torsdag 17 juni 2010

Drömvistelse...

... är det för katterna ute på stugan.
Tänkte bara att jag ville säga det. Jag har lite tråkigt nu i väntan på att vi kan avsluta renseriet för idag och åka ut i stugan.
Då kom jag att tänka på katterna som är därute alldeles ensamma.

Hjördis är fortfarande feg, hon följer mig vart jag än går. Ligger hon och sover som en död och jag går ut på dass så nog är hon där lagom tills jag ska stiga upp på dassbron.
Annars följer hon Homer som en skugga. Idolen är Homer. Fast han fräser och ylar mot henne när hon ibland blir för närgången. Det skiter hon i. Hon har insett att han bara låter och inte är det minsta arg på riktigt.
Särskilt kul är det att kasta sig på honom när han är på väg ut genom kattluckan, vilket han gör sakta och lite krypande. Då är det jättekul att hoppa på honom och klösa efter bakbenen.
Homer instämmer inte.

Homer satta av i fyrsprång efter en harunge häromdagen. Han hade inte en chans, harungen var snabb som tusan.
Homer har legat av sig och blivit lite mer korpulent under våren, mycket pga av att vi har serverat honom torrfoder som godis för att han ska vara på gott humör, tröstätit har han gjort, som mamma (jag).
Sen har han ju ätit Hjördis mat så fort han fått chansen, och hon har ju ett mer kaloririkt foder eftersom hon är så himla mager. Det är svårt att ha två olika dieter när det gäller katter.
Svårt för människan också kan jag tillägga, då är det svårt att hålla bara en diet faktiskt.

Men dom njuter i stugan, dom kliver in och ut genom luckan hela dagarna. Traskar i gräset och betar, Hjördis älskar att klättra högt upp i träden och Homer gillar att titta på. Han betar hellre. Han är lite mer tonårsaktig i sitt sätt, han släntrar omkring och mojjar sig.
Kissekatterna njuter i fulla drag.

Och snart jag med.

12 kommentarer:

  1. Ja, glöm inte bort dig själv. Njut!!

    Kramkram
    Ullis

    SvaraRadera
  2. Låter som rena rama drömtillvaron för Homer och Hjördis. (:

    SvaraRadera
  3. Det var en rolig djurberättelse tycker en korpulent "Tigris" (som ibland äter sambons mat *ler*).

    SvaraRadera
  4. Få ja komma me dig o Homer O Hjördis? Kram

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas SÅÅ att jag får träffa dej o katterna en gång!

    SvaraRadera
  6. Ååååå så gott dom har det katterna.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Så bra att fler har katter som ser till att man vet att man lever...! :)

    SvaraRadera
  8. Haha, skulle vilja se Hjördis kasta sig över Homer när han är på väg genom luckan...

    Katterna verkar ha det bra på sitt sommarviste, precis som matte och husse. Njut av tillvaron och slit inte ut dig! Själv har jag haft ryggskott den här veckan efter förra helgens övningar i rabatterna... Har haft semesterdag i dag och fortsatt i trädgårdslandet, men ryggen var som tur var bättre (innan i alla fall).

    Sommarhälsningar från
    Elisabet och Tiger

    SvaraRadera
  9. Egentligen så skulle man kanske vara katt! Inte ett bekymmer i världen, äta, sova, leka och bara njuta! Härligt.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
  10. Hjördis har fattat galoppen!! Inte bestämmer hanarna inte! inte hanarna i människovärlden heller, men de tror att de gör det :)

    Kram

    Lena

    SvaraRadera
  11. Låter som att de, och du, trivs med livet just nu! Härligt.

    SvaraRadera
  12. Garbo. Jag njuter i fulla drag så fort jag kan ;)

    Knasterfaster. Ja, man ser hur glada dom är, det är härligt att gå omkring och utforska grässtrån och småkryp, om man är katt alltså.

    Tigris. Homer är korpulent också, han ser ut som en boll fast det mesta är tjock päls faktiskt. Konstigt att pälsen blir tjockare på sommaren.

    Fru Venus. Du är så välkommen så, vi kan stappla omkring tillsammans och se på hur katterna njuter ;)

    Kerstin. Det är bara att komma! Jag väntar och längtar...

    Snäckskalskalendern, Agneta. Det är inte utan att man önskar vara katt ;)

    Anne. Jo, ibland håller katterna en sysselsatt. Hjördis är som en tok just nu och springer i 100 knyck inb genom kattluckan. Så det tjongar liksom ;)

    Tiger. Det är just det där med att hushålla med krafterna. Jag ser ju att jag inte är ensam om att förta mig ;)
    Men det gäller att ta det lite lugnare så att man inte blir helt liggande, sommar och allt.

    Gafflan. Så sant som det är sagt. Katter vet att njuta av livet.

    Lena. Det gäller att lära sig i tid, Homer har ju lite livserfarenhet men Hjördis skiter i det. Hon försöker styra ändå ;)

    Agneta. Vi njuter alla tre av livet just nu. Janne stressar dock vidare men jag försöker att inte hänga på.

    SvaraRadera