjung Halleluja

Idag är det andra advent. Nu får dom som har adventsljustake (med fyra ljus) tända sitt andra ljus.
Jag har katt och har alltså ingen sådan stake.
Ingen stake alls egentligen.



(det är meningen att lågorna ska röra sig men jag kommer inte ihåg hur man satte in sånt, 
men kisa med ögonen och låtsas...
Har nu provat flera gånger och ja, det är en Gif men det funkar ändå inte, 
kolla hos Knasterfaster får ni ser hur det ska se ut!)


Hade ju tänkt få upp julgardinerna till första advent.
Men det kom saker emellan.
Saker som lättja och lathet.
Sådana viktiga saker som krävde mängder av eftertankar.

Nu har jag tänkt färdigt och igår sydde jag julgardinerna. Det tog ca 10 minuter. Tio minuter och fjorton dagars uppvärmning, nästan som elitidrottarna som tränar som skogstokar för att sen hoppa ett hopp i OS. Ungefär så.
Att det endast tog tio minuter berodde på att dom var färdigsydda. Jag köper numera färdigsydda gardiner för jag hatar verkligen att sy gardiner trots att jag älskar mina fem sömnadsmaskiner.
Jag köpte två par längder. Ena paret sydde jag av så dom passade mitt fönster, sen tog jag ena längden från det andra paret och sydde en kappa. Voila´. Så fiffigt det blev.

Jag var själv imponerad över bedriften.
Sen var det ju andra hatmomentet. Strykningen.
Gudvadjaghatarattstrykagardinjävlar!
Jag strök och strök. Det tog längre tid än att sy eländet.
Sen satte jag upp dom.
Vad märkte jag då?

(talande tystnad)

Jo, att dom var så jävla skrövliga ändå. Då var det sådana här lättskrynklande gardiner jag köpt.
Eller alla är ju nästan det men i alla fall.
Medans man trär in stången i dom så skrynklar dom sig så överdjävligt att jag knappt tror det är sant.
Tänkte först ta ner dom och stryka på värsta ställena men. Orka!

Dom hänger där och ser julskrynkliga ut.
Det är jag nöjd med.
Sådetså!

Apropå rubriken så hör jag nu Carolas julskiva för att få inspiration till att färdigställa lite sömnadsprojekt som ligger och glor mig rätt in i nyllet.
Jag får ingen, trots strålande stjärnor i Betlehem och tomtegubbar som folk hejar på.

Här får ni en liten juletanke och anekdot på samma gång.
När jag var liten hade vi julgransplundring eller vad det var på skolan och hela nejden kom och köpte lotter, dansade ut julen och hade trevligt.
Finns sånt numera, ni som har barn?
Eller är det en tradition som gått i graven?

Nog om det, nu ska jag gå och fika lite, jag kan ju numera tugga lite lätt fast på fel sida men jag kan knapra i mig en smörgås. Och dricka lite julmust och få mera julstämning har jag tänkt.
Vi får väl se hur det går.
Sen måste jag kolla in Hjördis operationsområde, hon har fått en svullnad (hård) under stygnen som jag måste passa på, kanske ringa veterinären imorgon om det inte går till sig, kanske det är ett bråck eller bara en blodansamling som klumpat ihop sig, stackars lillkissan..

10 kommentarer:

  1. Det gör ingenting om inte du har stake, så länge mannen har det ;-) Jo, här på Åland sopar vi ut julen! På vissa ställen med hela familjer och annat gäng, men sen kommer det också ungar som ringer på dörren, utklädda, tränger sig in och sjunger: "Tjugondaknut, nu sopas julen ut!" och så viftar dom med sina kvastar i alla knutar tills dom får något gott, sen går dom ut! Mina ungar älskade det när de var mindre :-) Jag hatar också att stryka så jag manglar mina två gardinkappor till köket :-)) Kramar till dig vännen!

    SvaraRadera
  2. o hur mår tanden?
    jag kisar med ögonen o tycker ljusen fladdrar alldeles ypperligt fint!:)

    TREVLIG andra advent på sej!!
    kram!

    SvaraRadera
  3. Om man klickar på bilden så fladdrar det så fint!
    Spraya gardinerna med duschflaskan så hänger de nog ut sig. Stackars Hjördis. Klappa från mig. KRAM till dig.

    SvaraRadera
  4. Titta på min blogg så får du se hur fint det fladdrar. Jag stal bilden av dig.

    SvaraRadera
  5. Du beskrev startsträckan för att sy gardinerna som om det vore mig du beskrev. Jag har gardiner till sovrummet liggande, dom ska bara fållas upp, dvs jag ska sy sex raka sömmar på maskin. Dom har legat i ett halvår......vad gör man....det går inte, jag vill inte, men jag stryker JÄTTEGÄRNA, ska vi byta?
    Bra att du kan äta lite igen!
    Kram

    SvaraRadera
  6. älskar oxå min svindyra symaskin och tilltrots för att man är skräddare så avskyr jag att sy gardiner och köper jämt färdigsydda...sen har vi det här med jeansen och deras dragkjedjor...finns dom som gör det mot betalning så att jag slipper sitta o svära :))

    SvaraRadera
  7. Du det där med skrynkliga julgardiner eller gardiner i allmännhet - det bjuder vi alla på när de kommer innanför våra dörrar för i mitt hem är alla gardiner skrynkliga... Vem tusan orkar bry sig. För jag håller med dig, hur mkt man än stryker de innan så är de skrynkliga efteråt man trätt på de ändå - astrist. Jag har ju då bara två svindyra symaskiner :), men jag köper färdigsydda gardiner ändå. Man får ju liksom fixa till de lite men så mkt behändigare typ...

    Kramen i

    SvaraRadera
  8. Utan fungerande symaskin tycker jag det är så bra att man kan köpa det där man "fäster-syr" med strykjärnet.

    SvaraRadera
  9. Men allvarligt. Jag har haft "Sing hallelujah" du vet Dr Albans 500 år gamla låt på hjärnan sen jag läste din rubrik i går.
    Kommentera hann jag inte med. Fastnade i en görbra bok!

    SvaraRadera