lördag 4 juni 2011

Det susar runt knuten

Det blåser. Det viner. I omgångar.
Vi har nyss haft 16 sekundmeter och 23 i byarna. Småläskigt.

Maken och kompisen åkte iväg i morse och mitt på dagen fick de söka hamn pga blåsten, där har dom legat och väntat några timmar på svagare vindar. Nu är dom på väg igen. Det blåser ganska ordentligt för dom ännu men det struntar dom i.

Konstigt väder har det varit, soligt och varmt på förmiddagen, sen blev det mörkare än natten (vilket inte säger så mycket eftersom vi inte har mörkt på natten) och rutorna skallrade av vindbyarna. Det smattrade av regn på rutorna i en minut, för att sen vara stilla igen. Sen kom solen tillbaka, vinden lugnade ner sig och sen var det igång igen.
Vädergudarna är lite ombytliga idag. Kanske har dom mens eller bara är uttråkade vad vet jag.

Jag har ägnat dagen till att läsa, sen läste jag lite till för att sen övergå till läsning på heltid. Nu ska jag snart göra mig en shake så att jag får en proteinkick och sen gå upp och läsa sova.
Jag gillar min shake. Lite soyamjölk, hallon och två klickar soyaglass är receptet som ger mig många gram protein. Önskar jag kunde äta fil. Och gröt med vanlig mjölk. Soyamjölken är inte god live tycker jag, den är söt och har konstig färg. Blandar man den med o´boy eller hallon går det dock bra, därför gör jag det.

Surplar man en iskall shake är det skönt med en elfilt.
Elfilten bör nästan döpas tycker jag, så viktig är den, precis som en vanlig familjemedlem. Kanske att den får heta Torsten, Hjalmar eller Kurt-Åke, skulle vara kul att ligga med Hjalmar när Maken är borta.
Men framför allt skönt. Hjalmar- han är skön han. Varm och gosig, kan stängas av också när man blir alltför less eller nöjd, beroende på hur man ser det.

10 kommentarer:

  1. Tänkte på dig idag när jag hörde om tromberna.

    Här blåser det bara 3-4 meter i sekunden och 12 i byarna och det är ju inget att komma med i sammanhanget.

    SvaraRadera
  2. Blåst har vi också, men inte så värst mycket, vi får hålla i hatten förstås. Hm, tråkigt det där med att inte kunna äta allt du vill, så skönt att du då ändå har Hjalmar. Hoppas att din man snart kommer hem.

    SvaraRadera
  3. Här har blåst lite grann, men inte så rutorna skallrat. I morgon ska det blåsa mindre sägs det. I alla fall här i sydväst.

    SvaraRadera
  4. Det var nog en av dom där tromberna som mörkade till det hos dig, farliga saker! Tänk att ha en Hjalmar som man kan ligga med utan att maken blir sur ;-))) Morgonkram vännen!

    SvaraRadera
  5. Gomorron vännen,ja hua vilket jäkla blåsande det ska vara,vi har inte lika som er men blåste på bra här oxå..Hoppas på mindre av den varan idag...
    Å vilken tur att du har Hjalmar nu då gubben inte är hemma,skönt med nån som värmer en i ensamheten...:))
    KRAAAAM på re och ha en skön dag!!

    SvaraRadera
  6. Soyafil testade jag bl.a. Söt och inte i närheten av den goda riktiga filen som jag inte tål :(

    SvaraRadera
  7. Här hos mig i Uppsala blåste det som attan igår. Tänkte att nu har vi tromben nere hos oss också. Men det lugnade ner sig så småningom. Jag tycker att det blåser mer eller mindre hela tiden här. Ibland så blåser det så det knakar i fönsterbågarna. Usch och Fy för all blåst.
    Nu önskar jag Dig en bra helg.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  8. Huh, har ni redan fått höststormarna....nä, va! Det är nog våren som kommer på riktigt.
    Igår hade vi svag bris och det var ljuvligt. Idag har det friskat i och är nog frisk vind eller svag kuling, inte vet jag så noga, men blåser gör det.
    Att läsa är underbart, jag älskar att läsa men gör jag det liggande, vilket jag tycker bäst om, då somnar jag om det är på dagen.....på kvällen när jag ska sova och läser då kan jag inte somna. Det är något galet som är fel.
    Agnetakram

    SvaraRadera
  9. Här är det totalt vindstilla så det verkar som om vi bor långt ifrån varandra.

    Att namnge filten tycker jag är en lysande idé! Du kommer säkert på ett passande namn!

    Ha det fint, kära du!

    SvaraRadera
  10. Undrar vad det är för bok du läser som är så spännande?
    Hua har ni haft sådan blåst....här där jag är är det soligt värre!

    SvaraRadera