söndag 19 februari 2012

Gud vad jag är duktig på att sticka sockar. Jag behöver bara riva upp samma jävla ställe sju gånger innan jag kan sticka vidare. Duktig kicka!

Stickningen går sisådär. Det går jäkligt dåligt faktiskt. Inte själva stickningen, den går bra förutom att det tenderar att bli så stora jäkla maskor vid kanterna där hälen ska sammafogas med själva resten av foten.

Annars är det bra. Och roligt att sticka. Det hade dock varit roligare om jag slapp sticka om samma ställe hela tiden, snart får jag väl byta till tunnare stickor för att garnet är tunnött. Det såg konstigt ut det ordet, det är kanske inget ord alls men ni fattar vad jag menar för ni är ju så smarta.

Jag var på sparkenad igår. Gud så duktigt av mig. Det blåste småspik (läs snö) och på något märkligt sätt hade jag motvind hela tiden. Fast jag misstänker att jag hade medvind ett tag men då var det lä pga höga träd, och eftersom det var på 90-väg så kunde jag inte sparka.



Jag kör promenad med spark. Då har jag något att hålla i, typ rullator. Det är fiffigt. Annars går jag med stavar för utan kommer jag 200 m innan högerbenet börjar ta haltande små myrsteg mäpan vänsterbenet fortfarande har lite go kvar och gärna vill gå lite längre kliv. Ni fattar ju hur bra det går, det tenderar att bli lite cirkelgång på nåt sätt.
Men på sparkenader går det bättre. Jag sparkar några sparktag och sen går jag. Sparka är svårt med två diskbråckspåverkade ben men man kan passa på att sparka några försiktiga tag för att komma fram lite fortare. Och att orka en längre runda.
Nu ska jag inte säga hur långt jag sparkenerar för då börjar ni skratta istället för att peppa mig så därför håller jag tyst och låter er skriva i kommentarsfältet uppeppande saker i tron att jag går en mil...

Vi har fått ett snöoväder. Tja, vad annars? Vi har ju nämligen finfin temperatur, i skrivande stund -4 grader. Några få minusgrader är fantastiskt varmt får årstiden. Därför får vi upp till 3 dm snö idag, det skulle ha kommit det inatt men SMHI hade lite fel (kom 1 dm endast) så dom har skjutit på det lite..
Maken är ute och laddar traktorn med diesel, jag hoppas att han inte spiller på sig denna gång.
Jag hoppas förmodligen förgäves.
Det är inte länge sen han spillde på en ny jacka.
Nu har han ingen ny jacka. Ingen gammal heller för den delen. Dylika jackor måste slängas för det går aldrig att tvätta bort.

Vet ni vad jag gör annars? Det ska jag berätta för er. Jag håller på att märka upp tyger som jag tänkt sälja för att få in några kronor för att köpa nya tyger för.
När jag nu tittar igenom tygskåpen så hittar jag mängder av tyg som tedde sig som finfina köp när jag köpte dom. Nu känns dom mindre bra.
Det är fina tyger men köpta till projekt som jag inte orkat påbörja.
Så nu rensar jag. Det är ganska kul.
Jag pratade med Agneta, ni vet hon med sockarna som visade sig vara just skrynkelsockor som någon frågade efter, och där kom vi på flera bra ideer. En av dom var att sälja överskottstyg.
En annan idé handlade om vulvor och påskfjädrar men den får ni inte veta mer om, för den idén måste vi först ta patent på. Så glöm allt om vulvor och påskfjädrar.

8 kommentarer:

  1. När jag bodde ute i skärgården var det spark som gällde, hela vintern, skitkul! :-) Inte en chans i världen att jag börjar sticka, men kul att du gillar det. Vi har 3+ och regn - passar mig bra just nu. Jag antar att jag får vänta till påsk med nyheten? KRAM!

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika! Åh vad roligt att sparkenera. Det är ganska sällan det går att göra här hos oss, ialla fall några längre sträckor.
    Vad är det för tyger du har tänkt att sälja och vart har du tänkt att marknadsföra dom? Här på bloggen eller? Kanske något för mig??
    Det där med vulvor o påskfjädrar lät ju rätt kul :)

    SvaraRadera
  3. Härnere i storschtaaaa''n går det icke att sparkenera....men när jag kommer upp till gården då åker sparken fram och så kör jag så det ryker nerför backen....men puh jag måste upp också...då går det liksom litet sakta!
    Ojdå ska bli spännande att se vad det är för något som ni lagt patent på.

    Om du har tyg som du vill göra något fint av så kan detta vara något att glo på - ja du måste ju vilja riva sönder tyget då...
    http://www.365slojd.se/?p=8691
    http://www.365slojd.se/?p=754

    SvaraRadera
  4. Spark är så himla roligt. Och en väldigt bra uppfinning. Dock kan vi sällan åka spark här för de ska ut och salta vägarna så fort det blir lite fin snö och kallt. Jag bor i fel landsände.... ska vi byta?

    SvaraRadera
  5. Spark-enad! Sånt ypperligt bra ord;) jag är ju lite förälskad i sparken med, den står fint uppställd åt rätt håll, dvs pekandes mot lagårn, så att jag på morgonen bara kan hoppa i kängorna, ta mä en dunk vatten te hästar, å svisch rakt fram och en liten sladd vid stalldörren så dunken flyger nästan te hag-vattenbaljan av sej själv. Sen svisch tebaka te morgonens första kaffemugg..) ska nog installera hjul på sparken te våren.. Hur ska det annars gå?;) kram!

    SvaraRadera
  6. Oj oj oj så flitig du är!!!

    Både sparkenader och märka upp tyg, en annan har ju knappt tittat in i tygskåpet än, mycket mindre vikt o märkt tyger.
    Men jag vet ju att du är både flitig, kreativ och ordningsam m.m m.m

    Men vulvor, påskfjädrar och patent har ju cirkulerat i huvudet både natt o dag så klart ;)

    KramA

    SvaraRadera
  7. Jag saknar min spark, det är kul att sparka! Förr sparkade jag mycket men sparken försvann någon gång i livet.....
    Att ordna tyger är kul och att få nya är ännu roligare!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Ha ha ha...åh,vad jag känner igen mig när det gäller stickningen;)
    Men det är BRA Ulrika att du inte ger upp och kastar in nystanet i vedspisen (om du har någon,känns som att du har en iaf;))

    Mycket "jävlar anamma" är det bra att man är utrustad med när man ska lära sig alla olika moment med sockstickning! Men ÅH, vad det är kul, säger jag bara. Ska snart börja på ett nytt par åt sonen. -Helgråa, sa han.
    Då sa jag.
    -Aldrig, det är mycket roligare att få göra ränder mm av olika färger!
    -Ok,sa han. Då får det bli grå, svart och blå!

    Åh, så avis jag blir på att du kan vara ute och sparka! Det är såååå härligt! Ser att utvecklingen går framåt....ihopfällbar spart, smart!

    Låter som att du har det "lite" jobbigt när du ska ut och gå. BRA då att du har rullatorn eller jag menar sparken :)
    Spelar ingen roll hur långt du sparkenerar, huvudsaken ATT du sparkenerar!!!!!!

    OM jag kommer ut i dag så får jag snöra på mig skridskorna, så har vi det!

    Jag älskar allt som har med påskpynt att göra så gissa om jag är nyfiken på ditt projekt!!

    Må så gott!
    Kramar Eva

    SvaraRadera