torsdag 11 november 2010

Global uppvärmning

Det funkar inte så bra med den globala uppvärmingen, att få vinter så tidigt. Ska inte global uppvärmning betyda just uppvärmning?
Fast det är klart, miljötalibaner hävdar ju att detta är väder inte klimat. Allt som inte passar in i mallen kallas väder, resten är klimatrelaterat.

Nog om detta.
Idag har vi köpt en ny dator. Den gamla var så trött så trött, sen var skärmen på väg att ge upp. Nu har vi en sprillans ny och jag ska ta den gamla upp till mig. Maken har ju fått min gamla bärbara, den som jag hade mina maskinbroderier och stygnsättningsprogrammet i. Vi hade förut bredband uppe också, som ni kanske minns så kräktes ju Homerpojken på routern så det gick sönder. Himla trist att bli utan men jag tänkte att jag klarar mig.

Nu har vi ny dator nere och en ny router, och jag får gamla stationära uppe, ett lyft för mig. Min lilla 15"-tummare är lite för liten när det gäller stygnsättning så jag blir glad. Även om den är slö så är den ju racersnabb jämfört med det mobila bredbandet.
Glada miner idag.

Imorgon bitti åker vi till Sundsvall med lite rom samt att vi ska ta upp storbåten. Maken är väldigt orolig för att det ska frysa sönder i drev och backslag etc, och det är befogat för nu har vintern kommit till Sundsvall också. Det har varit oroliga veckor men nu verkar det ha löst sig med upptagningen av båten, och vi får stå på ett bevakat ställe så allt känns ganska tryggt.
Om man slår ihop vårt hus, vår stuga, våra två andra båtar, vår traktor, våra bilar så är fiskebåtens värde mycket mer än våra andra tillgångar så vi är ju nödiga att få upp den innan det börjar kosta kosing.

Så vi blir i Sundsvall ett par dar, det blir ingen semester precis men lite kul med lite miljöombyte. Hotellfrukosten blir ju ingen superupplevelse för mig precis, två klunkar juice, en tugga leverpastej och fil utan flingor. Jättegott. Inte.
Gröt är jag less på, så det blir lite pålägg kanske och en mugg yoghurt. Supernajs. Gissa om jag längtar tills jag kan börja äta smörgås?

Idag när vi var till city (centrala Kalix alltså) så åt jag en bit paj på ett fik. Pajen var god men ack så dåligt jag mådde efteråt. Jag bör hålla mig i stillhet en bra stund efter jag har ätit och det går ju illa när man är ute på stan.
Hoppas på bättring vad gäller matsituationen, sen är det ju svårt att äta sakta när man är ute. Sen är det också svårt att äta utan att få dricka medans man äter. Sen var jag ju fastande tills imorse då jag lämnade prover så jag hade knappt ätit något innan då jag ville undvika illamående. Där ser man så listig man kan vara, för att se vara så olistig att det är rent idiotiskt.

Nu ska jag gå ut och packa lite rom i kartonger. Det är ett jätteroligt göra, särskilt när det är kallt och fingrarna blir stela och illröda. Då är det roligt att gräva i frysarna och om ni tror att fryst löjrom är varmt och mysigt så tror ni  fel.

Jag hälsar på er ikväll, då ska jag surfa från tv-soffan, en fin effekt av trådlöst bredband i hela huset. Yihaaa!
Tjillevippen på er!

6 kommentarer:

  1. Det är så grymt jobbigt med ett
    segt nät. Som tur är så har jag
    en data-intresserad/kunnig sambo,
    så han fixar så fort där är nåt
    vajsing med dem. Det är tur, för
    jag har tummen mitt i näven när
    det gäller data och teknik.

    SvaraRadera
  2. Skönt med ny dator o nätverk så att allt funkar :).
    Kan du inte äta knäckebröd? för det kan man ju mala sönder så det blir alldeles mosigt innan man sväljer. Det fick vi äte under puréperioden. Äggröra brukar de ju ha på hotellfrukosten. Mumma för lilla magen. Testa inte korven, baconet o köttbullarna bara, det är det dumpvarning på. Men knäckebröd med leverpastej o kanske lite inlagd gurka på brukar gå bra.
    Paj talade dietisten om för oss att det skulle vi vänta med. Blir alldeles kladdigt i magen. Så jag förstår att du dumpade på det.
    Måste fråga, vad kostar löjrommen? Alltså, vissa bitar är jag mycket avis på i ditt liv. O det är en! Tänk, en bakad potatis med creme fraiche, rödlök o löjrom. Mmmmmmmm.

    SvaraRadera
  3. Men så kan du ju inte ha det, har du kollat magen ordentligt?

    SvaraRadera
  4. Härligt när datorerna funkar och särskilt nya datorer...

    Det tar tid att vänja sig vid maten igen. Man får hela tiden prova sig fram vad man tål och inte tål. En sak jag sörjer är kaffe. Kan fortfarande inte dricka det. Och jag säger så här: Se till att få magen att funka och då menar jag bajseriet. Jag har fortfarande inte riktig koll på min och det orsakar ministopp hela tiden vilket innebär illamående = INTE KUL ALLS!! Men man lär sig väl antar jag...

    Kramen i

    SvaraRadera
  5. Hoppas ni får det trevligt i Sundsvallet! :D Jag hoppas Anna har min rom under förvaring, du vet den hon försingrade av er, inte så mycket dock,tror hon sa kring 50 kilo.

    SvaraRadera
  6. Oh, visst är man glad när man får en snabb uppkoppling, då förstår man inte hur man orkade med det långasamma tidigare.
    Hoppas du har packat klart nu och inte förfrusit dig, tänk att det ligger så mycken möda bakom den goda rommen....jag ska tänka på det nästa gång jag äter den.
    Ha det riktigt gott i Sundsvall och var rädd om magen.
    Agneta kram

    SvaraRadera