torsdag 30 juni 2011

En dag i skuggans tecken...

Vi har varmt. Jättevarmt. Solen är varm. Huden var blek. Nu är den röd. Ajaj.
Igår målades verandataket färdigt. Jag satt och tittade på. Jag är inte rädd för hårt arbete, jag kan sitta hur nära som helst. Jag var lite solsvedd sen dagen innan så jag försökte sitta i skuggan, men en kort stund satt jag med ryggen mot solen och samtalade med min Make och då passade solfan på.
Axlarna blev lätt stekta. Frossan igår kväll kändes nästan skön, fast bara nästan. Kändes märkligt att ligga under en tjock filt när det var 24 grader inom- och utomhus.

Maken målade färdigt idag. Det som räckte tills färgen tog slut alltså. Jag målade på stenar. Jag har kvar färg.
Igår fick vi hjälp av Makens äldsta brorsdotter och det var trevligt.
Och nu njuter vi av dess färdighet liksom.
Före... furufärgat, mörrigt och spindelkameleontigt

Efter...
say no more, liksom

Har ni någonsin sett sådant fint verandatak?
Observera att detta var en retorisk fråga så ni behöver inte svara, om ni inte vill hålla med mig förstås, då kan ni gärna skriva det. Jag förstår att många säkert vill framhålla sina egna verandatak men se det håller inte, ni har ju inte sett vårt nämlisch.

Gud vad jag njuter av vår veranda. Att sitta där och äta vare sig det regnar eller är sol. Sitta i skuggan och läsa en bok eller titta på en Make som jobbar med tråkiga sysslor såsom palla upp ett golv som hänger lite, eller kryper under stugan för att se smarta vägar att dra elkablar på.
Njuta. Njuta. Njuta.

Det varma vädret verkar hålla i sig. Det är härligt eftersom det fläktar från havet, annars skulle jag dö av värmeslag. Vi har haft fint länge nu så det känns lite märkligt, så här tidigt alltså. Kan det hålla i sig månne? Fast den absolut värsta och sämsta sommardagen i mannaminne är i alla fall avsevärt mycket bättre än den bästa av vinterdagar så det spelar ingen större  roll faktiskt. Fast visst är det roligare att se sol än mörka moln förstås.

Hur har ni det på era håll i sommarvärlden? Bra hoppas jag.
Passa på att njuta mäpan sommaren pågår för vips är det vinter igen. Nu är jag inte så negativ att jag fokuserar på att det tydligen har vänt nu, dagarna blir visst kortare och kortare. Skit samma.  Nu är nu och nu är det härligt för att det är sommar!
Härligt!

Hjördis har fångat två sorkar och en mus inatt (som vi då vet om).
Homer har tagit det mer lugnt. Han har semester låter han hälsa.
Smart kisse den där Homer....

Nu ska jag gå och göra i ordning kvällens mat. Halstrad saltströmming, potatis, lök, creme fraiche och tunnbröd. Mums. Sen ladda dator och borrmaskin under tv-seendet. Snart behöver vi inte tänka på dylika saker för då kan vi ladda när vi vill ;)

14 kommentarer:

  1. Snyggt målat!! Här finns ingen veranda så jag blir aningen avis..
    Men vädret är desamma .. hot!
    Låter gott med mackan, skulle dock varit den surare strömmingsvarianten. Tat lugnt med soldyrkan..
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  2. Det låter så fint! Och ser så fint ut på bilden att jag blir alldeles galen på tvärsen. Så fin är er veranda, har aldrig sett vackrare i hela mitt långa liv.
    Att dessutom ha en gubbe att se på när han jobbar och sliter, tralala!
    Jag tror jag ska fixa till ett liknande upplägg i stugan i helgen.

    SvaraRadera
  3. Finns det något finare än pinkgult trä som blir rentvitt! :-) Så fiiint, och såååå jobbigt att måla. Vet, drog över 50 m2 - tre gånger... Njut av stuglivet, det är dom minnen vi lever på sen i vinter. Just nu väntar jag på fredag = 6 veckor semester :-) Jabbadabbadoooo!! Kvällskram!

    SvaraRadera
  4. Jättefint tak och maten låter kanongod - här blev det rester

    SvaraRadera
  5. Jag önskar att jag hade en sådan fin veranda... Här är det varmt som fan när solen ligger på!

    SvaraRadera
  6. Jag vill också ha en sån fin veranda. Har ingen alls nu :(. O verkar inte få någon heller *suck*. Varmt o skönt, ja det är det minsann. Men det växlar snabbt, vi gick från 30 grader til 16 på en timme ca, med blåst o lätt regn. Måtte gud förbjuda att det stannar kvar iaf. Du måste smörja in dig, vet du. Annars gör det ONT!
    Strömmingen kan jag hoppa över, mannen däremot hade gladeligen tackat ja till den :).
    Kram :)

    SvaraRadera
  7. Trots avsaknad av vackert vitmålat verandatak njuter jag på balkongen mäpan solen värmer. Dessa långa ljusa kvällar borde vara för evigt. Och jag låtsar att de är det.

    SvaraRadera
  8. Det är kärlek att måla över fulfuru,för jädrans va snyggt det blev..:)) Hua vad varmt vi har det oxå tur att vi har pool annars hade jag hamnat på hispan...:))Idag mulet men varmt å det är såååå skönt...

    Ha en skön dag,KRAAAM vännen!!!

    SvaraRadera
  9. En egen liten stuga... underbart!
    Kram till dig.

    SvaraRadera
  10. Här hos mig har vi varmfuktigt till tusen idag och c:a 27 grader. Jag önskar lite svalare och lite regn.
    Vilken härlig veranda du har. Kan jag få låna den några dagar?
    Jag önskar dig en bra helg. Var försiktig med ditt solande.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  11. Ha ha du kan då beskriva hur du njuter mäpan guben jobbar på....
    ;-)

    och snart du så drar jag norrut - om en vecka - till går'n...då ska jag njuta mäpan jag jobbar på...för alltid är det något att underhålla, måla, byta ut där, men bara man gör det i sin egen takt så är det ändå något helt annat än när man stretar på sitt "vanliga knog"....och så blir det skojsigt mäpan barn och barnbarn kommer....
    tjingeling!

    SvaraRadera
  12. Det var verkligen ett väldigt fint tak, ser så fräscht och härligt ut! Bra karl du har!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Nu låter du som min kollega! Hon talade om för mig idag att det snart är jul!! Har ju för sjutton inte ens haft semester än!!!

    Har två dar kvar att jobba innan ledigheten, såå skönt!


    Kram i sommar värmen

    SvaraRadera
  14. Hoppas ni har en underbar sommar!!

    Nu är jag på Alnö.
    Ska ni till Spikarna typ den här veckan??

    Kramar Eva

    SvaraRadera