lördag 19 mars 2011

Paus från pausandet. Varning för Gnäll!



Här kommer några funderingar som jag har gällande katastrofen som just nu sker i Japan.
Hur många av miljötalibanerna sitter nu med lite småextas och gottar sig i katastrofen undrar jag i min stilla vrå? Och hur många av tidigare nämnda miljötalibaner som säger "vad var det jag sa?"

Jag undrar om vi skulle kunna få alla offer begravda innan vi kastar oss in i kärnkraftsdebatten? Visa värdighet för tusan. Visst är debatt något som kommer att ske men låt oss ändå skänka Japan några empatiska tankar innan vi rusar åstad med att hetsa upp massorna. 

Och Maria Wetterstrand, en fråga till dig.
Du sitter i TV, i bästa sändningstid och lägger pannan i bekymrade veck och lanserar....
Det finns ju förnyelsebara energikällor som gått om kärnkraften!
Då frågar jag dig, vilka är dom källorna? Jag har frågat förr och frågar nu igen, i hopp om att få några svar. Upplys oss oupplysta. Vägled oss i vårt famlande efter visshet. Upplys oss Du Vise, är det vindkraftverken du menar eller har du något annat ess i rockärmen.

Själv skulle jag tycka att det var jäkligt fiffigt om vi kunde ha något annat än kärnkraft men som det nu är så tycker jag att vi bör bygga ett nytt, supersäkert och megaeffektivt kärnkraftsverk som gör att vi kan fasa ut dom gamla vi har när deras tid är kommen.
Nu skriker miljötalibanerna i högan sky. Vi kan inte satsa på kärnkraft för då kommer det aldrig några alternativa  energikällor!
Själv skulle jag vilja säga att när dom alternativa källorna kan ersätta kärnkraften så välkomnar nog alla inkl. kärnkraftsägarna dessa källor, för det är ju en ny chans till att tjäna pengar för dom.
Ingen är väl så dum att man vill ha den dyra kärnkraften (dyr att producera) om man kan få någon billigare källa som är snällare mot miljö och allmänhet.

Som jag förstår så är kärnkraft väldigt säkert, Finland bygger nu sitt nya kärnkraftverk som är helt säker mot härdsmälta, det går ju att bygga säkert. 
Tsunamisar har vi ju rätt sällan.
Jordbävningar också.
Vi har ungefär 440 kärnreaktorer i drift i världen. Hur ofta har det skett dramatiska olyckor där många fått sätta livet till? Jag menar procentuellt verkar det ju rätt säkert. Många nya är planerade då de anses väldigt ha stora fördelar vad gäller klimatet.

Nu lanserar jag ett litet faktum, men ett rätt viktigt faktum att ta med i totala bilden.
Vi behöver el. 
Rätt mycket el faktiskt. Lite svårt att använda vindkraft året om och vattenkraften är ju utbyggd till den gräns vi satt och var ska vi då ta resten, 50 % eller vad det är?
Om vi bygger ut vindkraften som dom gjort i Tyskland (7%), skitbra, då fattas det endast 43 ynka %. Ska vi ta den från polska kolverk? Eller använda våra egna oljekraftverk? Nej, det går inte för det ger ju koldioxidutsläpp. Samma gäller många andra energikällor. Kärnkraften är väl den mest miljövänliga vi har (och världen har) förutom dom anonyma energikällorna som gått om kärnkraften men som av olika orsaker bara används som argument.

Jag har suttit en del framför datorn i jakt på information om katastrofen för denna katastrof har tagit mig rätt in i hjärtat, där finns många debattvilliga som talar om faran med kärnkraft som om vi inte vet det. Där talas om Haarp-effekten, det talas om Mayakalenden, Guds straff och växthuseffekten. Allt detta eller något av det är tydligen orsaken till jordbävningen. 
Intressant. 
Själv tror jag på mördarsniglarna. Det är deras fel. Eller antibiotikaresistenta bakterier.
Så vitt jag vet har växthuseffekten uppkommit nu i modern tid, och såvitt jag vet (jag kan ju ha fel) så har jordbävningar skett långt före vår påverkan gällande koldioxiden. Så himla många fabriker fanns ju inte på 1600-talet. Men jag kan ju ha fel.

Lägg ner.
Ta en seriös debatt, lyssna på argumenten och välj det bästa alternativet.

Förresten såg jag ett inlägg tidigare idag. Det var ett inlägg där den som skrev inlägget sa att detta är väl den bästa reklam man kan tänka sig för kärnkraft. 
En jordbävning med magnitud 9.0, den femte värsta i modern tid. 
En tsunamivåg på 23 m.
Hundratals efterskalv varav åtskilliga 6.0 och över.
Och sen ett vulkanutbrott ovanpå det. 
Och trots allt detta är ändå strålningshalten (tills vidare) under kontroll.

Jag tycker att dom som nu jobbar på Fukushima, i just denna stund och som kämpat med allt jäkla elände för att försöka kyla härden bör få hjältestatus. Dom bör dyrkas som heliga. Samma som dom som för hand skottade i Tjernobyl, och som dog på kuppen. 
Hjältar är vad dom är.

Och japanerna går omkring i chock, men agerar i alla stunder med stor värdighet. De köar lugnt till bensinstationerna i hopp om att få sig några liter och kanske kunna ta sig i säkerhet. Det köar lugnt för att få chans att köpa sista vattenflaskan.
Jag tänker på hur det skulle kunna se ut i många andra länder, Sverige inbegripet. Här där alla får panik av att  stå vid ett rödljus för länge, då tutas det och visas fingrar. Inte i Japan. Där väntar man lugnt på sin tur. Otroligt tycker jag. 
Mäktigt.
Jag tänker på alla gamla kärringar som nästan kör av en hälsenorna när det går för långsamt i kassakön på Ica. Tror väl värdigheten skulle få sig en spricka om det skulle hända här. 

Det finns dom som tycker vi ska stänga våra kärnkraftverk NU och dom får ny luft nu. 
Välkommen till stenåldern säger jag då. Vad säger dessa personer när vi betalar 5.000 kr i månaden för värme i våra bostäder? Jag undrar om det inte är billigare att göra elen själv än att köpa från utlandet, och då kanske ful-el. Vad säger dessa personer om alla arbetslösa som forsar ut på marknaden då fabrikerna slår igen.
Eller tror ni det kommer att fungera om vi byter ut alla lampor till låg-energilampor?

Jag tycker att vi ska försöka verka för mer energieffektivitet, satsa på alternativa förnyelsebara energikällor och om/när vi inte kan matcha tillgång och efterfrågan tycker jag att vi ska ha det säkraste alternativet som finns. Är det kärnkraft ska vi åtminstone ha moderna verk som är så säkra som det bara går att få dom. Inte förlänga användandet av dom gamla verken i oändlighet (bara så länge dom är säkra) bara för att beslut finns om att aldrig bygga flera, utan byta ut dom verk som kanske bör få pensioneras.



Så där, nu har jag skrivit av mig lite och ondgjort mig över diverse fanatiska åsikter. Nu ska jag återgå till pausandet och ondgöra mig över nästa orättvisa i världen. Fan vet vad jag skriver om nästa gång. Något positivt kanske?

Eller troligtvis inte.

Så nu vet ni vad som väntar. 
Kanske jag börjar bli Gnällbloggen nr 1, kanske jag startar ett politiskt parti som ska kallas Kategorisk Emot? Där alla är välkomna bara dom kritiserar andra och gnäller på beslut som redan är tagna. Och som kör Nedläggningsmetoden, där allt som inte passar dom själva bör läggas ner. Det partiet ska jag starta. Fast jag kör tvärs emot. Fattar ni?
Inte jag heller. Fast vem tusan förstår politiker idag.
Inte jag.
Därför passar jag urbra som partiledare till Kategoriskt Emot. Loggan ska vara nåt klatchigt, förslag emotses med tacksamhet. Kanske en hand som ger stopptecknet, eller ger ett finger, eller tummen ner eller tummen upp, eller så bara KA som lyfts upp av en hand. Jag ska rita i paint senare så får ni rösta.

Ha en skön helg, alla läsare! Eller som han vinexperten på 4:an skulle säga
Ha en skön helg blogglovers.

Förresten vet jag redan vad nästa inlägg ska handla om. Har lite med orsaken till startandet av missnöjespartiet Kategoriskt Emot. Vänta ska ni få se.
Då kan detta inlägg se sig som rena rama komedin.



Jag kör med en Cliffhanger.
Det handlar om något som händer oss (mig och min familj) just nu.






En extra tanke nu efter inläggets utläggande, varför i hela friden varierar texten på detta sätt. I min inläggsruta så ser allt ok ut. Ni får stå ut och förstora själva.


15 kommentarer:

  1. Wow, du var mig tusan väl insatt! Ja, denna fråga är het, väldigt het.

    Om japanerna så sade jag igår till maken att de är av någon anledning (finns nog många) otroligt lugna. Jag skulle må bra att visats där lite, lära mig. :)

    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Vi kan ju alltid importera kolkraft från Tyskland. Det är säkert bra för miljön. Gaaaaah!

    Ha en goooo lördag!

    Och du, dröj inte för länge med cliffhangern.

    SvaraRadera
  3. Ska du ta upp konkurrensen med mig? Jag som hittills varit övertygad om att jag är gnälligast. Men det är ju bra! Konkurrens sporrar! Tillsammans kan vi bli gnälligare. Och partiet har redan en självskriven medlem!

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet!! och jag med skulle vilja ställa MP mot väggen och få svar på allt svamlet dem kommer med...dessutom så är jorden uppbygd på "plattor" som hela tiden rör på seg och det kan vare seg miljöförstöring,månen eller annat dravel rå över!Som sagt...MP mot väggen :DD

    SvaraRadera
  5. Om det är emot så är jag för. För det här håller jag helt o hållet med om. Det snackas om att lägga ner hit o dit men alternativen då? Men de skall väl cykla en massa så de torkar håret på så sätt. O alstrar ström på det viset också kanske, vem vet. För deras alternativ ger jag inte mycket för. Men så insatt som du är i Japan mm är jag långt ifrån. Du har verkligen läst på :). Heja heja. Men medlem i ditt parti, det blir jag gärna, för det känns som det stämmer med mig just nu ;).
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Jag har alltid tyckt att kärnkraften varit läskig. Jag bor inte så långt ifrån Ringhals och vet att den dagen det smäller så kan jag förmodligen inte bo kvar här.
    Riskfullt och med avfall som kommer att påverka miljön i kanske mer än 200 000 år. Längre än vad människan hitintills levt.
    Det är inte jordbävning mot kärnkfraft eller tvärtom. Det är två hemska saker, var för sig.

    SvaraRadera
  7. hhahah gnäll på bara..det är ju så skönt..tycker du är go!! Du har en utmaning på min sida att hämta..8 sanningar om dig själv....Kram Karina

    SvaraRadera
  8. Jag är gärna med i Ditt parti. Jag är den som gnäller på allt och alla..Jag har en man som blir urtrött på mitt gnällande men det har han inget för. Jag fortsätter att gnälla i alla fall.
    Ha en skön Helg.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  9. Jisses människa! Du gnäller med stil och värdighet i alla fall! Inte sådant där "jag når inte fjärrkontrollen"-gnäll utan riktigt j***a gnäll! BRAVO!!!

    SvaraRadera
  10. Mycket bra skrivet. Vi vill ju ha elen och då får vi ju liksom ta det onda med det goda. Hur ofta sker det sådana här olyckor? Kan man någonsin gardera sig för att det inte händer igen även om man bygger "säkra" kärnkraftverk? Jag tror personligen inte det, för allting kan hända, men de gör det så säkert som det går.
    Jag lider med och beundrar alla Japaner som har råkat ut för denna totala förödelse men ändå "gillar läget"!
    Återigen - mycket bra skrivet!
    /Frogprincess

    SvaraRadera
  11. Jävlar i havet vad du är klok kvinna, inte undra på att jag tycker så mycket om dig! Och du har så rätt och du formulerar det så bra. Mera tack. Nattikram vännen :-)

    SvaraRadera
  12. Ja himmel du!
    Rätt i mycket, det har du i alla fall, och jag är imponerad av all din kunskap!
    Önskar jag hade hälften!

    SvaraRadera
  13. Håller med till hundra procent. Bra som sjutton!

    SvaraRadera
  14. Jag är typ en sån där miljötaliban. *duckar*
    Men en ganska resonabel och klok gröning. Och snygg.

    SvaraRadera
  15. I adore you! :D så himla bra skrivet

    SvaraRadera