måndag 28 juni 2010

Midsommarhelgen var god både vad gäller mat, väder och allmänt trevligt god.
Vi har haft fint väder men lite blåsigt, denna blåst går dock bra att uthärda då den kommer från för oss rätt håll, dvs västligt som ger oss finfin energi som vi kan använda till kylskåp, tv och SYmaskin ;)

Har sytt idag litegrann, lite men ändock så det räcker. Det är ju lite si och så med sömnaden härute, jag stryker mina sömmar med ett gammalt järnstrykjärn som jag värmer i vattenbad, det tjuter så från våra omvandlare om jag försöker mig på ett strykjärn så det är bara att värma en panna eller strykjärnet och gilla läget.

Igår var vi iland nästan hela dagen körandes bil för att köpa en ny båt. Jag vet, det är många båtaffärer kring oss men detta är en billig "skrotbåt" en båt som Janne kan fiska från och transportera ved i etc, dvs en båt som man kan fara rätt illa med och det är ok ändå. Och billigt fick vi den, Janne är iland idag och plastar lite extra i den, den hade några svaga punkter som han vill plasta på så att den håller hårda tag.

Jag är ute och njuter av tystnaden, om jag bortser från vindens vilda lek i träden och med vågorna förstås. Känns skönt att inte ha några måsten som måste göras hela tiden, jo ett måste har jag gjort idag, jag har ringt ett samtal och bokat in en date med en trevlig kvinna från Kommunen. Annars har jag bara diskat den enorma disk som stått i snart två dar, det tog sin rundliga tid kan jag säga.
Annars är jag ju förstås en perfekt husmor i allt jag gör, det tror jag ni förstår, även om jag säger att jag inte gör så mycket så antar jag ni förstår att jag ändå är perfekt i allt jag gör eller inte gör. Hushållet flyter på, alla ytor skiner, ingen oreda någonstans och var sak på sin plats.
Precis perfekt i allt alltså.

Förutom att vi inte har fått våra förvaringsmöbler ännu, dom kommer på onsdag. Så vi har ingenstans att ha kläder och andra viktiga saker, detta gör att saker samlas på alla ytor som finns, dock i ordningsamma högar av liknande  karaktärer.
Eller nåt.
Men perfekt i allt annat som sagt.
Nog om det.

Nu ska jag roa mig med lite mer sömnad, ska sy ett nytt draperi som skall dölja dörröppningen mot kammaren, så att det smälter in bättre med vårt nya utseende i storstugan.
Jag skulle lätt kunna bo så här jämt. Ute i skärgården, lallandes omkring på tomten och göra ett magert knop då och då.
Lätt leva så i evighet.
Amen.

Katterna fröjdas och njuter av sitt uteliv. Hjördis är fortfarande så mammig att hon följer oss bägge, men främst mig överallt. Hon kan sova djupt men lika fullt så står hon och skriker utanför dass nästan innan man hunnit dit själv ;), sötingen där.

Nu ska jag runt på en liten bloggrunda innan batteriet tar slut.
Hej svejs!

7 kommentarer:

  1. Man ska njuta av livets goda och det verkar finnas hos dig Ulrika :D
    Kramar i massor.

    SvaraRadera
  2. Tänk, så där skulle jag också kunna leva, visst är det underbart! :-) Jag tror helt och fullt på att du är så ordningsam och duktig! Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Det låter så underbart med ölivet....det är lite den där drömmen man har någonstans!
    En fröjd att läsa det du skriver!
    Ha det gott, kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  4. Åh, va du har det gott, jag önskar jag bodde nära dig, då skulle jag komma med min markisväv, mina dynor och trampa ström åt dig, eller blåsa i värsta fall, så du kunde hjälpa mig att sy :O)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. klart att du är helt perfekt! det är du :)

    SvaraRadera
  6. Skönt du verkar ha det där ute men att leva utan elektriskt strykjärn när du syr går ju bara inte fattar du väl. Har ju nyligen kommit ut ett rött litet gulligt strykjärn just med tanke på quilttokar och annat konstigt folk. Det är bara på ett fåtal watt och funkar alldeles förträffligt. Här finns en bild http://blogg.aftonbladet.se/14173/?page=2&pageSize=20
    söta är dom i alla fall säger hon som ser ett par st varje dag.
    Ett sånt här resestrykjärn har lite mera watt och är inte heller så dumt http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=resestrykj%c3%a4rn

    kanske också skulle kunna funka hos dig.

    SvaraRadera
  7. Gafflan, kramar tillbaka lika mycket.

    Fru Venus. Att leva så vore fantastiskt, tänk om man vann lite miljoner också så att man kunde köpa sig ett litet ställe och inte behöva oroa sig för inkomsterna. Sjukpension är inte fett kan jag säga...
    Kram

    Agneta, Snäckskalskalendern. Jo, visst finns det en vacker dröm man vill leva... Jag vill jag vill jag vill ;)

    Pillargontanten. Du verkar ju klara dynorna galant. En liten duk kanske jag skulle kunna klara, men dynor är svårt..

    Malla. Klart man är perfekt, vad annars ?
    ;)

    Agneta. Hej, det var längesen.. Jag har ett resestrykjärn och det är det som tjuter tyvärr, det funkade förut men nu tjuter det bara. Ett ministrykjärn har jag ju men jag får kämpa vidare med gammelmetoden, värma pannor etc ;)
    Kram på dig!

    SvaraRadera