söndag 17 oktober 2010

Fiskevecka nr 5

Gud så skönt när det är över.
Vi har haft helgvila vilken vi har spenderat sovandes.
Onsdag och torsdag hade vi mycket fisk och våra arbetsdagar slutade mellan 03.30-05.00, släng in lite "packa-fryst-löjrom-i kartong-till-uppköparesfrysbil" från 06.00 så fattar ni att jag sov 3,5 timmar på 2,5 dygn. Liite för lite faktiskt.

Fredag eftermiddag var vi klara med rommen. Marsch i säng, oduschade, sov tre timmar, vacklade upp och såg Bonde Söker Fru och en kvart av Robinson, somnade på soffan och Maken vrålade rätt i örat utan att jag visade minsta livstecken.

Till slut vaknade jag dock, utan att ha en aning om att han agerat megafon rätt i mitt öra. Trodde jag vaknade av att reklamen började. Märkligt fenomen.
Då stapplade jag upp och sov 12 timmar. Bara så där.

Sen har jag bara slappat, kört en diskmaskin och en tvättmaskin. Dammråttorna frodas i mängder på golvet. Golven är dessutom fulla av skoavtryck då vi måste rusa in och skriva ut fakturor/svara kunder/ hämta glömda grejer hela tiden. Skiter jag i.
Idag har vi skurat lokalen, orkade inte igår. Jag har dessutom varit och handlat, tycker jag var strongt gjort.
Handlade ingredienser till några soppor som jag ska äta när jag skrivs ut från sjukhuset, för jag antar att operationen blir av då dom inte ringt och sagt motsatsen.

Vi väntar kyla och snöhelvete (har redan fått snö som dessutom ligger kvar den skiten) så fisket kan ta ett snabbt slut vilken dag som helst, men vi planerar att fiska veckan ut och kanske sönd-månd också.
Däremot börjar Maken oroa sig för nedkörningen av båten, blir det kallt så blir det jäkligt jobbigt att hålla båten från att frysa fast och sen köra ner så fort det bara går. Hoppas dom slipper blåst och elände.

Han är dessutom orolig för mig och min operation men det får gå det med.
Är man fiskarhustru så är man.
Jag tänker därför laga lite soppor så att jag har ifall han åker dan efter jag kommit hem, slutar fisket i veckan försöker han nog åka till helgen, det tar ju ett par dar att köra ner båten och ta sig upp igen och jag måste ju ha lite att äta ifall jag mår pyton.
Har hört att många gör det så därför måste jag förbereda lite.

Idag är dock lika mycket fisk som förra veckan, lite mer faktiskt och det gör ju att man väntar sig en låång natt och en låång dag imorgon. Har ju endel att fixa innan jag läggs in, kattlådor, kattmat och tvätta, klippa klor, raka mig lite fin inför sjukhusvistelsen, dela medicindosetterna, ringa några samtal, betala räkningar... gud så trött jag blir bara av att planera. Det verkar gott inför framtiden. Not.



Så, nu vet ni hur det är i den glamourösa fiskebranchen. Luktar gott gör man, trött är man och less är man. Rik är man inte men har vi tur hyfsar säsongen till sig så den blir någorlunda i alla fall.






Ny info. Jag har kokat två soppor ikväll, en fisksoppa med saffran och en broccolisoppa med potatis och morötter. Himla goda blev dom bägge. Hips vips har jag 12 små pyttemål som jag kan äta när jag kommer hem, Maken blev så impad av fisksoppan att jag gjorde ett gemensamt mål av den.
Det ska bli mumma att få äta mer riktig mat, även om den ska mixas så att det inte finns minsta bit i den. Bara två veckor, sen ska jag ju få börja äta vanlig mat fast i pureform. 
Jag längtar dit. 
Sen ytterligare några veckor så får jag börja äta vanlig mat, tugga läänge och inte dricka till maten, men då får jag äta vanlig mat. 
Yippiii.

11 kommentarer:

  1. Jag är SÅ imponerad av dig! Jag skulle inte orka vara fiskarhustru. Jag måste sova minst 8 timmar per natt för att kunna fungera.

    SvaraRadera
  2. Hoppas hoppas hoppas att det blir av! Och hoppas att allt går vägen med i med båten och fisket och allt! Du behöver ha lite flyt nu Ulrika!

    SvaraRadera
  3. Åh, va ni sliter!
    Och kallt också...
    Men operationen blir av ska du se, och du kommer att må som en prinsessa, och goda soppor, och god pure, och sen lite mat, det kommer att bli så bra!
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Jag kommer att äta fisk med mer andakt nästa gång.
    Lycka till med operationen - klart den blir av. :)

    SvaraRadera
  5. Jo minsann jag hör ryktesvägen att ni står i ich jobbar hårt! Ni gör det så bra :)
    Nu håller jag tummarna för onsdag :)

    SvaraRadera
  6. Jag önskar att jag kunde vara hemma hos dig och ta emot dig när du kommer hem från sjukhuset. Lugnare får dig, maken och mig ;-) Kram vännen!

    SvaraRadera
  7. Lycka till med din sjukhusvistelse!
    :)

    SvaraRadera
  8. Som ni sliter!!
    Hoppas ni snart får det lugnare...

    Lycka till med din GBP!
    En bloggvän gjorde sin för ett år sedan och har gått ner 42!! kilo sen dess. :)

    SvaraRadera
  9. Skönt att fisket snart är över och din op är på ingång. Låter som riktigt goda soppor det där.

    Kramen i

    SvaraRadera
  10. Hej o tack för din påhälsning hos mig :). Var ju bara tvungen att titta in hos dig, o det var underhållande. Låter som ett hårt jobb att få upp guldet ur vattnet. Har inte tänkt på det så, men nu förstår jag också priset på det ;). Avis är jag på dig som ändå har det på nära hand, om du förstår vad jag menar. Men inte på jobbet med att få upp det.
    Lycka till på onsdag med operationen. Imsavimsa :)

    SvaraRadera