lördag 18 december 2010

Gud vad det är gott med surströmming, så gott att det inte finns ord och tackocklov så kan jag äta det fortfarande

Idag har vi ätit surströmming. Det var Thomas (en god vän) idé och en väldigt bra sådan. Han kom hit på skoter och meddelade att det är 38 cm is, ifall det blir stugjul alltså. Thomas är gräsänkling för frugan är utomlands och då kommer han hit och bjuder sig på mat ;)

Vi har alltså ätit surströmming, jag åt en liten klämma bestående av en potatis och en halv strömming, lite lök och yttepytte med creme fraiche. Och hur jäkla gott det var. Och gott har jag mått av det också, inget knip eller annat elände.

Som mjölkproteinallergiker gäller det att inte överdosera mjölkprodukter om man inte vill sitta på toan med diarre.
Jag hoppades länge att det var laktosintolerans det jag hade men icke sa nicke, så tur ska man inte få ha. Nej, självaste mjölkproteinet är det jag inte tål, diagnos ställer man genom att inte äta dylika produkter och ser om man blir bättre. Det blir man.
Vad får man då för symtom undrar dom lyckliga som inte har sådana besvär.
Jo. Jag får följande.

Man blir gasig. Och då menar jag GASIG. Det sprakar och puttrar där bak konstant.
Magen låter. Högt. Det mullrar och bullrar. Högt som jag sa, inget mini här inte.
Man får diarrer. Många efter varandra följande toabesök innan man fått ut eländet.



Det var väl intressant att höra. Om fisar och annat mys.

Sen är jag glad över att så många vill vara med i tävlingen. Det blir bara marigt att skriva alla lotter, och marigt att få Hjördis att välja ut en. Men det ska gå. På onsdag så får hon välja ut en vinnare och kanske en till som får ett tröstpris.

Jag har sagt det förr, det är så roligt när man kan hitta nya bloggar genom en sådan här tävling, jag är urkass på att leta nya. Jag orkar inte. Nu får man dom ju liksom på köpet och alltid hittar man någon ny goding ;)

Förresten så sydde jag klart julklapparna igår. Skickade iväg till Stockholm, Luleå och andra ställen. Kände mig urduktig fast trött, sydde som en tok från tidig morgon tills postlådorna tömdes. Men färdig. Puh.

16 kommentarer:

  1. Om/när jag kommer och besöker dig så kan vi väl äta surströmming? Lova! KRAM

    SvaraRadera
  2. Självklart ska vi äta surströmming. När kommer du?

    SvaraRadera
  3. Det smakar väl inte som det luktar...
    Eller?
    Ha en mysig pruttfri kväll!;D

    SvaraRadera
  4. Hum, jag är laktosintolerant men trots laktosfria produkter så ser jag ut att vara i 9:e månaden med trillingar för det mesta. Gasig? Ja. Kan det vara mjölkproteinet? Nå, har så mkt annat så det får ligga vid sidan om.
    Just när vi bråkat så har jag äntligen blivit färdig med makens halsduk som är tänkt som julklapp. Bara lite trådar att fästa.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag sugen på surströmming!
    Sist jag åt det var någon gång i slutet av sjuttiotalet eller möjligtvis i början på åttiotalet. Jag har lite att ta igen som du ser. Jag får nog ta och följa med Knasterfaster upp.

    SvaraRadera
  6. Jag har inte ätit surströmming sedan någon gång på 80-talet. Jag tror att Nilla och jag kommer när vi har sommarlov. :)

    SvaraRadera
  7. Ja!! Kom. Ni är såå välkomna. Boende kan lätt ordnas, vi har ju en gäststuga och ett helt hus ;)

    SvaraRadera
  8. HAhash ha är det så...att man blir gasig, men det kan det vara värt om det är så gott!! Har inte ätit det sen jag var liten, och smakade hos farmor. Mina kusiner var från Norrland, och helg galna, tyckte vi "Stockholmsbarn". Då ( 40 år sen) ahhha var det inte gott, man borde nog smaka igen??...Vad jag gillar din fina sydda saker.,.mycket..kramis

    SvaraRadera
  9. Här äter vi surströmming ofta det är bra kultur för magen,om man tycker om det så luktar det gott.
    MMMMM

    SvaraRadera
  10. Jag kan inte tänka mig att äta surströmming. Det luktar ju pyton. Nej aldrig i mitt liv att jag äter detta elände. Men för den som tycker om det så är det säkert en läckerbit.
    Godnatt och Sov Gott.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  11. Nu är jag lite tjatig, men kan jag få välja bort surtrömmingen och ta löjrom i stället?
    Underbart att du kan äta det!
    Va duktig du är som syr så det ryker.
    Kramar

    SvaraRadera
  12. ha ha fy för surstrmming minns när man kom hem från skolan (( när man var barn då ) lukta fasen i trappuppgången jaha då visste man nu e de surstömming hiii

    SvaraRadera
  13. Skönt att prutta ju... Fast det finns kanske gränser.
    Du följer ju min blogg.
    Jag har bytt bloggadress. Kom och följ mig där istället,
    http://frugarman.blogspot.com/
    Samma blogg med samma innehåll, men med ny adress! :D
    Kram och God Jul!

    SvaraRadera
  14. Usch!!!
    Jag har aldrig smakat surströmming, men lukten..... fy tusan!!!
    Skulle aldrig få för mig att öppna en burk här hemma :-)
    Fast har hört att det inte smakar som det luktar.
    Har börjat skriva på en ny adress jag oxå....
    http://minavingslag.blogspot.com
    Kram

    SvaraRadera
  15. Det är lite som med mina aprikoser då, kurr, murr, prutt och brak! Vad bra att du kan äta det du gillar, men jag tror att jag hellre svälter ihjäl än äter surströmming.... Ha det så gott vännen, kram!

    SvaraRadera
  16. Surströmming äter jag bara en gång petr år och det blir när det är surströmingspremiär.

    Hoppas idag på en riktigt stor tur.
    Håller tummarna

    Önskar dig en fin fortsättning på julveckan

    Kram/Gunilla

    SvaraRadera