torsdag 9 september 2010

I´m back in da haus

Nu har jag flyttat hem igen.
I måndags for vi och Homer fick en sådan skräckupplevelse att han var tvungen kacka i buren. Hjördis förblev dock torr och fin.

Nu njuter dom hemma trots att dom inte får gå ut mer. Hjördis har mycket att upptäcka, bl.a hur många gånger man kan bli sparkad av en människa genom att springa åttor kring benen.

Hittade en fästing på Homer igår.
Äckligt.

Är det inte lite för kallt för en fästing, någon som vet? Fast djur kan kanske gå länge med en fästing på sig? Homer har ju så tjock och nu lite tovig päls att jag inte upptäckt det förräns igår, han har ju inte varit så mycket i knät på mig förräns nu. I stugan har han inte tid men så fort vi kommer hem så är han en knäkatt igen. Lite märkligt faktiskt.

Vi har nu rätt mycket att göra inför fisket som börjar nästa måndag. Nu på lördag får vi besök från lite utlänningar i form av människor från Frankrike, Belgien och Tyskland. Dom vill se hur det går till att bereda Kalix Löjrom, nu när det blivit ursprungsmärkt och allt.

Detta tog vi på oss i ett svagt ögonblick. Nu har jag skrivit några korta bildbeskrivingar på beredningens olika moment, på engelska men det såg för eländigt ut så jag beslöt efter stor vånda att kontakta Nilla, allas våra engelsklärare och hon har lovat kolla på det jag skrivit och se om hon fattar något alls.
Antar att jag nu väsentligt kommer att förlänga hennes liv pga alla stora gapskratt hon kommer att få, för att skriva engelska och särskilt om löjrom är inte min starka sida.
Väntar stor belöning för detta *hinthint*
Vi har ju tänkt översätta lite på vår hemsida också men jag lägger den tanken på hyllan. Det är väl en sak att beskriva vanliga saker, men fackuttryck och sånt. Huvva!

Så förutom vanligt paniskt iordningställande till nästa fiske har vi alltså tagit på oss ytterligare en sak.
Typiskt.
Vi har igår städat i lokalen, sommarens fiske ska städas ut och det ska ställas i ordning för löjfiske, skuras och plockas fram de grejer som behövs för detta fiske. Och personalrummet ska fixas till lite, det måste ju se lite fint ut trots att det är en fiskberedning, herregud det ska ju drickas skumpa för tusan.

Nu ska jag förbereda för att lokalen ska besiktas kl. 9, men sen ska jag ägna snuttar av dagen till att besöka er alla och se vad ni pysslat med senaste veckan.

à bientôt  
Auf wiedersehen
bajbaj

11 kommentarer:

  1. Det FINNS inte fästingar här uppe! Det förnekar jag i alla fall, urk.
    Kan jag få se er hemsida? Jag har jobbat med att översätta från engelska till svenska under 1 år så lite kan jag. Kanske kan ge en hand. Aj äm lajk de best inglishwrajter.

    SvaraRadera
  2. Fästingarna är aktiva när utetemperaturen överstiger + 5°C.

    Så vi får nog dras med dem ett tag till.
    Svengelksa är ett jättebra språk att använda:) Skriver på engelska till utländska leverantörer på jobbet och de får sig nog ett gott skratt varje gång:)
    Men de förstår mig i alla fall:)

    Kram
    Lena

    SvaraRadera
  3. Åhh! Du är äntligen tillbaka!
    KRAM!

    SvaraRadera
  4. Jag säger som Osloskånskan: ÄNTLIGEN!

    SvaraRadera
  5. Aha, så mitt rop på hjälp igår gjorde lite nytta ;-) VÄLKOMMEN TILLBAKA! Fan vad jag har väntat! Våra kissor har (hade) fästingar så länge det är på plus ute. Ett år hade dom in i december och den första kom i mars sen igen... KRAMAR i massor till er alla! :-)
    PS. Hör med Malla om hemsidan DS

    SvaraRadera
  6. Välkommen tillbaka, jag har i alla fall skanat dig när :O)
    Och ja, fästingar lever uta, till det blivit någon minusgrad...
    Tyvärr, jag har haft två på mig själv under veckan....

    SvaraRadera
  7. Fiska, fiska ... så länge sedan, så roligt!
    :)

    SvaraRadera
  8. Fästingar är sååååå äckliga att jag ryser. Här i sydvästra delen av landet tror jag knappt att dom tar ledigt någon del av året.
    Kramelikram.

    SvaraRadera
  9. Typiskt att du är tillbaka nu när jag drar "härifrån"...
    Men vi hörs i slutet av september :)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Bra att du är tillbaka. Då behöver jag inte leta efter en "vikarie" åt dig. Jag följer inte så många. Koola Viola försvann för ett tag sedan och du har varit i stugan så det har känts lite tomt.

    SvaraRadera
  11. Jaaaa! Du är tillbaka! Äntligen!

    SvaraRadera