torsdag 31 mars 2011

Lös in yrkesfisket. Bort med yrkesfiskarna. Mer fisk åt sportfiskarna.

Ja, faktiskt. Riktigt goa är ni. Som tycker som jag.
Finfint.
Nu ska jag bara gnälla av mig lite mer och sen ska jag vara glad.
Har jag tänkt.


Därför skrev jag som jag skrev i rubriken, det var en liten djävul som sa åt mig att göra det. Nu ska det bli spännande att se om någon sportfiskare lockas hit, och om det är en saklig en i så fall, som vill argumentera på en nivå som är något högre än vad dom vanligtvis är vana vid.
Spännande.


Jo Nilla, sportfiskarna kan te sig lite otäcka i sina märkligt fula stövlar och att dom samtidigt är ganska ondskefulla är extra läskigt.
Och Fru Venus, Åland har väl lite märkliga inflyttningsregler har vi hört, annars är vi redo att flytta ganska när som helst.
Osloskånskan, ja visst är dom hobbyamatörer i det verkliga livet. I deras sinnevärld är dom dock experter i så hög grad att vi vanliga dödliga inte förstår deras briljans.
Knasterfaskter, det är klart det är fult att leka med maten, särskilt lek med fisk borde vara förbjudet.
Malla. Kriget lär gå vidare, tyvärr, det är bara att vässa tänderna.
Nillas trädgård, ja vi får se hur vår framtid ter sig, inom en dryg vecka bör vi veta...
Annelie, ja det är hemskt att vissa människor kan få bete sig hur dom vill. Läskigt.
Snigel, hjältar är vad vi och dom är! Du har så rätt ;)
Margit, jag hoppas vi får fortsätta fiska jag med.

Det allt handlar om just nu är dioxinfrågan. Sverige och Finland har sökt dispens från dioxingränserna de senaste tio åren, och våra dioxinvärden är inte skyhöga precis, just över gränsvärdena är vissa arter från vissa vatten. Dioxinhalterna har sjunkit de senaste tio åren också, och det är troligt att våra värden är under gränsvärdena om tio år till.
Den åttonde april ska Sverige ha tagit ställning.

Vi har skrivit till Eskil Erlandsson flera gånger men han har inte svarat. Mesproppen.

Det har gjorts undersökningar.
Prover från en högkonsumentgrupp och en referensgrupp har tagits under ett antal år. Högkonsumentgruppen har varit sådana som ätit fet fisk från östersjön i större utsträckning och referensgruppen har följdaktligen ätit lite.
Det finns inga spår från dioxin i någon grupp. Inte minsta spårämne har kunnat påvisas någonstans.
Det enda utmärkande grupperna emellan var att högkonsumentgruppen var betydligt friskare.

Finland vill ha bort dispensen just pga folkhälsan, de anser att nyttan av att äta fet fisk vida överträffar risken av att minska ännu mer på mängden fet fisk vi äter.
Svenska Livsmedelsverket har ju rekommenderat att vi inte ska äta fet östersjöfisk (främst lax och strömming) mer än 1-2 ggr/vecka.
Vem gör det? Förutom oss fiskare alltså.

På 70-talet var dioxinvärdena i fisken många gånger högre än vad den är idag, och ännu har ingen insjuknat trots att vi åt mer fisk på den tiden. Jag tror det skulle vara oturligt om vi drog ner konsumtionen ännu mer än vad vi äter nu.

Många hävdar ju att den norska odlade laxen är precis lika bra, ett ypperligt substitut mot vår "giftiga fisk" eller torsken som sägs vara slut men som ändå finns i mängder men det är tveksamt. För ett antal år sen skriade miljövännerna högt då det kom fram att vanlig matfisk användes i laxodlingarna och det tyckte dessa var ett skamligt grepp, använda matfisk som foder.
Följden av det ser vi nu, nu används annat som foder i laxodlingarna, mer vegetabiliskt foder så att laxen utarmas på omega-3.

En annan fisk som nämns som ett bra substitut mot svensk fisk är pangasiusfisken. En hajmalfisk från Vietnam. Där används istället vietnamesernas matfisk som foder i odlingarna och då är det ju bättre, än att nordisk fisk används. Och att vi istället svälter ut vietnameserna och tar deras fisk är ju bara att ta från de fattiga och ge mer till de rika.
Att pangasiusfisken också lever i de mest förorenade vattnen är väl också en parantes, den är dock full med hormoner och antibiotika så att den växer fort och är frisk som små nötkärnor. Utmärkt?.
Är det vad en svensk miljövän vill äta? Och är det samtidigt miljövänligt att frakta den tvärs över jorden, med flyg för att vi ska äta den. På vietnamesernas bekostnad?
Jag tycker det är ynkligt.


Jag tycker det är tragiskt som sportfiskarna håller på.
En sak som ständigt återkommer på nätet är deras fenomenala uträkningar. Håll i er nu.
Ni minns Jim Svensson, den siste yrkesfiskaren som dokumentären handlade om.  Det står på flera forum och i olika inlägg/bloggar om en typ av uträkning som visst bara sportfiskare kan tänka ut.
"Denne yrkesfiskare tjänar kanske 100.000 kr på sina laxar, men om vi sportfiskare fick dra upp dom skulle vi kunna tjäna 50 miljoner!" Slut citat.
Om vi nu räknar bort en nolla som denne man möjligen har räknat fel så får Jim ca 200 kr/fisk. Detta när sportfiskarna skulle få, håll i er igen... 100.000 per lax.

Alltså, min kommentar till er sportfiskare är ju, bevisa det. Ni drar ju upp i runda slängar lika mycket lax som det samlade yrkesfisket gör, var är era pengar? Med era uträkningar borde Sverige gå om Norge flera gånger om, vi borde få en sådan statskassa som fick andra länders stadskassor att dreggla.
Men var är pengarna?

Summan är ju att man kan ju fråga sig hur yrkesfiskarna ska kontra, när nivån är så låg alltså. Det går helt enkelt inte att kommentera för själva diskussionen sker på sandlådenivå, och handen på hjärtat- den har åtminstone vi lämnat för länge sen.

Trist är det.



Sen har jag klagat klart för ett tag.
Tror jag.
Imorgon kommer det nog ett fröjdefullt inlägg känner jag på mig, kanske något om kattsand som cementerat fast på golvet, skrymslen som skuras eller Makens utlandsreseproblem.
Bara er fantasi kan sätta gränser för det fröjdefulla jag kommer att skriva om.
Spännande även det.

Däremot ska jag inte skriva något om att Luleå slogs ut ikväll, jag ska inte heller gratta Skellefteå som är i final, det bär oss som håller på Luleå för mycket emot. Det går bara inte.
Varför vara ödmjuk när fel lag vann liksom?
Fan vet.

15 kommentarer:

  1. Oj det verkar som om jag missat viktiga saker under min frånvaro

    SvaraRadera
  2. Tack vännen för informationen om Pangasiusfisken,den brukar vi köpa och jag hade ingen aning om det du skriver om den..Äckligt, så nu är det slutköpt av den..Du är ju grymt påläst så fortsätt kämpa..:))Ha en bra dag nu och en stor KRAAAM får du!!!

    SvaraRadera
  3. Oj, nu blev det mycket....
    Men jag har läst, och givetvis stöttar jag dig, i din kamp, om även tyst vid sidan om, men mitt stöd har du :)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Beundrar ditt engagemang, och jag förstår att det är en framtid för oss alla det rör sig om. Du ryter bra!

    SvaraRadera
  5. Härligt. Stå på dig!!

    Det där med pangasiusfisken vissteinte jag heller. Tänker inte köpa den igen!!

    Kramen i

    SvaraRadera
  6. Jag har nog missat en del!!!

    Datastrul! men nu funkar det igen:)


    kram

    SvaraRadera
  7. Aldrig mer en pengasiusfisk!
    Har bara köpt den någon enstaka gång men det var tydligen en gång för mycket.

    SvaraRadera
  8. Tack för en underbar resa! kenneth
    http://savethebaltic.wordpress.com/2012/12/17/isabella-lovin-gor-bra-jobb/

    SvaraRadera
  9. Tack för en underbar resa! kenneth
    http://savethebaltic.wordpress.com/2012/12/17/isabella-lovin-

    SvaraRadera
  10. Jäkligt tråkig ton i denna blogg! Kan nog tycka att ditt raljerande över sportfiskare är både okunnigt och på sandlådenivå.

    SvaraRadera
  11. Att dömma av de argument du har, gissar jag att du tillhör kategorin svartfiskare som säljer fisk till lokala handlare!?

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Oseriöst att blogga om saker man inte har koll på! Läs på!

    SvaraRadera
  14. Jag är sportfiskare, jag vill tex att vildlaxen i Östersjön ska finnas kvar i framtiden. Jag tycker att yrkes- och husbehovsfisket på lax och havsöring ska totalstoppas, nu. Och jag tycker fiskeripolitiken (eller snarare avsaknaden av den) är skandalös och pinsam. Eftersom människa och företag skövlar och utrotar om de får agera fritt utan regler så måste vi ha myndigheter, lagar, politiker osv som reglerar vad som är tillåtet. Samma gäller jakt men där är det enklare. Gemene man skulle aldrig tillåta att vi utrotade älgen tex. Men laxen och havsöringen syns inte. Den lever under vattnet. Och får därför inte samma "bevakning".

    Mina åsikter har jag inte för att jag SJÄLV vill ha mer fisk eller för att jag själv vill fånga fisken med spö. Jag har åsikten för att jag har INSIKTEN. Insikten har jag fått för att jag är väldigt intresserad. Jag är också pappa och "vanlig" medborgare. Jag vill att mina barn och barnbarn ska få uppleva levande vatten, intakta miljöer och vild, sund fisk.

    Och om jag fick välja skulle jag vilja att de slapp uppleva trångsynta roffare.

    SvaraRadera
  15. Alltså... "sportfiskarna skulle få"...

    Nej, du har totalt missat ALLT i det ekonomiska resonemanget. Sportfiskaren skulle inte få något alls, sportfiskaren skulle BETALA för att få fiska på en livskraftig vild laxstam. Pengar som kommer hela samhället tillgodo. Kioskägare, matbutiker, sportbutiker, hotell, stygbyar, restauranger, bensinmackar osv.... Dessutom skapas arbetstillfällen. Det är klirr i kassan för SAMHÄLLET. Vi skulle betala med ett leende på läpparna.

    Herregud, föddes du igår? Tänk! Efterforska själv OM du är intresserad på riktigt, sök fakta SJÄLV.

    SvaraRadera